Lilla Fröken Perfekt och Fullkomlig

Yogaklassen idag – så underbart underbar! 90 minuter töjande på kroppsdelar och kontakt med insidan. Själavård. Eftersom det har varit uppehåll från yogaklassen ett par veckor och att jag inte har tagit mig tid till att yoga på egen hand kändes kroppen lite ovan till en början. För att inte tala om hjärnkontoret – det gick på högvarv och ville inte riktigt släppa tankar som kom och gick till en början. Men lugnet infann sig och idag kom det där efterlängtade tillståndet som är så eftersträvansvärt för mig: när jag befinner mig i harmoni med insidan. Jag bara älskar det!

Klassen avslutades idag med en stunds avslappning där vi fick ligga ner och bara vara. Jag befann mig i ett tillstånd mellan vakna och somna. Tankar formades, men fick egentligen inte fäste. Kroppen var i total avslappning och det kändes nästan som att jag skulle börja dregla. Under den här stunden hände det något i mitt huvud. Lite som en uppenbarelse och det som kom till mig var: jag är en annan Cilla. Fröken Perfekt och Fullkomlig existerar inte på samma sätt i mitt inre. Jag är inte samma prestationsprinsessa längre. Själavård och arbete med insidan har motat bort Lilla Fröken Perfekt och Fullkomlig. Kanske är det därför det har bubblat så mycket inom mig på sista tiden. Jag behövde bara ta mig tid att verkligen komma i kontakt med insidan för att förstå att hon inte längre är den som driver mig framåt.

Vem är då Fröken Perfekt och Fullkomlig?

Fröken Perfekt och Fullkomlig lever inte här och nu. Hon ältar det som har varit och oroar sig för det som komma skall. Det gör att hon aldrig är närvarande i nuet och missar allt det fantastiska som sker mitt framför ögonen: ett leende, en insikt, en ljuvlig ton.

Hon är alltid i sitt huvud. Allting sker i hjärnan och inte i kropp och själ. Det som sker i huvudet är inte någon form av reflektion utan snarare ältande, en känsla av oro och ängslan. Hon grubblar. Det är sådant som tar energi men som inte ger någon energi tillbaka. Det blir ju så eftersom allt ältande, oroande och grubblande inte leder till insikter eller vidgade vyer. Viktiga sammanhang uteblir. Helhetsperspektivet finns inte där.

Fröken Perfekt och Fullkomlig behöver backa bandet och ta några steg tillbaka. Hon har mycket att vinna på att känna det som sker i kroppen och förlita sig på magkänslan. Hon har allt vinna på att aara mer närvarande i det som händer i nuet. Problemet för Fröken Perfekt och Fullkomlig är att hon tror att hon missar viktiga saker om hon inte hela tiden är på språng, på väg mot nästa steg och tänker på hur hon ska agera och reagera, på hur hon ska förbereda sig själv. Hon har redan i förväg gjort detaljerade långtidsplaner och funderat ut möjliga och omöjliga scenarier. Detta för att riktigt vara på den säkra sidan att inte gå miste om någonting. Fast det hon går miste om är just det som inte går att ta på. Det som sker i periferin och det som händer här och nu.

Breathe. Let go. And remind yourself that this very moment is the only one you know you have for sure.

9 thoughts on “Lilla Fröken Perfekt och Fullkomlig

  1. ÅH! jag älskar ordet själavård!
    jag älskar att det är fler som vet den verkliga innebörden av det
    och jag älskar att du tar dig tid för det!!
    det är du värd

    • Visst är själavård ett alldeles underbart ord. Det handlar ju om att börja någonstans och om att ge sig själv en chans. Att vara Lilla Fröken Perfekt och Fullkomlig är svårt och jobbig. Hon är aldrig nöjd och rädd för allt för många saker. Jag är värd att leva mitt bästa liv som mitt bästa jag. Och det är du också. Alla människor är det.

  2. Jag är nog lite som du va innan-Fröken Perfekt & fullkomlig. Kanske vore det på tiden att jag började med Yoga också? Tänkt på det länge och det verkar ju ha hjälpt dig. KRAM!

    • För många människor (kanske främst kvinnor?!) verkar det som en omöjlighet att inte hamna där men jag blev ofantligt trött på mig själv. Det går ju inte att leva på det sättet. För man blir aldrig nöjd. Man får börja med sig själv, en sak i taget. Och jag tror absolut att yoga är alldeles jättebra för dig Lina. Jag kommer i kontakt med mitt innersta. Med mig min själv, mitt lugn och med Gud. Jag rekommenderar dig att prova. Kram

  3. Men alltså, kan man annat än älska ditt sätt att förklara sånt där svårt på ett enkelt och pedagogiskt sätt? Det är precis såhär det är för mig, och jag fattar det själv, men det blir så mycket enklare när någon annan skriver och förklarar det såhär. Ens egna hjärna har ju en förmåga att snurra till det lite extra. Tack så mycket härliga du!

    • Tack för din fina kommentar Erika. Det värmer! Jag tror att vi många gånger är väldigt medvetna om vad vi gör mot oss själva, men vi har tidvis lite svårt att göra någonting åt det. Eller så tror vi att allt ska lösa sig på en gång, och det gör det ju sällan. Ibland tänker man ju alldeles för mycket och när man väl har fått en svar på en fråga vill man att allt ska gå över på en sekund. Så är det ju inte. Man får jobba med sig själv, lite varje dag.

  4. Ping: Länkkärlek! | Beatatjata - Working it out

  5. Fröken Perfekt & Fullkomlig bor hemma hos mig med i perioder. Önskar hon ville flytta för alltid .. hon är inte så rolig att ha att göra med men hon tittar in då och då fast jag försöker mota henne. Ganska bra ändå att man är lite medveten om det. Just yoga och meditation tror jag är toppen för att bli av med det fenomenet!
    Ha en bra helg Cilla !!
    🙂

    • Jag tror att den där Fröken bor hos många i perioder. Hon är ju inte så rolig, men med tiden tror jag att man hittar verktyg för att få henne att försvinna. Medvetande är ju alltid ett första steg. Då vet man vad man har att arbeta med. Yoga är verkligen fantastiskt bra och meditation är också ett bra redskap. Jag inser att desto mer tid jag ger till mig själv att komma ner i varv, desto mer kommer jag in i min kropp och mindre i min hjärna. Det hjälper mig ofantligt mycket .

Kommentera

