26 bra dagar och let’s step it up

26 bra dagar har gått och jag tänkte försöka sammanfatta hur det har varit. Jag gick inte in med tänket att göra mina 26 dagar helt sockerfria som många andra som har kört den här utmaningen gjorde. Nej, mitt fokus var att hålla kvar vid balansen som jag har byggt upp under de senaste månaderna. Att äta så bra och rent som möjligt, träna mina inplanerade pass och må bra. Att må bra innefattar förutom att äta och träna att sova tillräckligt, att inte stressa alltför mycket och också se till att slappna av mellan varven.

Hur har det då gått?

Jag är nöjd. Träningen har rullat på väldigt bra. Det har varit en period när bra pass har avlöst varandra. Energin har funnits där. Väldigt härlig känsla! Kosten har fungerat okej. Absolut inte perfekt, men det har heller inte varit målsättningen. Till största del har det varit ren och naturlig mat och lite slarv mellan varven. Jag har hållit mig till de dagar jag har bestämt att jag äter lite mer fritt och ja, det fungerar för mig. Mer sällan vill jag äta sådant jag i längden inte mår bra av och det är ju också ett framsteg. När kroppen och hjärnan inte riktigt mår bra av de sämre valen gör man de mer sällan. Balansen finns där, rutinerna tillhör vardagen och jag behöver inte tänka efter lika mycket för att få helheten att bli bra. Sömnen har fungerat. Vi hjälps åt att komma i säng när vi ska och sover de timmar vi behöver. På så sätt är det fantastiskt bra att vara två måste jag säga. Stressen då? Det fungerar. Kanske inte helt bra, men bättre. Min tillvaro är fartfylld och de flesta dagar är det precis så jag vill ha det. Jobbet tar fortfarande stor plats i mitt liv och den biten måste bli bättre med tiden. Vad som också behöver få mer utrymme är det där med att hitta tid för avslappning och lugn och ro. Yogan är underbar för avslappning och lugn och ro, men under de här 26 dagarna har jag enbart tagit mig tid för yoga på torsdagar när jag går på yogakurs. Jag går till min prattant för Rosenmetoden då och då, men har inte ekonomisk möjlighet att göra det mer än en gång i månaden. Alltså behöver jag ge mig själv mer tid på spikmatta, läsa en bra bok eller träffa en vän över en kopp kaffe. Det är tidvis svårt för mig, jag vill ju så mycket på en och samma gång.

Sammanfattningsvis har mina 26 bra dagar varit just bra. Det finns utrymme för utveckling och förbättring och det är precis vad jag ska ägna de kommande åtta veckorna åt – att ta ett steg framåt. Det finns ju alltid ett pris att betala och frågan är vad jag är villig att betala för att få vad jag vill ha. Ibland har jag så mycket idéer i huvudet och de senaste dagarna har jag ägnat åt att fundera på målsättningen fram till sommaren – april, maj och juni. För jag vill, precis som Beata, ta några steg framåt. Jag vill liksom ha mer och nu är jag redo för att jobba lite hårdare för att få vad jag vill ha. Förändringarna kommer inte bli världsomvälvande men det kommer att krävas förändringar för att jag ska nå mitt mål. Hur det ska gå till ska jag prata om senare idag – jag kommer att använda Coach Helena så klart men också tänka kring en S.M.A.R.T målsättning. Detta för att kunna sätta ord på vad det är jag egentligen vill men också för att ha ett specifikt, mätbart och tidsbundet mål. För mig är de nämligen ingredienser som leder till framgång.

Annonser

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s