Hallon- och blåbärsscones

Igår gjorde jag en liten vidareutveckling av proteinsconesen jag gjorde för någon helg sedan. Mitt bovetemjöl var slut och  istället tog jag och malde mjöl av havregryn. Det funkade helt okej. Dessutom stoppade jag i hallon i också, vilket blev väldans smaskigt. Ni kan ju prova er fram och känna efter vilken variant ni gillar bäst. Jag missade det rivna äpplet igår och kan konstatera att det gör en del för fylligheten, så lägg gärna till ½ rivet äpple till det här receptet.

20130312-174623.jpg

2,5 skopa proteinpulver vanilj
2 dl havremjöl
1,5 dl mandelmjöl
1,5 tsk bakpulver
0,5 tsk salt
1 krm vaniljpulver
0,75 dl kokosolja
0,5 dl sojamjölk (osötad)
hallon och blåbär

Sätt ugnen på 175 grader. Blanda de torra ingredienserna i en skål.  Ha i de blöta ingredienserna i de torra och blanda ihop med händerna. Ha till sist i blåbär och hallon. Smeten blir ganska kladdig och man kan tillsätta ytterligare havregryn för att få den att torka till något. Har man tid kan man också sätta smeten i kylskåp i cirka 30 minuter så blir den lättare att arbeta med. Jag formade min smet till bollar som jag plattade ut i en form med bakplåtspapper. Grädda i ugnen cirka 15 minuter. Ta ut och svalna.

Funkar bra till frukost eller mellanmål till kaffet. Mums!

 

Kommentera

