Mandel- och sesampanerad torsk med frästa grönsaker

Torsk är proteinrikt och gott! På sista tiden har jag försökt att äta mer fisk och skaldjur och torsk är något vi äter nästan varje vecka.Varierar man rätterna behöver det inte kännas enformigt. Både fisk och skaldjur är mer lättsmält för min känsliga mage även om jag också uppskattar kött. Nötfärs äter vi en del, och en saftig köttbil eller en mustig gryta säger jag inte nej till. Men att just försöka äta mer fisk är något jag satsar på.

Dagens middag blev som tidigare nämnt väldigt god! Jag hittade inspiration från Maria som gjorde egna chickens nuggets i veckan. Hennes recept hittar ni här.

20130226-183551.jpg

2 paket torsk
2 ägg
2 dl sesamfrön
1-2 dl mandelmjöl
salt, peppar

Skär torsken i mindre bitar. Vispa upp äggen i en skål och blanda samman sesamfrön och mandelmjöl på en tallrik. Doppa fiskbitarna i äggskålen och dutta sedan runt dem i sesam- och mandelblandningen. Hetta upp en panna med smör (det är godast att steka fisk i smör) och stek sedan fiskbitarna så att de får fin och ljusbryn yta.

Jag serverade frästa grönsaker till: sockerärtor, morot och broccoli (Mussilini dör på broccoli). Tanken var också att vi skulle äta en ost- och paprikacreme till men jag råkade ta fel krydda och kryddade med vitpeppar istället för vitlökspulver (inte första gången vitpeppar har ett finger med i spelet). Gör inte det är ni snälla! Recept på ost-  och paprikacreme kommer alltså när jag har lyckats med den 😉 Istället blandade jag kvarg med en liten klick sötsur sås och det blev väldigt gott till fisk. Prova får ni se!

One thought on “Mandel- och sesampanerad torsk med frästa grönsaker

Kommentera

