Crazy Thursday och självpepp: minst en sak du gillar med dig själv

Idag har jag diskuterat med mina killar i trean om det här med att framhäva sig själv. De skruvar lite generat på sig när jag ber dem att rada upp ett antal positiva egenskaper. Eh? Diskussionen bottnade i att det är lättare att komma på saker man behöver utveckla och bli bättre på. De menade att det är lite skrytigt att säga bra saker om sig själv. Vad ska folk tänka?

SÄLJ DIG SJÄLV!

Ja, så sa jag till dem. Ska du skriva ett bra personligt brev till en framtida arbetsgivare kan du inte enbart rada upp negativa egenskaper eller sådant som du behöver utveckla. Ska du få hångla med den där tjejen du har spanat in kan du inte heller börja prata om dina negativa sidor. (Jag tror att de nappade mer på den sista jämförelsen än den första). Så de fick helt enkelt hjälpa varandra lite på traven för att komma på goda sidor och egenskaper och efter en stund kunde de själva komma på ytterligare trevliga sidor. Man måste bara knuffa dem lite i rätt riktning ibland, och det är så härligt att se hur de liksom sträcker på ryggen när de börjar formulera saker de gillar hos sig själva.

Så jag fick en idé. Det är Crazy Thursday och jag tänkte ge er en liten utmaning. Jag tänker att det är okej att vara lite mer wild and crazy just på torsdagar och därför tar jag på mig ansvaret att fylla den här torsdagen med självpepp. Igår boostade vi andra genom länkkärlek och idag tänkte jag att det passar sig att uppmärksamma sig själv. Hur låter det?

Så, luta dig nu lite tillbaka där du sitter och bestäm dig för minst en sak du gillar med dig själv. Det är en uppmaning! Bestäm en sak som du verkligen gillar med dig själv, en sak som du verkligen är bra på. Enbart för att det är viktigt att framhålla sådant vi är bra på. För det är minst lika viktigt att uppmärksamma sådant som är bra, precis som att det är viktigt att jobba med och utveckla sådant som är skevt. Om man sedan måste skriva på Facebook vad man är bra på är en annan femma. Fast jag kan tycka att Facebook får onödigt mycket ovett. Alla har ju inte en blogg att framhäva sig själv i menar jag 😉

Ni vill säker veta vad som är bra med mig?

Spontant tänker jag två saker: jag är omtänksam mot människor i min omgivning och jag har snygga ben. Inte en alltför dum kombo.

Så jag uppmanar alla som läser den här bloggen att bestämma: Vad är dina bra saker? Och givetvis lämnar ni spår efter er i kommentarsfältet. Har ni egna bloggar – skriv där och länka till mig så jag kan gå in och läsa. Det här blir superkul. Shoot!

5 thoughts on “Crazy Thursday och självpepp: minst en sak du gillar med dig själv

  1. Åh, det här känns svårt i perioder. Ibland är jag en hejare på att hela tiden peppa och boosta mig själv, men just nu känns det lite trögt. Men en jag har på senaste tiden känt mig ganska duktig på att laga ”riktig” mat. Alltså lagad middag och inte bara snygga frukostar och enklare luncher. Jag har vågat ge mig på mer utmaningar och lyckats rätt bra. Dessutom utan att ha prestationsångest och halvt bryta ihop om det inte blivit som jag tänkt mig. Kanske lite töntigt, men jag är glad att jag börjat våga mer och fått till det riktigt bra ibland 😀

  2. Hmm.. vad som är bra med mig? Jag är duktig på att lyssna på andra och läsa av människor. Jag har blivit bättre på det där med att äta mer mat (tränar man hårt så ska man äta ordentligt!). Jag har vågat att minska en aning på träningen och lyssnar numera mer på min kropp. Sen om vi ska vara lite ytliga så tycker jag faktiskt att min kropp är fin precis som den är!

  3. Oj, jag är nog jävligt ego för jag tycker jag är bra på massor av saker! 😀 Träna, matlagning, hemmasnickeri och inredning. Jag är en bra vän och en toppenmorsa. Och en riktigt bra anställd!

Kommentera

