En fantastiskt lördag

Jag är ju inte direkt den spontana typen. Det ska planeras och kännas efter och förberedas. Det är lite så jag fungerar. Jag dock märkt på sista tiden att jag säger ja oftare om jag inte har fått förbereda och tänka alltför mycket. Som igår. Min bror hörde av sig på förmiddagen och undrade om Musslan och jag ville följa med ut och äta middag. Vi hade planerat tapaskväll hemma, men ändrade oss på studs. Utemiddag med kära vänner, ja tack!

Så vi tog ett glas vin hemma, gjorde oss lite fräsiga och hade en supertrevlig kväll tillsammans med vänner. Efter middagen myste vi ner oss med täcke i soffan, tittade på film och åt några bitar gotte. Vi pratade ganska mycket om det här med socker och gotte igår Musslan, jag och min bror. Vi är ju alla olika, men min beroendehjärna triggas oerhört lätt när jag äter socker. Det har ofta lett till att jag har svårt att hantera det mesta innehållande socker och det är verkligen något som jag har fått jobba med. För mig fungerar det bra att ha en dag i veckan när jag är lite mer tillåtande och går från mina vardagliga ramar. Att ha det på det här viset de senaste månaderna har gjort att jag mer och mer har hittat en god balans. Sex dagar när jag inte behöver lägga ner särskilt mycket tankeverksamhet över vad jag skulle tänkas vara sugen på och en dag när jag tillåter mig att äta saker jag tycker är om men som inte riktigt faller innanför ramen ren och naturlig mat. Som igår : två glas vin, en god middag och några bitar gotte. För mig fungerar det just nu like a charm att ha det på det här viset, och de här dagarna som har gått i 26 bra dagar-perioden har verkligen flutit på bra. Mat och träning i balans = en väldigt tillfreds och nöjd Cilla.

Jag har sannerligen fått jobba för att komma till det här sättet att tänka. Att matprata och bolla med kloka Coach Helena har hjälpt mig väldigt mycket. Att öppet prata om mitt sockerberoende och erkänna mina svagheter för människor i min omgivning har varit en vändning. Att skriva om hur en beroendehjärna fungerar och att det är lätt att hamna i sockerträsket om man smyger med sina problem har hjälpt mig framåt i min utveckling. Ni vet, tillsammans är man mindre ensam. Att känna mig nöjd och tillfreds med min vardagsbalans och min gottedag och inte vilja våldföra mig på allt innehållande socker dagen eller kanske till och med dagarna efter känns som en vinst. Så skönt!

20130310-115637.jpg20130310-115630.jpg

20130310-115644.jpg

 

2 thoughts on “En fantastiskt lördag

Kommentera

