Chokladiga muffins

20130319-124610.jpgDe här små raringarna fick gott betyg igår. Musslan åt ett par stycken och det tolkar jag som att de var goda. Själv hade jag med mig till mellanmål på jobbet. Gott!

Jag gjorde med både äpple och hallon i. Mest för att jag hade över efter att jag provbakat andra recept innehållande äpple eller hallon och inte ville slänga. Jag tror att de här muffinsen gör sig precis lika goda utan frukt eller bär i. Ska man ha dem till mer gofikatillfällen kan man också slänga i ett par bitar hackad mörk choklad (fast då helt utan frukt och bär tror jag). Själv ska jag prova choklad med apelsinsmak. Helena lutar åt att det är en åldersgrej och jag är benägen att hålla med. Desto äldre jag blir, desto mer lockar kombinationen choklad och apelsin.

1 dl mandelmjöl
1 msk kokosmjöl
1 tsk vaniljpulver
2 tsk bakpulver
1 tsk fiberhusk
3 msk kakao
1 dl proteinpulver – chokladsmak
1 msk honung
2 ägg
0,5 dl kokosmjölk
lite vatten om smeten blir för tjock
valnötter
äpple och hallon

Blanda samman de torra ingredienserna. Se till att kakaon inte klumpar sig. Tillsätt sedan ägg, kokosmjölk och honung i smeten. Rör om ordentligt. Om smeten blir för tjock kan man tillsätta lite vatten. Blanda sist i hackade valnötter, skivade äppelbitar och hallon och klicka ut smeten i muffinsformar. Grädda i ugnen på 200 grader i cirka 20 minuter.

20130319-124622.jpg

2 thoughts on “Chokladiga muffins

  1. Ping: Kladdkakemuffins i ugnen och pepp | Veronica Jäderlund

Kommentera

