Vårfokus: andra veckan

20130414-222655.jpgAndra veckan i mitt vårfokus är avklarad och den kan sammanfattas som en bra vecka.  Träningsmässigt flöt det på och jag sprang snabba intervaller och fartlekte och kände mig stark på gymmet. Veckan avslutades med massa träning i Växjö i The B-room och ja, det var en kraftansträngning i sig. Man kan säga att veckan avslutades med flaggan i topp.

Kosten då? Den mejerifria veckan fungerade bra. Målet var mejerifritt så gott det går, alltså ingen nolltolerans. Undantaget var lite ost under veckan och lite tzatziki till kebabsalladen jag och mina vänner åt i lördags. Sannerligen inte något att hänga upp sig på. I övrigt har jag använt mig av kokosmjölk i smutti och i matlagning, vilket fungerar like a charm, Bra energi förra veckan och ja, jag är säker på att den lilla åtstramning av kosten som har gjorts de senaste veckorna spelar in. Det finns fortfarande inga förbud på något sätt, och det fungerar för mig. Med tiden har min lust till att sväva ut och äta gotte minskat och jag väljer mat som är bra för kroppen i större utsträckning. Utan att det på något sätt känns som en uppoffring så att säga. Jag väljer det som min kropp vill ha och må bra av. Man kan tänka sig att ett behov av att få äta lite skit blir större när man gör en allt för stor grej av saken. När jag plockar bort allt på en och samma gång vill min hjärna göra tvärtom och där ligger utmaningen i att komma på rätt spår i mitt sätt att tänka. Vissa saker underlättar också i vardagen och därför är det dumt att utesluta allt på en och samma gång. Att använda proteinpulver då och då gör ingen skada. Det är givetvis inte en ren och pure produkt, men så länge jag mår bra av det spelar det inte någon roll. Att äta några chokladrutor eller gottebitar gör ingen större skada. No biggie liksom! Så länge jag håller det på en bra och hälsosam nivå vill säga. Det känns som att jag kan hålla det på den här braiga nivån nu och detta för att jag har arbetat med mitt ätbeteende och också för att jag har accepterat att det finns en problematik med sockerberoende. Och jag hoppas att balansen är här för att stanna.

Fortsätter jag att vara mejerifri? Ja, så gott det går. När jag känner för det. Återigen, jag förbjuder ingenting och jag utesluter inte någonting bara för att. Fast det går inte att komma ifrån att magen mår bättre utan alltför mycket mejeriprodukter. Så jag gör det som får kroppen, själen och hjärnan att må bra. Det är en långsiktig och hållbar lösning. Mitt sätt att leva ska vara for life.

Den här veckan kör jag igång med nya upplägget för Coach Helena. Med tanke på galen träningsvärk i varje liten del av kroppen och det faktum att jag inte mår riktigt bra kommer jag att vila i minst två dagar. Kroppen får bestämma hur mycket jag tränar. Att återhämta sig är viktigt och att ha en lugnare vecka kan vara nyttigt. Planen är fyra pass + yoga. Jag ska också se till att rörlighetsträna och ligga på spikmatta för att vara snäll mot min kropp. Musslan och jag gillade att träna tillsammans och jag tror att vi kommer att försöka att springa ihop även den här helgen (eller ja, början ihop åtminstone). Tänk så roligt att göra det man älskar tillsammans med den man älskar. Win win tänker jag.

Måndag: Vila
Tisdag: Vila
Onsdag: Ben, rumpa
Torsdag: Yoga
Fredag: Rygg, biceps
Lördag: Löpning
Söndag: Bröst, triceps, axlar

4 thoughts on “Vårfokus: andra veckan

  1. ”Man kan tänka sig att ett behov av att få äta lite skit blir större när man gör en allt för stor grej av saken.”. Precis så. När jag fokuserar för mycket på något blir det pannkaka. När jag istället släpper mina problem (lite oklart när detta brukar ske, undrar fortfarande vad knepet för att lyckas är!) så brukar de plana ut och rätta till sig. Så jag tänker inte heller i termer av förbud, något som gör att jag också blir mindre benägen att ”tjuva” och göra sånt jag inte ”får”. Himla bra. Nu ska jag släppa den tanken igen, för säkerhets skull…. 😉

    • Det är ju bra att vara fokuserad på många sätt, men när man märker att ens fokus tar över ska man nog försöka chilla lite. Det har tagit mig lång tid att komma hit och att verkligen förstå hur jag fungerar. När jag väl har insett det kan jag jobba framåt och behöver liksom inte hamna i de där perioderna när jag utesluter och ”håller igen” så mycket att jag sedan hamnar i en period när jag vill ta ifatt. Så yes, släpp den tanken igen och se till att vara lite mer här och nu 🙂

    • Jag är nöjd med veckan 🙂 Jag tror att man ibland känner sig stark och on top of the world för att sedan ibland känna sig lite mer ”svag”. För man kan ju inte ta steg framåt hela tiden utan måste också tillåta sig att vara lite stilla i sin utveckling. Men om du vet vad det sitter kan du jobba med det.. och frågan är ju så klart: vad är du rädd för? Vad är det som begränsar dig? För det är ju så, när vi känner rädsla inför något blir vi begränsade.

Kommentera

