Jag vill att livet ska vara som att suga på världens godaste pastill

Hej kompisar.

Idag ska vi tala om framtiden. Det är ju en liten karamell jag har gått och sugit på ganska länge nu. I höstas tog jag ett beslut gällande mitt jobb – jag håller inte om jag jobbar så mycket som jag har gjort de senaste fem åren. Faktum är att jag inte håller ihop i tio år om jag jobbar som jag har gjort. Därför började jag fundera och planera hur jag kan strukturera om tillvaron för att få allting att gå ihop bättre. Man kan väl säga att jag har en plan – ett mål. Målet är att så småningom utbilda mig till något som har med hälsa, kost och träning att göra. Det är mitt brinnande intresse och jag skulle älska att make that dream come true. Jag är helt säker på att jag skulle göra det precis lika bra som någon annan. Man ska tro på sig själv och den egna förmågan. Ni vet, Jantefjante släng dig i sjön!

Jag har alltid sett mig själv som en person vill väldigt mycket på en gång. Jag drömmer stort och har många mål i livet. Jag har alltid sett alla de där drömmarna som en bra ursäkt när det inte går som man har tänkt sig. Man kan ju göra som kungen och vända blad tänker jag. Börja om på nytt. Det är inte det att jag inte tycker att det är praktiskt att ha drömmar, för det är det. Man ska ha drömmar och mål i livet. Det är bara det att drömmar medför hinder och hinder kräver mod och beslutsamhet. Hinder och motgångar kräver engagemang.

När jag bestämde mig för att utbilda mig till lärare gjorde jag det helhjärtat och lämnade en femårig högskoleutbildning bakom mig med höga betyg och fina lovord. Det är alltså inte det att jag inte besitter egenskaper som mod och beslutsamhet. Inte heller att jag saknar engagemang. För jag har allt det där och det är något jag har insett de senaste åren. Jag drömmer inte bara stort, jag satsar högt också. När jag väl har bestämt mig för någonting genomför jag det oftast på ett sätt som ger mig tillfredsställelse även om jag på vägen många gånger drabbas av jantelagsängslan och tror att andra kan lyckas bättre än vad jag kan. Fast jag tar mig nästan alltid tillbaka på banan och lyckas på något sätt ta mig i mål. Ta min viktresa till exempel. Det har inte varit en spikrak resa där jag smärtfritt blev av med min övervikt och stannade där. Nej. Min resa har gått upp och ner och fram och tillbaka och under tiden har jag lärt mig tusen och åter tusen saker om mig själv. Inte trodde jag när jag började springa för att bli smal och sprang i skogen och svor fula svordomar och skrämde slag på människor att jag några år senare skulle älska svetten och laga ren och naturlig mat och brinna för allt som handlar om välmående. Inte trodde jag när jag knappt orkade springa en kilometer utan att tro att jag skulle avlida eftersom lungorna kändes lika fräscha som en storrökares att jag en dag skulle älska att vara en tränande människa. Jag var ingen tränande människa, jag ville bara bli av med min övervikt och tack varje tjockt med beslutsamhet så blev jag det. För att jag ville.

Nu. Nu är allt annorlunda.

Vad har det här med min framtid att göra?

Jo. Jag tog beslutet att säga upp min lägenhet i höstas för att jag skulle flytta hem till mamma för att spara pengar för att kunna uppfylla en dröm. För att kunna utbilda mig. Det var planen. Nu blev det ju inte så eftersom jag istället hamnade hos Musslan och nu, några månader senare, inte kan tänka mig att bo i mitt gamla flickrum längre. Jag vill ju leva med här med Musslan. Så klart. På ett sätt har alltså förutsättningarna förändrats. För jag har ju det bästa. Här och nu. Det innebär inte att jag inte kan uppnå min dröm, eller att jag inte ska göra det. Inte alls. Det innebär däremot att för att saker och ting ska gå ihop måste jag göra en sak i taget.

Till sist och syvende handlar det om pengar. Precis som Beatatjata skrev häromdagen är pengar ingenting som diskuteras särskilt öppet, och kanske borde vi faktiskt ta upp det oftare. Om man inte är miljonär spelar pengar stor roll i den här i situationen. Och det är inte jag. Även om jag sparar fokuserat just nu har jag svårt att få ihop den summa som krävs redan till hösten. Så är det. Och det vore dumt av mig att inte se vuxet och realistiskt på situationen. Det skulle enbart leda till att jag försatte mig och kanske också Musslan i en ekonomisk knepig situation och ja, det vill jag så klart inte.

När det handlar om målsättning och hur man på bästa sätt når ett mål behöver man en plan. Det är ju bara det att det finns många vägar till att nå ett mål och ibland är vägen lite krokig. Och jag tänker att det är det som är livet på något sätt. Därför spelar det ingen roll om jag utbildar mig nu till hösten eller om jag väntar ett år. Drömmen och ambitionen finns där och utgångspunkten för att lyckas kan bli mycket bättre om jag ser till att ekonomin är på sin plats och att förutsättningarna rätt. Och det känns liksom rätt i hela kroppen. Det känns rätt att planera att utbilda mig och så småningom kunna utveckla en karriär i annan riktning och det känns rätt att skapa förutsättningar som ger mig möjlighet att lyckas. Under tiden får livet ta mig dit det planerar att göra. Jag tränar och svettas och bloggar och njuter av att vara en lycklig kvinna.

Och vet ni? Det är inte så dumt att få ändra sig. Ibland rynkar människor på näsan och undrar varför man inte gör som man har sagt. Visst sa jag det, men vad härligt det är att få säga att man har ändrat sig och faktiskt inte alls bry sig om vad andra ska säga. Att ta en sak i taget är inte heller så dumt, inte heller att ta lite tråkiga och vuxna beslut. Jag vill liksom få ut det mesta av det här härliga livet och jag vill att livet ska vara som att suga på världens godaste pastill.

3 thoughts on “Jag vill att livet ska vara som att suga på världens godaste pastill

  1. Var sak har sin tid .. och det ena behöver ju inte utesluta det andra! Låt det ta lite tid och behåll din dröm tills den kan uppfyllas helt. Det här med ekonomi är tufft men borde inte vara ett hinder i längden. Du är klok som tar tag i saken, vet vad du vill, Att ha en dröm, ett mål är viktigt och man kan ha väldigt roligt på vägen .. Viktigt är att inte ge upp !!!
    Du fixar det !!! 🙂

  2. Just nu älskar jag att ändra mig! Och att andra gör det! Så himla klokt och det vore synnerligen korkat att genomföra saker bara för att man sagt så en gång.
    I så fall skulle jag inte vara gift med min man. (för jag ska ju ha en lång kille)
    Eller bo i Mullsjö (jag skulle bott i NYC)
    Eller ha Stor (för jag skulle ju inte ha barn innan 30!)
    Eller jobba med marknadsföring (såååå töntigt!)
    Eller ha en blogg (såååå töntigt!)
    Eller träna (jag hatar att träna)

    och då skulle jag vara en tjock, olycklig, singel i NYC. Hehe.

Kommentera

