Vårfokus: första veckan

20130407-135327.jpgFörsta veckan av åtta veckor i mitt vårfokus är avklarad. Träningsmässigt fick jag till många roliga och bra pass. Styrketräning, intervaller, farlekslöpning och kettlebell-workshop. Ni som har möjlighet att träna för Betty, ta chansen! Det är inte bara inspirerande utan också oerhört utvecklande. Kettlebellträning är så roligt och mångsidigt och funktionellt för kroppen. Själv tar jag chansen redan på söndag igen när jag åker till Växjö för att delta i vårkonventet B&B in the B-room som spartan-systrarna Betty och Magdalena Bibik håller i. Det kommer att bjudas på dansaerobic, kettlebells, föreläsning av Magdalena och bootcamp med hela gänget: Betty, Martin, Magdalena och Janne. Ni förstår, det kommer att bli galet!

Kosten då? Inga större förändringar egentligen. Vad jag främst märker av är att en påsklovsvecka hemma inte innehåller samma rutiner som när jag jobbar. Jag försökte få till mina måltider och bra mellanmål men eftersom frukost intogs senare än vanligt (jag gick inte upp i ottan varje dag) blev också lunch senare än vanligt och ja allt blev liksom senarelagt. Lite mindre mat överlag skulle jag tro. Veckan genomsyrades till största del av bra mat, men också lite slarv. Ingen gottedag i form av godis eller naturgodis och det har jag inte saknat alls. En kväll var jag på middag hos min vän Magdalena och hon bjöd på dessert som jag inte tackade nej till. Däremot avstod jag från tårta på mammas födelsedagskalas och hos Beata bjöds det på kaka med bättre innehåll än socker och vetemjöl. Man kan säga att vid de tillfällen som jag åt lite slarvigare var det medvetna val och jag uppskattade det jag åt. Också ett stort framsteg; att äta, vara nöjd och inte påverkas av sockerchocken. Bra så!

20130407-140720.jpgPlanen för den här veckan är att hänga på Tajtsens mejerifria vecka. Så gott det går. Jag äter inte särskilt mycket mejeriprodukter numera och det fungerar bra för mig. Det blev dock lite mer kvarg än vanligt förra veckan. Det är ju smidigt att mixa ihop bär och kvarg till mellis när man är hemma. Jag märker dock att kroppen reagerar när jag äter för mycket kvarg under samma vecka – jag känner mig liksom fluffigare. Och det är ju mindre fluffig och mer avskalad jag vill bli under den här vårfokusperioden. Inga förbud råder, eftersom jag inte vill hamna i äta i fatt-perioder men jag kan utesluta kvarg och andra mejerier så gott det går under en vecka. Att ha vårfokus innebär för mig att faktiskt betala ett pris för något jag vill ha, och att inte äta mejerier på en vecka är ingen direkt uppoffring. Smuttis kan jag göra proteinrika genom ägg och hampaprotein och på jobbet äter jag sällan kvarg till mellis: ägg, lite nötter, kalkonpålägg eller morötter fungerar alldeles utmärkt.

Den här veckan har jag mycket inplanerat: Mary Kay-utbildning ikväll, några hudvårdsklasser och så söndagen i Växjö. Kanske på gränsen till lite för mycket, jag vet, men jag ser till att inte planera in så mycket på en och samma gång kommande veckor. Det är många roliga saker som ska göras, men samtidigt vet jag att för mycket roligt helt enkelt kan bli för mycket. Roligt or not. Träningen genomförs på morgonen, i vanlig ordning, och är jag för trött så låter jag bli. No biggie.

Måndag: Vila
Tisdag: Intervaller
Onsdag: Framsida
Torsdag: Aktiv vila – cykel/promenad & yoga
Fredag: Baksida
Lördag: Fartlek
Söndag: Workshop i Växjö

Veckans kostfokus:

  • Mejerifritt – så gott det går.
  • Bra rutiner för måltiderna (kräver planering).
  • Fokus på det rena och enkla – så lite slarv som möjligt.
4 thoughts on “Vårfokus: första veckan

  1. heja dig! jag kör också ett litet annat kostupplägg nu, men bara att jag drar ner på lite kolhydrater. får se om jag klarar mig…
    ska försöka köra 3 styrkepass i v och 2 motionspass utöver det nu ett par veckor 🙂

  2. Hoppas du får en härlig söndag hos Betty, hade gärna varit med men det är så mycket nu!! Får bli en annan gång. Ser ut som en bra vecka där ..

Kommentera

