Veckans inspirationskälla: Lina

Då var det återigen fredag och tid för veckans bidrag i motivationsserien Människor som inspirerar. Veckans inspirationskälla är Lina. En tjej som jag egentligen inte känner, men ändå känner och jag har fått ta del av hennes resa genom hennes blogg. Jag är oerhört glad att jag har fått möjlighet att lära känna den här härliga och fina tjejen, och ta del av hennes utveckling. Och hon utvecklas hela tiden!

Jag är en snart 25 årig tjej från småland, rättare sagt Gullringen. 2 mil norr om Vimmerby. Har bott här nästintill hela mitt liv förutom 4-5 år i Vimmerby, har hela min familj här. Jobbar på Vimmerby stadshotell som servitris. Har en son på drygt 2 år och en sambo som heter Niklas. Är en positiv, snäll o givmild tjej!

IMG_20120720_152404

Jag har under ca 1½år gått ner 43kg. Mina första 10 kg gick jag ner genom att äta mindre portioner, undvika socker & regelbundna promenader. Efter det tog det stopp och jag kände mig nöjd för tillfället. När jag väl tog tag i livet åter igen, gick jag ner 33kg på 5 månader med hjälp av LCHF. Det har gått väldigt fort och jag kan fortfarande inte se mig som en ”vinnare” även att jag innerst inne är det trots allt. Den här resan har gett mig ett hälsosammare liv, säkert flera år mer tillsammans med min familj. En ny syn på livet, slipper skämmas över min kropp o livsstil.

DSC_0920

Taget midsommar 2011, jag ser inte alls glad ut.

IMG_1149

Ett år senare sen vi en mer hälsosam tjej med ett hälsosamt liv

Vad fick dig att förändra din livsstil?
Jag satt helt enkelt en kväll med godispåsen i högsta hugg och sa plötsligt till mig själv ”Nej nu får det vara nog!”Jag hade hört av min svärmor att de kört LCHF under en tid och jag blev nyfiken. Sökte, googlade, köpte böcker och försökte lista ut hur jag skulle göra. När man väl är tjock som jag (jo jag använder ordet tjock, för jag tycker att jag va tjock) så märker man inte när man helt plötsligt får gå upp en storlek i kläderna osv. Jag såg mig till slut i spegeln och kände att det inte var OK. När man undviker att vara med på kort eller om man nångång har fastnat och verkligen kollar in sig själv och känner att ”Det där är inte jag”. Då är det dax att göra nånting åt det.

2012-01-30 08.05.29

mormor 75 (2)

På vilket sätt har förändringarna påverkat din tillvaro?
Min tillvaro har blivit bättre på så många sätt. Sällan ont i magen, sällan ont i huvudet… Orkar mer, är pigg. Det behöver inte ta 5 minuter från liggandes på mage till stående läge pga ryggvärk. Jag får mer uppmärkssamhet…

Hur gör du för att hålla motivationen vid liv?
Motivationen håller jag vid liv genom att inse att jag inte mår bra av att äta för mycket kolhydrater och där med håller jag formen/vikten på den här nivån. Jag kollar ofta på bilder av mitt tjocka jag och inser hur ohälsosam jag var. Jag tar åt mig all beröm från min omgivning och känner där också att jag inte vill svika dem. Jag ska inte och kommer aldrig väga så mycket som jag gjorde för 2 år sedan. Jag försöker inse vilken resa jag gjort, vilka reportage jag varit med i. Varit med i Aftonbladet, Vimmerby Shopping…

IMG_1980

Vad gör du när det tar emot, och för att inte falla in i gamla vanor och banor?
Jag faller in i dåliga vanor och gör mindre dåliga val ibland. Jag låter mig göra det, njuter en gnutta och tar tag i det när jag låtit mig unnas. Jag har lärt mig nu på sista tiden att inte va så hård mot mig själv för då blir det tråkigt och då blir jag sugen på allt onyttigt. Jag har också en tendens att genast gå upp i vikt när jag unnar mig för mycket. Det gör mig ”rädd” och inser också på så sätt att jag måste hållas lite hårt och inte unna mig allt för ofta.

Hur har reaktionerna från omgivningen varit under den här resan?
I början va mest reaktionerna ”LCHF vad är det för tjafs?” ”Ytterligare en fånig diet…” ”Ska du inte ha en kaka, en kaka gör väl ingen skillnad?” Det var nästan ingen som sa till mig i början av denna resa att ”Va duktig du är!” Det kändes helt enkelt som att ingen direkt trodde på mig.Det kändes som att ingen vågade säga någonting. Det var istället jag som fick börja en diskussion som i detta fallet var LCHF, vad det gick ut på och så vidare. Nu såhär när jag är i mål får jag beröm och snälla ord riktat till mig nästintill varje dag. Man behöver ändå pepp och beröm. Det är det som håller mig i glöd.

Motion, har det haft inverkan på din livsstilsförändring? På vilket sätt i så fall?
Motionen började jag sakta med säkert ganska fort med i början. Några promenader i veckan..Lite situps hemma. När jag sedan märkt att flåset började komma igång så började jag även med löprundor, mer lite mer avancerade magövningar… Att ge sig ut i friska luften och röra på sig har så många fördelar. Frisk luft, rensa tankarna och man får liksom mer energi. Hur trött du än är innan du ger dig ut dessto piggare är du när du kommer hem. Jag har fått en starkare kropp!

IMG_2020

Vilka är dina tre bästa tips till dem som vill göra en livsstilsförändring?

  •  Se till att du har karaktär och känner att du verkligen är villig att ändra din livsstil till det bättre. Det är inget som kommer med posten, det krävs tid och ett jävlaranamma!
  • Är det en diet som LCHF skaffa så mycket info du kan innan du sätter igång.
  • Berätta gärna för din närmaste omgivning att du har valt att ändra din livsstil, slipper du ev dryga ord och du slipper förklara varför du inte tar en kaka till kaffet.

Allt går om man bara vill!

602878_10151340198950091_211060452_n

3 thoughts on “Veckans inspirationskälla: Lina

Kommentera

