Veckans inspirationskälla: Maria

Så är det äntligen fredag och den här veckan är det min vän Maria som är veckans inspirationskälla i motivationsserien Människor som inspirerar. Att fråga Maria kändes som en självklarhet. Hon har gjort en ofantligt imponerande resa och trots sin ringa ålder är hon än av de mest kloka människor jag känner.

Jag heter Maria och skulle beskriva mig själv som en glad tjej full av energi och som älskar att träna (okej, inleder jag med att vara klyschigast i Norden nu?). Jag har stora drömmar inom olika områden som jag steg för steg förverkligar och min framtid känns väldigt ljus. Det känns som att jag har världen för mina fötter.

Maria 1

Jag på Kos sommaren 2012

Så har livet inte alltid varit – det man inte ser när man träffar den glada spralliga träningstjejen är att jag under en period varit deprimerad och inte funnit någon mening i att stiga upp ur sängen på morgonen. Hösten 2011 tappade jag (av olika anledningar) gnistan till allt. Var hela tiden så trött, så trött som jag aldrig varit förr och längtade bara tills det blev eftermiddag/kväll så att jag fick gå och lägga mig under täcket igen. Det enda som höll mig uppe var skolan – jag hade bestämt mig för att hoppa av mina studier i Idrottsvetenskap för att bli ingenjör, och behövde läsa till några ämnen via Komvux. Jag ville börja läsa hösten 2012 och för att hinna det så var jag tvungen att lägga på ett kol. Så det var det jag gjorde. Jag pluggade och pluggade och pluggade lite till. Det var min räddning har jag insett i efterhand – att ha ett mål i sikte. Något att arbeta för. Något jag ville göra för min egen skull (och senare också gjorde – i skrivande stund är jag mitt i termin 2 och det känns fortfarande helt rätt).

Det värsta var att jag slutade träna under den här perioden. Träningen har alltid varit min terapi när jag mått dåligt eller gått igenom svåra saker i livet. Nu orkade jag inte ens röra på mig. Jag bodde knappt 1 kilometer från ett av nordens största träningscenter, ändå tog jag mig inte dit. Orkade inte. Ville inte. Kände ingen mening med något egentligen. Jag slutade även bry mig om vad jag åt: en del dagar åt jag inget alls, andra åt jag en massa. ”Rutiner” var väl inte riktigt ledordet under den här perioden. Hela denna saliga blandning av allt ledde till att jag gick upp 8-10 kg mellan september och december. På 4 månader. Fattar ni? 4 månader!!! Helt sjukt. Behöver jag säga att jag inte mådde bra?

Maria2

Sommar vs. Vinter 2011.Det går snabbt….

Till slut fick det räcka. Jag orkade inte må dåligt mer – jag är ju inte en negativ person! Jag bestämde mig för att hitta tillbaka till mig själv: till glädjen, gnistan och framförallt till träningen och hälsan – mina stora intressen i livet. Dessutom skulle jag genomgå en ganska stor operation i mitten av april och behövde komma tillbaka till min vikt innan dess. För att göra en lång historia kort så hade jag en enorm tur som fick möjligheten att delta i ett marknadsföringsprojekt på mitt gym. Ett projekt som riktade in sig på viktminskning. Under 10 veckor (från mitten av januari till slutet av mars) gick jag ner det jag gått upp under hösten och fick tillbaka min starka, friska kropp som jag saknat. Jag lärde mig hur viktig min hälsa är och att det är extra viktigt att jag – som har lätt för att lägga på mig och dessutom varit överviktig under en period – tänker på vad jag äter och tar hand om min hälsa. Resten av livet. Mina läsare fick följa med i min blogg under resan. Jag fick konkreta verktyg för att också behålla vikten efter dieten. Det är nämligen det som är det svåra. Att gå ned i vikt är piece of cake jämfört med att behålla sin nya vikt. Eller rättare sagt att behålla sina nya vanor och inte falla tillbaka till de gamla. För mig tog det över ett år att lära känna min kropp gällande kost och ätande. Jag hade lagt till med flera ovanor och dåliga mönster under min viktuppgång. Först nu, ett år senare, känner jag mig stabil och har hittat ett sätt att äta som passar mig och som gör att jag behåller vikten och orkar med livets alla utmaningar. Jag trodde jag lärt mig tillräckligt efter 10 veckor – med facit i hand visste jag inget då jämfört med nu. Det. Tar. Tid. Hårt slit lönar sig. Men det är en annan historia.

Maria3

På god väg tillbaka i februari 2012

Maria4

Före och efter Viktutmaningen 2012: mitten av januari 2012 vs. 28 mars 2012

Vad tränar du? Berätta lite om din träningsbakgrund. Varför tränar du och hur kom det sig att du började träna?

Tränat har jag ”alltid” gjort och är fostrad inom lagidrotten då jag som barn och tonåring spelade basket. Det började nog med att jag följde med kompisarna på en träning och sedan var jag fast i många år. Det var (är) så jäkla kul! Basketen, mina tränare och mitt lag lärde mig oerhört mycket mer än att bara pricka korgen med bollen. Min taskiga attityd till kritik accepterades inte och jag fick lära mig innebörden av konstruktiv kritik och att skilja på person och prestation. Saknar än idag sporten. Jag red och sysslade med hästar som barn/tonåring, och också i stallet har jag lärt mig mycket om att ta ansvar och jobba hårt. Ännu en grej jag saknar!

På mitt gymnasium fanns det ett gym som tidigt fångade mitt intresse. Då visste jag inte mycket om styrketräning men insåg snabbt att jag var ganska stark – första gången jag testade bänkpress i hela mitt liv orkade jag nästan 40 kg. Då var jag 16-17 år och hängde med grabbarna till gymmet på en idrottslektion. Jag började läsa om styrketräning, skaffade mitt första egna gymkort och på den vägen är det… På senare år har jag även funnit kärleken till löpning (det man inte trodde var möjligt liksom) och sysslar idag mestadels med de två ovannämnda grejerna, även om det händer att jag kliver in i en gruppträningssal för variationens skull. Och så gillar jag att cykla – allra helst utomhus en ljus och ljummen sommarkväll, men befinner mig även i spinningsalen emellanåt. Yoga försöker jag lära mig tycka om men det har inte sagt klick (än).

Har du nytta av träningen i din vardag? På vilket sätt i så fall?
Träningen är som sagt min stora hobby och förutom att den skänker mig mycket glädje (”svettlycka” är ett bra uttryck) så hjälper den mig också att hantera min vardag. Att studera till ingenjör är väldigt svårt och krävande, och i skrivande stund har jag fått dra ner på träningsdosen till förmån för skolan. I vanliga fall ser jag träningen som ett andrum där jag får lämna allt i en mental påse utanför gymmet eller innanför dörren hemma och bara fokusera på mig själv. Träningen hjälper mig att vara här och nu. Att jag samtidigt skapar en stark och frisk kropp som orkar med allt jag vill göra är ju en fantastisk bonus. Träningen ger så mycket mer än den tar.

Vad motiverar dig och hur hittar du inspiration till att träna?
En av de bästa sakerna med träning är att man alltid har mer energi efter man tränat, än innan. Jag gör mitt bästa och ser hur jag utvecklas och det är en sådan kick! När övriga livet (läs: skolan; jag har inte så mycket till liv utöver den just nu) känns tungt får jag uppmuntran genom träningen. Att anstränga hjärtat och musklerna i kombination med frisk luft är bland det bästa jag vet. Fysisk träning är egentligen fel sätt att uttrycka det: vill man utvecklas krävs lika mycket mental träning. Jag drivs av ständig utveckling, inte bara inom träningen. Motiverande och inspirerande citat använder jag mig mycket av, både som tavlor i mitt hem och i inlägg i bloggen. Gärna kraftfulla ord i kombination med fina bilder.

Vad gör du för att träna när det tar emot?
Många gånger har jag hängt kvar i soffan och tänkt ”jag tar det imorgon” – tills jag lärde mig att det aldrig blir lättare ”imorgon”. Vissa saker får man bara göra, även om det känns tungt. Det är inte omöjligt. Jag har lärt mig att känslan efter är oslagbar – kanske speciellt när man känt sig seg inför ett pass. Oftast blir jag dessutom pigg så fort jag får på mig träningskläderna, även om det inte känns så när man sitter framför tvn. Vissa dagar krävs det så lite för att hitta energin, det gäller bara att ta sig över tröskeln!


Har du något mål med din träning?
Efter ett 2012 som bestod av operation, skada och sjukdom är jag lycklig över att vara hel och frisk och kunna träna överhuvudtaget. Senhösten bestod av mycket rehab. Nu unnar jag mig att köra jag det som faller mig in och det jag är sugen på. Jag tränar alltid med bra kvalitet och fokus, men planerar inte så mycket just nu. På grund av skadan fick jag ställa in min halvmara-premiär i Stockholm i höstas, så nästa mål är Göteborgsvarvet den 18 maj. I största allmänhet är målet att ha roligt och utvecklas, att bli mitt bästa jag. Stark både utanpå och inuti.

Dina tre bästa tips till den som vill komma igång med träning och hålla motivationen vid liv?

  • Hitta något du tycker är kul och som du kan tänka dig att fortsätta med regelbundet. Träning ska (i det stora hela) vara roligt, inte ett måste.
  • Ställ inte för höga krav på dig själv! Har man aldrig tränat innan eller haft ett långt uppehåll är 2 gånger i veckan ruskigt bra. Det är 100 pass per år jämfort med noll. Ibland är det nyttigt att se det i ett större perspektiv.
  • Jämför dig bara med dig själv och din egen utveckling. Vi har alla olika förutsättningar, både genetiskt och livsstilsmässigt. Sätt upp realistiska, konkreta och mätbara mål så att du ser att det händer saker (det är lätt hänt att man stirrar sig blind på sina problemområden och missar att det faktiskt händer mycket med kroppen på andra ställen). Det är roligare att checka av uppnådda mål än att gräma sig över allt man inte uppnått!

Maria5Maria6

Maria7

Annonser

5 thoughts on “Veckans inspirationskälla: Maria

  1. Så himla bra. Tycker det här är en himla bra serie också, vill jag bara säga. Människor som är BÅDE fysiskt men framför allt mentalt starka förtjänar och bör lyftas fram! Det är de som drar upp andra, de som motiverar och inspirerar. Bra initiativ av dig, denna motivationsserie!

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s