Blåbär- och vaniljscones

Dessa godbitar är perfekt till helgfrukosten!

20130302-115148.jpg

Det här receptet innehåller proteinpulver, och jag tänker att man kan göra som man vill där. Det går nog lika bra att utesluta proteinpulver och istället använda mer mjöl och vaniljpulver. Det ska jag testa nästa gång. Jag använder inte särskilt mycket proteinpulver längre, men då och då gör jag det när jag bakar. Mest för att få till bra smak, men också för ett höja proteinhalten. Jag har provat ganska många sorter, men min favorit är den här sorten från sportkost.

Receptet kommer från Tasty Health, men jag har gjort några små förändringar.

2,5 skopa proteinpulver vanilj
2 dl bovetemjöl
1,5 dl mandelmjöl
1,5 tsk bakpulver
0,5 tsk salt
1 krm vaniljpulver
0,75 dl kokosolja
½ äpple (rivet)
0,5 dl sojamjölk (osötad)
1 dl blåbär
(1 dl havregryn)

Sätt ugnen på 175 grader. Blanda de torra ingredienserna i en skål. Skala och riv äpplet och lägg det sedan i mjölblandningen. Ha i de blöta ingredienserna i de torra och blanda ihop med händerna. Ha till sist i blåbären. Min smet blev ganska lös och jag tillsatte cirka 1 dl havregryn för att få den att torka till. Forma sedan till en stor boll, och platta till den i en form med bakplåtspapper. Markera ut bitar och nagga med gaffel. Grädda i ugnen cirka 15 minuter. Ta ut och svalna.

Jag garnerade med hallon men jag misstänker att det passar gott att äta philadelphia/creme cheese till den här godbiten också. Prova!

20130302-115200.jpg

2 thoughts on “Blåbär- och vaniljscones

  1. Ping: Min födelsedagsmat | Veronica Jäderlund

  2. Ping: Blåbärsscones | Veronica Jäderlund

Kommentera

