Fröken som inte leker duktig stannar hemma och pysslar om sig själv

Hej kompisar.

Jag är hemma idag. Det bestämde jag mig för redan när jag gick hem igår. Lite som en försäkran på något sätt. Hur jag än mådde idag skulle jag stanna hemma. Det är en oerhört intensiv period som väntar: förberedelser, genomförande och rättning av nationella prov, omdömen ska skrivas och utvecklingssamtal ska hållas, annan rättning av avslutande moment i kurserna och betygssättning. Dessutom försvinner en hel undervisning så här på vårkanten när skolavslutning stundar. Det följer alltid en del aktiviteter som ”förstör” den planering man har. Jag har också en lärarkandidat att följa upp och utvärdera. Ja, ni hör ju: en tämligen stressig period och det gäller att ta hand om sig själv. Jag är inte intresserad av att köra på i alltför högt tempo och sedan avsluta terminen med hjärtklappning och ångest. Nej, jag försöker hålla efter mig själv redan nu och använder de verktyg jag har lärt mig på vägen. På fredag har jag bokat in behandling hos LE och också bokat in tider med både Erica och Mona-Britt på Alterna de kommande veckorna för att ge mig själv avkoppling, lugn och ro. Min kropp kommer att tacka mig även om min plånbok kan tycka att det är lite väl frikostigt.

Min morgon började med en stunds töjande på kroppsdelar och gofrukost med gröt, frukt och bär. För att hålla magen igång häller jag alltid en rejäl dos med loppfrön (psylliumfrön) och linfrön. Det är rena rama kuren för den som har en trög mage. Funkar prima! Igår skickade jag Musslan till ICA för att handla jordgubbar och färska hallon till vårt kvällsmys. Han blev nästan lite förvånad när jag sa att jag ville ha gotte till filmen och det handlade om bär. Ja, men jag är helt enkelt sugen på rena och naturliga smaker numera. Mums!

20130416-103142.jpgJag har läst runt om explosionen under Boston marathon igår och drog en lättnande suck när jag såg på Instagram i morse att allt verkade okej med Sara. Och jag tänker: snälla mänskligheten vad sker? Varför kan inte världen få vara en plats där man håller sams? Varför gör människor så här? Jag förstår verkligen inte. Jag förstår inte vad det är som skapar sådant hat och ondska. I min värld vill jag bara en god människa som behandlar andra människor med respekt, omtänksamhet och kärlek. Jag vill acceptera olikheter och skillnader på samma sätt som jag vill känna gemenskap och tycka om när jag blir berörd av någon som är lik mig. Hat och krig, avundsjuka och missunnsamhet: Jag.Förstår.Det.Inte.

One thought on “Fröken som inte leker duktig stannar hemma och pysslar om sig själv

  1. Jag känner som du ibland men ser till min del och att jag har det bra och gör mitt liv bra.
    Att det finns människor som väljer rädsla och olycka är för mig underligt, men jag försöker att släppa det och välja lycka.

Kommentera

