Crunchmüsli med apelsin, vanilj, kanel & kardemumma

Köpemüsli innehåller vanligtvis mycket socker. Det finns bra alternativ, helt klart, men jag vill gärna ha den där müslin med lite crunchkänsla och de är inte direkt sockerfria. Därför gör jag alltid min egen müsli. Ibland gör jag en smaskig nötmüsli men den stora favoriten är den här crunchvarianten. Receptet hittade jag någon gång under förra våren och kommer från Helena.

6 dl havregryn
1 dl solroskärnor

1 dl pumpafrön

1 dl linfrö (krossade eller hela)
2 dl mandel
2 dl paranötter eller hasselnötter
2 dl kokos
2 dl proteinpulver vanilj (kan uteslutas)
2-3 tsk vaniljpulver
3 äggvitor
2 apelsiner
kanel och kardemumma
Hacka nötterna grovt. Blanda alla nötter och frön i en stor bunke. Tillsätt vaniljpulver och proteinpulver. Pressa över saften från två apelsiner, knäck äggvitorna och häll på rejält med kanel och kardemumma. Blanda runt ordentligt. Man kan tillsätta lite vatten om man vill. Häll sedan ut på plåt med bakplåtspapper och ställ i ugnen på 200 grader i cirka 20 minuter. Det ska vara rostat och crunchy, men får inte bli bränt. Rör om ett par gånger under tiden. När müslin svalnat kan man tillsätta valfria torkade bär om man vill ha det.

20130304-204641.jpg

2 thoughts on “Crunchmüsli med apelsin, vanilj, kanel & kardemumma

  1. Gjorde liknande med mina elever imorse. De brände den. Grrr… Jag som hade tänkt ha resterna till mellis. Den var kolsvart verkligen helbränd. Typiskt va?!

Kommentera

