Vårfokus: S.M.A.R.T målsättning

Då så, jag ska se om jag kan skriva det här inlägget utan att det blir en mindre roman. Troligen inte, men jag gör ett försök.

Jag har nu Bodycomfat i tre månader. Yeez, vilka tre månader måste jag säga. Det har hänt så mycket, framför allt med min insida. Och jag antar att insidan behövde få sig en boost och putsning innan det var dags att ge sig på utsidan. Jag tror ju mycket på det här med att man måste jobba med den inre skönheten innan man kan ge sig på den yttre skönheten. Mår man bra på insidan syns det också på utsidan. Mår man inte bra på insidan – ja då syns det även på utsidan. Målet för månaderna med Helena har framför allt varit att jobba med balansen. Att träna och äta på ett sätt som håller for life. Att få tillbaka mina bra rutiner som jag under hösten kom ifrån när jag meckade för mycket med kosten. Nu: jag har balans. Jag äter bra och rent till största del och jag gottar mig ibland. Mitt sätt att tänka på mat och gotte har förändrats och jag hamnar inte i de där äta i fatt-perioderna för att jag helt har tagit bort något. Om jag äter något jag ”inte ska” tänker jag inte att dagen är förlorad och att jag därför ska passa på att stoppa i mig allt jag suktar efter. Varje dag är en ny dag och allt som oftast gör jag det till en bra dag. Jag var på väg framåt redan i mig själv, men tiden med Helena har gjort att jag kunnat utvecklas på ett sätt jag troligen inte hade gjort helt på egen hand. Att skaffa mig en coach har varit ett av de bästa beslut jag har tagit.

Nu är jag redo att öka insatserna för att nå de resultat jag vill ha. Med balansen som en mer naturlig del av tillvaron kan jag börja jobba lite hårdare för ökad målsättning. Målen är delvis helt utseendemässiga och det är absolut ingenting jag hymlar med. Muskler har byggts under de senaste månaderna och kroppen har sakta mer säkert förändrats, men jag har fortfarande en hel del fluff på kroppen som jag vill skala av. Jag vill komma i bättre form och ja, stanna där men samtidigt utvecklas framåt. Målsättning förändras ju med tiden men delmålen på vägen är viktiga för att verkligen få checka av sin framgång.

vad2Den viktigaste frågan man måste ställa sig är: vad vill jag? Ett vad är alltid ett första steg. Därefter måste man komma underfund med sitt varför – varför vill jag det här? Att ha ett tydligt varför är stor hjälp på vägen eftersom man alltid kan gå tillbaka till sitt varför när det känns tungt. Jag brukar säga till mina elever att de ska provocera fram flera varför ur samma vad för att det kommer att ge dem tydlig vägledning. Nästa steg är då att komma underfund med hur man ska gå tillväga. Oftast är det ju så att tillvägagångssättet är det som är jobbigast för oss. Vi vet vad vi vill och vi vet varför, men vårt hur ställer tidvis till det. Varför då? För att ingenting kommer gratis här i livet och det finns alltid ett pris att betala. Genomförandet av något är ju priset man är villig att betala för att få vad man vill ha.

Vi är alla olika men för mig fungerar det att ha en tydlig målsättning. Att ha en tydlig målsättning kan vara ett sätt att hålla motivationen vid liv och vägleder oss för att kunna arbeta i rätt riktning mot vad vi vill uppnå. Om jag sätter ord på vad jag strävar efter och hur jag ska gå till väga ökar mina chanser att nå mitt mål. Andra människor fungerar bättre av att bara göra. För att utvecklas och ta ett steg framåt har jag bestämt mig för att jobba utifrån att ha en s.m.a.r.t målsättning. Under våren har jag läst framgångsrecept och smarta mål hos Lotta, Vevve och Beata. Alla dessa inlägg väckte tankar hos mig och efter mycket funderande har jag nu bestämt mig för hur jag ska gå tillväga under april och maj för att nå framgång.

Att sätta upp mål är väldigt enkelt, och något som alla kan göra. Kanske är du en av dem som slänger ur dig ett nyårslöfte om att börja träna som blev halvdant genomfört eller kanske bestämt dig för att ”ta tag i kosten” på måndag? Allt för ofta uppfylls inte dessa mål utan många ger upp på tok för tidigt. Det räcker med andra ord inte att enbart säga att man ska uppnå något, utan det gäller att ha smarta mål. När man pratar om smarta mål innebär det inte att man måste vara smart för att sätta sina mål, utan det finns en tanke bakom namnet. Varje bokstav har sin egen betydelse och samtliga bokstäver utgör en viktig ingrediens för att målet ska bi så bra och effektivt som möjligt.

smartHur ser då min smarta målsättning ut?

Mitt vårfokus (s.m.a.r.t mål) kommer att sträcka sig från 1 april till 1 juni. Det handlar alltså om åtta veckor där jag fokuserar framåt. Jag jobbar med delmål genom att dels utvärdera veckorna som jag brukar men också genom att dela upp perioden i fyra + fyra veckor. När hälften av tiden är gjord formcheckar jag, utvärderar och blickar framåt. Mitt vad handlar om att jag vill skala av fluff på kroppen, ja alltså bli av med lite onödigt fett. Detta genom att träna mina fem pass varje vecka med fokus på att bygga en stark och uthållig kropp som jag trivs att bo i samtidigt som jag försöker minska på fluffet. Hur min träning fungerar är också viktigt, det här handlar absolut inte enbart om utseende. Jag tycker om min kropp, inget snack om saken! Till hjälp har jag Helena, dels genom att hon planerar och strukturerar min träning efter mina behov och min målsättning men också genom att jag kan bolla idéer och matprata med henne. Vikten är i n t e viktig, jag bryr mig inte om vad jag väger och vågens mått kommer inte att stå i fokus. Jag använder mig av mått så som hur kläder sitter och vad måttband säger. Ett par garderobsvärmande smaljeans som inte passar just nu fungerar som ett utmärkt måttband. Målsättningen är realistisk, det är fullt möjligt för mig att tänka på kosten ytterligare och fortsätta träna mina pass. Jag behöver troligen ligga på ett mindre underskott för att minska i vikt/fett, men det handlar inte om att äta för lite, gå omkring och vara konstant hungrig eller att på något sätt svälta mig själv. Been there done that. Även om det är en tidsbegränsad period är jag inte intresserad av att göra sådana förändringar som inte är hållbara i längden. Nej, jag minskar på energitäta livsmedel i vardagen men räknar inte kalorier eller väger maten. Jag gör fler medvetna val och äter sådant som jag mår bra av – fokus på ren och bra mat. Jag njuter av det jag äter! Den dag i veckan när jag äter lite mer fritt kommer fortfarande att finnas kvar, men jag fokuserar troligen på mer clean eating snarare än sådant som innehåller raffinerat socker. Jag förbjuder dock ingenting på vägen, och vill ha kvar den mer fria dagen av två anledningar:

1) Jag vill inte hamna i någon äta i fatt-period som gör att jag återigen tappar balansen.
2) Jag är säker på att jag kan hålla mig motiverad om jag har en dag när jag kan äta något jag saknar i vardagen utan att på något sätt go bananas. Jag tänker vardagsmat och sällanmat.

Målsättningen är accepterad av mig själv på det sättet att jag gör det för min egen skull och för att jag vill. Jag accepterar att det kommer att ta tid och att tålamod är en viktig ingrediens. Det finns ingen quickfix för att smaljeansen ska passa (eller några nya snygga jeans) utan det handlar om eget engagemang och fokus.

Specifikt: minska på fluffet – genom träning och koll på kosten.
Mätbart: Vikten är inte viktig. Kläder och måttband får visa vägen.
Accepterat: Jag gör det för min egen skull och för att jag vill. Tålamod är viktigt – håll i, håll ut!
Realistiskt: Att träna varierat och tänka på vad jag äter är helt realistiskt. Ingen quickfix!
Tidsbundet: 8 veckor – 1 april till 1 juni.

Ja, vi kan väl komma överens om att jag ändå fick ihop till något som kan liknas vid en roman. För mig är det viktigt att faktiskt ha satt ord på mitt vad, varför och hur. Det hjälper mig att rikta blicken framåt och nå framgång. Kanske är det så att just du också har funderingar kring vad du vill göra den här våren för din egen skull och kanske kan du också med hjälp av den här romanen sätta ord på ditt vad, varför och hur? Jag hoppas att vi kan peppa och inspirera varandra under här veckorna. Ni vet, det blir ju alltid lite roligare och tillsammans är man mindre ensam.

Kram på er!

Annonser

4 thoughts on “Vårfokus: S.M.A.R.T målsättning

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s