26 bra dagar

Coach Helena skriver idag om varför hon vill ha en sockersanering fram till påsk. Jag har själv inte ätit godis i form av lösgodis på nästan 80 dagar. Jag tog ett beslut innan jul att ha ett sockerfritt 2013 eftersom jag under hösten insåg att jag var på väg mot ett återfall. Det finns delade meningar huruvida det finns något som heter sockerberoende eller inte, men jag anser att det är precis vad jag är; sockerberoende. Åtminstone har jag otroligt svårt att hantera socker och faller lätt in i dåliga vanor när jag äter för mycket av den varan. Jag.Kan.Inte.Hantera.Det.

Sedan jag började som kund hos Helena har jag jobbat på att hitta bättre balans i tillvaron och börjat närma mig just det igen – en balans i tillvaron. Mitt sockerfria 2013 innebär inte att jag inte får äta något som innehåller socker på hela året, utan målet är att inte äta det som jag inte kan hantera – alltså framför allt godis. Jag äter oerhört sällan vanlig sockerfika eller annan snabbmat som kan rubba mitt system och vill heller inte sätta några förbud. Det leder mest till att jag romantiserar och fantiserar om just det jag inte får äta. Godis däremot har jag satt som mål att inte äta, och så länge jag hittar en balans i annat gotte behöver det inte vara något problem. Skulle jag äta godis under året är det ingen big deal, men målet är att inte hamna i träsket igen. Det är det jag verkligen vill uppnå under det här året, att inte falla in gamla vanor och äta utan att göra medvetna val. Jag vill att ätande ska handla om att njuta och jag vill fokusera på att ge min kropp rätt energi. Helt utan dåligt samvete.

20130304-184919.jpg

En blandning av bra och mindre bra val som har lett till en bättre balans för mig.

Helena skriver att hon kommer att köra sin sockersanering fram till påskafton och kallar alltså perioden för ”26 bra dagar”. Det innebär att dessa dagar kan innebära precis vad du tycker är bra. Under den här perioden kan man fokusera på att skapa någon ny god vana. För mig kommer alltså dessa 26 dagar inte att innebära att jag ändrar mitt kosttänk och tar bort min dag i veckan när jag får äta lite mer fritt. Mitt val av gotte brukar vanligtvis bli några bitar naturgodis, som jag till skillnad från smågodis kan hantera, några gottebollar eller något annat jag tycker är gott. Jag äter det och jag njuter av det. No biggie. Mina 26 dagar kommer istället att handla om att fortsätta att äta precis som jag har gjort den senaste tiden – 80% bra och 20% slarv. Varför? För att jag av erfarenhet vet att om jag börjar mecka alltför mycket med allt på en gång blir det kaos i min hjärna. Då verkar det som att jag inte riktigt vet vilket ben jag ska stå på och det blir bara dumt. Jag vill helt enkelt hålla mig till mitt sätt att äta. Nu vill jag fästa den här balansen och låta min kropp förstå att den kan lita på mig igen. Långsiktigt kan man säga att jag vill känna mig balanserad och trygg i mina hälsosamma vanor innan sommaren för att undvika att bli som en kossa på grönbete där jag släpper alla tyglar utan eftertänksamhet som sedan leder till att jag får ”börja om” när hösten stundar igen.

Mina 26 bra dagar innebär att fortsätta ge min kropp bra mat och njuta av den goda energi en bra kosthållning ger. För dig kan det innebära något helt annat. Hänger du på?

Annonser

One thought on “26 bra dagar

  1. Ping: 26 bra dagar och let’s step it up | En träningsblogg och lite till

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s