Veckans inspirationskälla: Tiina

Den här veckan är det Tiina som är veckans inspirationskälla i motivationsserien Människor som inspirerar. Tiina är gift med min äldsta kusin Daniel men jag tenderar att se hennes mer som min svägerska. Det är ju lite så där med mig och min tjocka släkt, vi är så tajta. Jag inspireras ofta av Tiina just för att hon får ihop livet med familj och barn, jobbet och träningen på ett väldigt sunt sätt.

tiina

Jag och min syrran sprang tjejmaskeradloppet i Finland..jag var Lilla-My 🙂

Jag heter Tiina, och är mamma till två härliga barn Erik 10 och Matilda 7 år gamla. Gift med en svensk man Daniel och  lever ganska vanligt ”Svensson- liv” på Södermalm i Stockholm. Jag jobbar på H&M IT avdelning och älskar  att resa! Jag är föddes i Norra Finland i Kemi nära Haparanda för nästan 40 år sen. Jag lämnade Finland redan när jag var 22 år för att fortsätta mina ingenjörs studier i Skottland. Efter studierma hamnade jag till Holland och började jobba på ett amerikanskt IT konsul- företag där jag efter ett år träffade min nuvarande man och efter min sons födelse flyttade vi till Sverige för ungefär 10 år sen…

Mina föräldrar var väldigt aktiva i idrottsföreningar så idrott har alltid varit vardagsmat under min uppväxt. Jag åkte min första längdåkningstävling när jag var typ 2 år gammal. När jag var liten var jag aktivt i alla möjliga idrotter och var ganska bra med allting utom gymnastik (jag är inte vig)..riktigt bra var jag på längdåkning 🙂
Jag hade lite paus med idrott när jag studerade på universitetet men hittade tillbaka när jag började jobba. Då började jag springa och i Holland spelade jag innebandy i finsk-svensk-hollansk team. För mig ger träning energi, det är mitt sätt att koppla av och pusta ut. Jag känner också att kroppen mår så otroligt bra när man tränar, jag brukar få ont i ryggen direkt när jag inte tränar.

För att hålla motivationen vid liv brukar jag sätta upp mål för mig själ under året och skriva upp vad jag tränar. Ibland kan målet handla om att gå ner  vikt, eller att delta i ett visst lopp. Förra året gjorde jag till exempel en tjejklassiker. Man måste prioritera och planera sin träning, annars kan det vara svårt att få till den. Vi sitter ofta på söndagskvällarna och planerar barnens hämtningar/lämningar från skolan och vem som kan träna vilken dag och så vidare. Om jag inte behöver hämta då tränar jag lunchtid eller efter jobbet. Helger blir det lättare att träna.

 

Tre tips från mig till den som vill komma igång med träning eller fortsätta hålla träningen vid liv är:
  • Planera dina träning. Skriv upp vad du tränar.
  • Variera din träning, annars är risken att du tröttnar snabbt.
  • Sätt upp huvudmål och delmål. Då har du något att jobba mot.
Annonser

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s