En klockren vecka

Den här veckan har varit så där klockren ur träningssynpunkt. Träningen har flutit på riktigt bra och jag har traskat hem från gymmet med en god känsla i magen. Varje gång. Så är det givetvis inte alltid, och det går heller inte att tro att man ska göra framsteg hela tiden. Ena veckan flyter träningen på bra, och ena veckan kan det kännas jobbigt och lite tråkigt. Precis som allt annat man tar sig för.

De sista två veckorna har jag märkt utveckling i min träning. Jag har sysslat med uthållighetsupplägget i fyra veckor och jag känner skillnad. Jag orkar mer, jag tar i mer och jag är starkare. Mer uthållig skulle man kunna säga, vilket jag antar är meningen med upplägget. Mycket handlar ju om att knäcka sin kod, och jag märker att min kropp svarar väldigt bra på fler repetitioner. Jag tror också att de här med periodisering är något jag har missat tidigare. Att variera upplägg och innehållet i träningen har jag på ett sätt varit ganska bra på, men variationen har nog sett lite för lika ut. Jag har gjort lite för mycket samma, och kroppen är ju lite av en mästare när det kommer till att vänja sig. För att utveckling ska kunna ske behöver man då och då kliva ur the comfort zone på en massa olika sätt.

Min träningsbank och mina erfarenheter har sannerligen utvecklats sedan jag började som kund hos Helena. Jag förstår mer och mer vad min kropp behöver och jag känner mig inte rädd för att testa nya saker. Inte alls på samma sätt som tidigare. Ibland kan jag lyfta tungt och ibland kan jag köra fler repetitioner. Ibland kan jag springa och ibland kan jag ro eller cykla eller hoppa hopprep eller ja – ni förstår säkert vad jag menar. Det är lätt att man enbart sysslar med det man tycker är roligt och det finns egentligen ingenting som säger att man inte kan eller bör göra det. Det beror ju helt på vad man har för mål med sin träning. Jag vet inte riktigt, men jag kan ha kommit till en punkt när jag inte längre styrs av ett konkret mål på samma sätt. Målet med träningen har blivit mer blandat. Detta kanske i takt med att jag har lärt mig mer om träning och kroppen. Och jag vill bara lära mig mer och mer! Jag kan stoppa in många saker i målbilden, och delmålen i det stora ”lite mer blandade målet” har blivit lite mer viktiga på något sätt. Jag vet inte, men det verkar som att jag har blivit en sådan som bara gör. Jag planerar och sätter upp delmål och bara gör av anledningen att jag vill komma framåt och utvecklas. Jag vill vara bra på mycket på något sätt. Inte bara vara bra på en sak – jag vill springa och lyfta vikter och yoga och stå på händer och jobba med in- och utsidan på alla möjliga sätt. Och det är väl alldeles jättebra! Ibland kan jag fokusera på att vara en bra löpare och ibland kan jag fokusera på att bygga muskler. Det ena behöver liksom inte utesluta det andra. Precis som att jag ibland äter kvarg till frukost och ibland havregrynsgröt.

Vad gäller formen märker jag att den varierade träningen och uthållighetsträningen sakta men säkert har gjort att fluffet har börjat skalas av. Förhoppningen är så klart att fortsätta på den banan. För mig handlar inte träning om att vara smal längre – inte alls. Men jag vill så klart bo i en kropp jag känner mig bekväm i och det innebär för mig att vara stark och smidig på samma gång. Med mindre fluff på kroppen blir man ju lite lättare, det går liksom inte att komma ifrån, och det underlättar givetvis när man jobbar med kroppen. Både som löpare, på gymmet, i yogan och i vardagen.

20130310-115655.jpg

Nu blickar jag framåt mot kommande vecka. Matplanering är gjord och träningen genomförs också enligt plan. Detta återkommer jag till i morgon. Kvällen tillbringar jag med jobbförberedelser, tapas och häng med Musslan.

3 thoughts on “En klockren vecka

Kommentera

