Från surboll till happy face

Gah. Den här dagen har liksom fullständigt sugit musten ur mig. Kanske för att min planering helt har fallit efter att varken torsdag eller fredag blev som tänkt med extrainsatta möten och telefonsamtal, och att måndag och tisdag har varit fortbildningsdagar med fullspäckat schema. Det innebär i praktiken att den tid jag vanligtvis har rätt planering, efterarbete och rättning dessa fyra dagar helt enkelt gick upp i rök. När dagar går upp i rök blir det kaos eftersom tid inte går att få tillbaka. Kontentan = jag ligger fett mycket efter.

Tyvärr har jag under hela dagen gnällt och surat och varit irriterad över det faktum att tid har tagits ifrån mig. Det är så förbannat lätt att kanalisera ut energi på fel sätt om man inte tänker sig för och reflekterar över sitt beteende. Så när jag kom hem till diskberg och middag som behövdes tillagas kände jag hur rök började pysa ur mina näsborrar. Jag var så oerhört nära ett sådant bryt som gör att man blir fyra år och lägger sig ner på golvet och mest bara väser ur sig osammanhängande meningar. Kanske till och med könsord.

Men vänta ett tag nu, stopp och belägg! Exakt vad får du ut av att vara irriterad och sur och gnällig – vad? Not so much. Och vad sänder du för signaler till människor i din omgivning genom att vara som en huggorm? Nej vet du vad, skärpning.

Ja, ibland vill man vara fyra år och gnälla och sura. Det kanske faktiskt behövs dagar när inget är varken vitt eller svart utan bara jävligt grått. Fast det ligger ändå någonstans i mitt ansvar att inte fastna i en negativ spiral där jag går omkring och sparkar i gruset som en äggsjuk höna. Ingen gillar en surboll.

Därför kom jag fram till att lista minst tre positiva saker den här dagen har erbjudit.

1. Jag var stark och uthållig under morgonens träningspass och även om jag var iklädd mina mest smickrande träningstajts från Röhnisch kan jag se att min kropp börjar fatta galoppen. Det går sakta men säkert framåt och jag vill ändå påstå att min kropp har börjat formaterats till det bättre efter all den fokuserade träning som jag sysslat med sedan jag började som kund hos Helena. Fokuserad träning och bättre balans i kostupplägget börjar ge resulat. Jag väljer att fokusera på framsteg istället för sådant jag vill förändra längre fram!

20130305-072540.jpg

2. Jag har varit på en rad intressanta föreläsningar om hållbar utveckling och lyssnat på kloka elever som har delat med sig av erfarenheter och insikter efter att ha tillbringat ett par veckor i Bangladesh. Jag har deltagit i en mycket intressant workshop med en bra föreläsare från Faritrade och jag blev helt pepp på att jobba ännu mer med värdegrundsfrågor, livsstilar, hälsa, mänskliga rättigheter, jämställdhet, utanförskap och i allt detta hållbar utveckling i min undervisning. Inte nog med det har dagen också öppnat upp många intressanta reflektioner om miljöfrågor. Jag som konsument kan faktiskt bidra till mycket!

3. Jag har haft intressanta och trevliga samtal med en bekant som jag gärna lär känna bättre. En tjej som jag verkligen gillar och tror mig ha mycket gemensamt med. Ni vet, ibland bara träffar man människor som man av någon anledning känner sig dragen till och misstänker att man kan ha utbyte av.

4. Sist men inte minst har jag varit på Bokklubb med mina kära kollegor och blivit bjuden på middag och kaffe. Sötsakerna till kaffet lät jag bli och traskade hem och kände mig nöjd över att jag planerat dagen på ett sådant sätt så att jag inte föll för frestelser eller fick för mig att mata själen med onödigt socker en tisdag bara för att det bjöds. Dag två i 26 bra dagar och jag gjorde enbart medvetna val. And I feel so proud!

(Jag vet, det blev mer än tre!)

Kontentan av det här? Min dag har ju varit bra! Jag har fått vara med om en väldans massa bra saker. Det handlar bara om att tänka rätt och fokusera på det som är bra än att irritera sig på det som är mindre bra. Möjligheter istället för problem. Nej Cecilia, tid kommer inte igen men att sura som en surpuppa gör ingen skillnad. Så god natt kära ni. I morgon ringer klockan så tidigt som 04.30 för morgongym. Och vet ni? Jag älskar det.

Häj!

6 thoughts on “Från surboll till happy face

  1. Ibland är det svårt att rycka upp sig, så deppa ihop, var 3 år och kom sedan över det, din lista var ju toppen. Helt rätt hantering av situationen!

  2. Så kände jag i söndags, började nästan gråta när pcn krånglade under Vasaloppsutmaningen och jag kände mig besviken att jag inte kunde köra stenhårt eftersom jag varit hängig/allergisk i flera dagar före. Jag var sur och gnällig och jag gillade inte mig själv ALLS efter det. Jag låste in mig och bestämde mig för att börja om (det tog dock säkert 1-2 timmar att bryta surheten..) Det är så mycket roligare att vara glad, tacksam och nöjd 🙂 Kram på dig!

    • Ibland kommer ju de där dagarna när man liksom bara träffas av surhet och gnäll. Kanske inte mycket att göra åt, men jag tror ändå att man tjänar på att försöka komma ur det tänket och bli glad. Som du säger, det är så mycket roligare att vara glad, tacksam och nöjd. Men för att bli det behöver man jobba med sig själv en hel del. Särskilt de där dagarna när man bara är en surpuppa! Kram på dej

  3. Smart idé att hitta & skriva ner positiva saker när man är sur/deppig .. Ska jag lägga på minnet. De dagarna kommer ju och går, så är det ju bara. Ibland väljer jag att stanna där .. kan också vara skönt att som du skriver vara som en tjurig 4-åring. Men ofta försöker jag ta några djupa andetag och ”välja” bort det som inte är bra, ibland lyckats man ibland inte..

    • Jag kände verkligen att jag behövde göra något för att vända mitt dåliga humör. Det är nämligen inte likt mig att bli så där irriterad, nästan helt utan anledning. Därför tycker jag att det är bra att lista bra saker som har hänt under en dag, och ofta ser man att man har haft en bra dag. Man har bara inte haft vett att uppskatta det. Sedan är det ju också viktigt att tidvis få vara wrong och irriterad, men jag tror ändå att man ska försöka fokusera på hur man kan ta sig ur det.

Kommentera

