Veckans inspirationskälla: Per-Åke

Den här veckan är det min vän Poppe som står för inspirationen i motivationsserien Människor som inspirerar. Läs och njut!

PoppefiskVem är jag? Per-Åke Bergh, kallas Poppe av mina vänner. En kille på 31 år, uppväxt i Mörlunda men har pluggat/jobbat på olika orter under åren. Har nu landat i Vimmerby igen (har bott här en vända tidigare i mitt liv). Ägnar stora delar av min tid åt mitt arbete som platschef på ett sågverksföretag i Mörlunda. Har precis investerat i en fastighet som jag ser lite som ett livstidsprojekt, en utmaning i sig. Fiske, jakt och såklart träning är saker jag ägnar mig åt för att må bra.

Träning är för mig en naturlig del av livet. Jag har sedan jag varit liten alltid ägnat mig åt träning och har alltid haft ett utpräglat sinne för att tävla och helst vinna (vilket mina familjemedlemmar fått erfara bittert under mina unga år). Från att inte ha sett träning utan boll som något alternativ så är det just det jag numera ägnar mig allra mest åt. Därmed inte sagt att jag fortfarande uppskattar en riktigt bra badmintonmatch, exempelvis. Men träning är en sak och tävlingsmomentet ett annat. Jag har under de senaste åren insett att jag mår bäst av att träna med tävlingen som mål. Och då menar jag tävling med det där tävlingsmomentet. Den där dagen som man funderar på och som gör en nervös, och som ger en så härlig känsla när man klarat. För mig är det den träning som är den roligaste och som ger mig mest.

Utan träning så skulle jag först och främst få ordentligt dåligt samvete, och känna att jag hela tiden inte gör något som jag ju borde. Hur jag sedan skulle reagera vet jag inte men jag skulle troligtvis bli mer trött och okoncentrerad på mitt arbete och börja få krämpor som man får som människa idag. Jag skulle förmodligen grubbla mer på vardagliga problem och känna oro över saker om jag inte tränade – men det är bara vad jag tror. Måttet på träning varierar ju såklart över tiden, men för mig är det viktigaste att träna för målet, gör jag det enligt plan så mår jag bra.

Var hittar jag då inspiration och motivation? Jag är väl inte sån som grottar ner mig i tidningar och följer nya träningsprogram eller matupplägg. Inspirationen är framför allt återigen målet. Sätter jag upp rimliga men utmanande mål så blir jag taggad av det. Att man sedan blir starkare, snyggare och friskare av att träna är ingen hemlighet och det är en ganska bra sak att få tillgodo. Sedan blir jag såklart inspirerad av personer i min närhet på många sätt. Hade jag inte haft kollegor som gjort klassikern hade jag nog aldrig gett mig in på konditionssporter, det finns många såna exempel.

PhotoGrid_1361717106745_resizedMålet med min träning är att utvecklas och nå nya uppsatta mål. Vilka de målen blir framöver vet jag inte riktigt, men just nu är det stort fokus på att utvecklas i konditionssporter för att en dag kunna skida/cykla/simma/springa hem en klassiker, det vore häftigt. Att kunna stå ut så länge, och att inte har någon att skylla på mer än dig själv och möjligtvis en punka eller bruten stav, det känns rättvist tycker jag.

3 bra tips för att lyckas med sin träning är väldigt svårt att ge. Men jag kan bara säga vad som funkar för mig.

Nummer ett är ett tydligt mål. Vad målet är för var och en kan givetvis variera, bara det är tydligt. För mig fungerar det inte med att säga att man ska träna 2-3 ggr i veckan för att må bra, men det gör det säkert för många andra.

Nummer två är alla saker runt om, hur kul är inte det!? Här kan jag nog grotta ner mig en del, men hur mycket roligare blir det inte att springa med en bra pulsklocka, eller skida med ett nytt Craft-underställ, eller simma med nya bra glasögon? Helt klart värt att lägga pengar på grejer till träningen, det inspirerar!

Nummer tre är att försök hitta likasinnade. Du kanske inte har vänner i din umgängeskrets som tänker som dig med träningen riktigt men du kanske har en kollega eller någon annan som filosoferar ungefär som dig? Det ska inte bara vara kul att träna utan även att prata träning.

Kommentera

