Veckans inspirationskälla: Pär

Den här veckan är det min bror som står för ordet i motivationsserien Människor som inspirerar. Att be min bror att ställa upp som veckans inspirationskälla känns lika självklart som att jorden är rund. Han är en av de människor i min omgivning som inspirerar mig mest. Inte bara att han har gjort en kroppslig resa genom åren men också för att jag beundrar djupt honom som människa.
20130322-095849.jpgMitt namn är Pär Stålhandske och jag är bror till denna lilla bloggerska. Till vardags jobbar jag på ett litet företag som heter Vimmerby Prefab Betong och som ni hör  sysslar vi med betong. Jag började träna när jag va 16-17 år för att jag var en kutryggad dataspelare som var alldeles för fet. Som barn tränade jag egentligen ingenting, provade på ett par sporter men hittade aldrig någon jag fastnade för. Jag minns att ljuset gick upp för mig att det var dags att börja träna när jag var på en fest och vi pratade om vad vi vägde, jag sa att jag vägde 80kg och någon svarade ” haha aldrig att du gör 90 minst ”. I helvete heller sa jag och vi gick hämtade vågen, vågen sa att jag vägde 98kg!!! Hur fan kan jag väga nästan 100 pannor tänkte jag? Förvisso var det på kvällen och jag hade en pizza och 10 öl i magen men knappast att de va 18kg ( mamma om du läser de här så va de lättöl så du vet 🙂 ) Veckan därpå började jag och några kompisar att styrketräna. I början visste vi knappt vad vi gjorde, vi bara körde lite och kollade vad de andra körde för övningar. Vi ville helst bli klara så snabbt som möjligt så vi kunde åka hem och spela dator igen. Men jag fortsatte träna och det gick bara bättre och bättre och till sist var det träningen som stod i centrum och inte datorn. Jag var fast jag hade hittade något jag verkligen gillade!

20130322-100128.jpg
När man väl hade kommit igång med träningen och fått något typ av grundstyrka så började jag jaga vikter. Det vill säga att jag försökte lyfta så tungt som möjligt i alla övningar vilket gjorde att jag ofta hade ont i kroppen och speciellt i ryggen efter man maxat i marklyft. Jag säger inte att man inte ska lyfta tungt men om man ska göra det är det viktigt att man tänker på att man ska lyfta rätt sätt så man inte skadar sig. 2009 slet jag av muskelfibrerna i mitt vänstra bröst när jag körde bänkpress. Läkaren sa att de skulle ta ca 3 veckor att läka men de tog betydligt längre tid än så. Efter 18 månader hade jag fått tillbaka ca 70% av min styrka. Det var under denna tid jag slutade köra lika tungt som tidigare och började träna mer uthålligt – lättare vikter och framför allt mer strikt. Jag började tänka mer på den negativa delen, alltså att man håller emot på tillbakavägen i en övning och inte bara släpper ner den. Inte för att jag ville det just då men jag var tvungen att anpassa mig om jag skulle kunna träna något överhuvudtaget och idag tycker jag att det passar mig och min kropp betydligt bättre.

I början av 2011 provade jag på mma och fastnade direkt! Jag anser att det är det jobbigaste man kan utsätta sig själv för och riktigt rolig träning. Jag tränar dock på amatörnivå och har inte tävlat i mma men i submission wrestling som är den delen av mma när man är på backen fast inga slag är tillåtna. Nu för tiden tränar jag mma tre dagar i veckan och har dragit ner på min styrketräning från sex dagar i veckan till tre och jag ser den mer som ett komplement till kampsporten.

20130322-100337.jpg
Personligen tror jag inte att de är så viktigt vad man tränar, bara att man hittar något som passar en själv och man ska absolut inte känna att det är jobbigt eller tråkigt för då kommer man bara komma på ursäkter för att slippa. Man ska hitta något man ser fram emot att göra. Fast om vi ska va realistiska är det klart att man kommer känna sig trött och jävligt osugen på att åka och göra ett träningspass ibland. Då är viktigt att tänka på hur viktig din träning är för dig, och hur skönt de kommer vara när du kan sätta dig nöjd i soffan efter ditt pass är avklarat! När de tar emot för mig brukar jag försöka inspirera mig själv på något sätt.  Om jag till exempel ska träna kampsport kanske jag kollar några youtubeklipp på mina favoritfighters eller gäller det styrketräning brukar jag bläddra lite i någon tidning efter nya övningar eller kanske kolla någon blogg som kan ha något av intresse. Folk skriver ju ut mer eller mindre hela sina liv på internet så varför inte dra nytta av det, och gratis är det dessutom 🙂

20130322-100047.jpg20130404-205042.jpg
Bästa sättet för mig att inte tappa intresse är att jag försöker ha små mål hela tiden. Om man har en match inbokad vill man ju träna och förbereda sig så bra man kan för det så man inte kommer dit och blir helt utklassad. Den risken finns ju dock alltid ändå men har du tränat och förberett dig till 100 % har ju du gjort allt du har kunnat. Om du styrketränar men inte tävlar i någon form kan man sätta upp små mål i någon eller några övningar. Till exempel så kör du en viss övning i 6 veckor och under den tiden så ska du orka lyfta en viss vikt eller klara x antal repetitioner.
För att din träning inte ska bli enformig och för att din kropp inte ska vänja sig är det viktigt att variera övningar på gymmet. Försök alltid hitta på nya saker och de är inte farligt att ta en paus från dina favoritövningar ibland. Kolla vad andra kör och hur de gör, ser du någon på gymmet med riktigt bra armar, bröst, ben eller vad du nu är ute efter så fråga vilka övningar han eller hon kör. Oftast får man hjälp och tips om han eller hon inte är ett riktigt rövhål!

Annonser

5 thoughts on “Veckans inspirationskälla: Pär

  1. Nämen, vilken snygging! Snygg brud har snygg bror 🙂 Roligt att läsa, du verkar ha en sund inställning till träning och hälsa. Brukar ni träna ihop?

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s