Det blåser nya vindar: egoist? Javisst!

Hej kära bloggen och hej Crazy Thursday.

Är det inte märkligt att en dag i veckan alltid blir lite mer galen än de andra dagarna? Alltid. Klockan är kvart över 10 och jag har avverkat ett möte med skolpsykologen och ett tandläkarbesök. Hela dagen är smockfull på jobbet, Musslan och jag ska veckohandla och ikväll ska jag på Tupperware-party hos min mamma. Ja, det är alltså jag som anordnar tillställningen men hos min mamma. Typ.

Det är alltid lite mer galet på torsdagar.

Ni undrar säkert vad jag ska till skolpsykologen att göra. Det är så här att vi är minst tre lärare inom svensk-och engelskgruppen som innan eller strax efter jul gick hem med gråt i halsen och ont i magen. Ja, på grund av stress. De andra som inte har sjukskrivit sig en vecka eller två har mått precis lika dåligt som vi andra. Det säger en del om hur arbetsbördan är och man kan säga att samtalet med psykologen är ett led i att försöka skapa en förbättring. Och jag måste säga att jag gillar det där med att prata av mig. Att jag är en pratig typ har säkert inte gått er omärkt förbi antar jag.

Jag jobbar mycket med hur jag ska bli bättre på att ro om mitt bo och inte jobba för mycket. Jag jobbar med att sänka kraven på mig själv och inte hamna i Fröken Duktig-facket. Jag jobbar med att vara good enough. Både på jobbet och gällande min egen person. Efter samtalet idag insåg jag att jag faktiskt har gjort förändringar som har gett resultat och att det är tack vare mig själv som jag mår bättre. Det är givetvis tack vare många andra människor också, men det är jag själv som har gjort ett djupdyk inombords och faktiskt tagit tag i det jag inte ville se. För det här med att förtränga ångest och jobbiga saker är ibland så mycket lättare än att jobba med det. Den kommande hösten kommer inte att se ut som den som var. Det kommer inte att bli som vanligt, och just nu känns det väldigt skönt. Exakt hur den kommer att se ut vet jag inte än, det är fortfarande detaljer som ska lösas och pusselbitar som ska falla på plats. Men idag, sträcker jag lite på ryggen och klappar mig själv på axeln för att jag har använt min ambition och drivkraft på rätt sätt. Helt för min egen egoistiska vinning och tack vare det är jag på väg åt ett annat håll. Jag kan inte annat än gilla att det har börjat blåsa nya vindar.

20130314-101311.jpg

Så nu sitter jag här med mitt kaffe, några mandlar och min mellismuffins med hallon, äpple och valnötter (supergoda, ni ska få recept!) och känner mig lite tillfreds på något sätt. Just den här morgonen fick jag tillfälle att stanna upp. Ibland är det så förbannat viktigt att göra det. Man tuffar på sitt tempo och gör listor och bokar av sysslor och ja – det är mycket som liksom bara går utav sig själv. På den där invanda rutinen. Idag känner jag inte bara tacksamhet för att min kropp bär mig genom dagarna utan jag känner också tacksamhet för min egen person – min vilja och drivkraft. Jag känner tacksamhet för alla dessa människor som står stadiga och trygga vid min sida när jag blåser omkring. Jag känner tacksamhet för de vänner som faktiskt accepterar hur jag är som person, som blir glada när jag säger ja till att umgås men som respekterar säger jag inte orkar och behöver vara i fred. Och jag känner tacksamhet för att jag faktiskt känner att jag har mycket att ge – till mig själv och till andra människor. Den känslan gick och gömde sig en period, när stressen var för stor. När jag satte för hög press på mig själv att duga i allas ögon, att vara alla till lags och räcka till. Hela jävla tiden. Vissa dagar är jag på banan igen och andra dagar är lite sämre dagar. Det fina är att det är okej att det är så. Jag måste inte bära världens bördor på mina axlar och jag kan inte rädda alla på en gång. En ganska trivsam insikt faktiskt. Det är mycket gott som kommer ur de här 26 bra dagarna måste jag säga. 

Kram på er!

 

4 thoughts on “Det blåser nya vindar: egoist? Javisst!

  1. Bra att du tar tag i det, det där jobbiga som lätt lägger sig på hög tills det till slut bara brister. Tror också det är bra att ”tala ut”, är ett steg fram iaf. Att bli lyssnad på och att bli sedd gör att man klarar mer.
    De där muffinsarna ser bedårande ut!! Ser fram emot recept. Ska idag bjuda på din kladdkaka på jobbet. Tjuvsmakade igår .. mums vad god den var!! 😛

    • Jag har blivit mycket bättre på att ta tag i sådant som är jobbigt, men det har lite tid att jobba med sig själv. Det måste ju som sagt inte vara något direkt ”fel” på en för att man lyssnar inåt och vill utvecklas. Det är ju bara nyttigt!

      Vad roligt att du bjöd på kladdkakan. Den är ju så god 🙂 Man kan ju mixa lite med receptet så att det funkar för en själv, men det såg jag att du hade gjort. Jag ska prova att göra på ditt sätt!

  2. Jag har gått i en hel del terapi genom åren, trots att det inte är något särskilt ”fel” på mig. Jag tycker bara att d är otroligt spännande, utvecklande och SKÖNT.

    En annan grej: din sida tar alltid väldigt lång tid att ladda. Har du en väldigt tung header eller nåt? Hade det inte varit du hade jag aldrig väntat så länge, haha. Som webbredaktör blir man skadad…

    • Jag tycker inte att det måste vara något direkt ”fel” på en för att man får i terapi eller samtal. Det är ju verkligen utvecklande och så himla skönt att få prata med någon som är helt utanför den innersta kretsen.

      Tack för tipset om sidan. Jag vet inte om det är så att det var något fel med mitt tema och att det var det som gjorde att sidan laddade långsamt. Igår blev det nämligen kaos i alla inställningar och jag kunde inte få det rätt. Så jag har bytt tema och hoppas att det blir bättre. Laddar det fortfarande långsamt? I så fall kanske jag ska se över min header. Jag vet dock inte vad som gör en header tung eller inte… 😉

Kommentera

