Paleo: Kladdkakemuffins med lakritssmak

20130416-222953.jpgJag vet inte varför jag inte har tänkt tanken förut men igår slog det mig: jag måste göra kladdkakemuffins paleostyle med lakritssmak. Ja! Jag misstänker dock att jag kan vara lite mer frikostig med lakritspulvret till nästa gång. Ni får prova er fram.

Receptet är alltså en rip-off på det tidigare receptet jag har delat med mig av: Sandys paleokladdkaka som sedan blev kladdkakemuffins. Jag fick en kommentar från Emma där hon menade att receptet var exakt samma recept som hon delade med sig av förra året. Kanske behövde jag förtydliga att receptet inte är egenkomponerat utan att jag blev bjuden på paleokladdkaka hos min vän Sandy som med stor säkerhet hittat det just på nätet och jag delade det sedan vidare till er. Så man kan säga att dagens recept är en rip-off på en rip-off.

2 stora ägg
2 dl mandelmjöl
1 dl riven kokos
5 msk kakao
1 tsk vaniljpulver
1 tsk bakpulver
1 nypa havssalt
7 stora, kletiga dadlar
2 msk honung
0,5 dl kokosolja
1-2 msk lakritspulver
(jag hade 1 msk, man ska nog ta mer)

Sätt ungen på 175 grader. Blanda mandelmjöl, salt, kakao, lakritspulver, bakpulver och vaniljpulver i en skål. Mixa dadlar och kokos till en jämn massa i matberedare/mixer. Blanda sedan samman dadlarna med mjölblandningen och rör om. Tillsätt äggen och rör om ordentligt. Smält kokosolja och häll ner i smeten och tillsätt honung, rör om.

Klicka i smeten i muffinsformar. Jag fick ut 10 stycken och ställde dem i en silikonform för att de inte ska smälta ut utan hålla fin form. Älskar mina silikonformar! Grädda i ugnen i cirka 8-10 minuter – inte mer! Ha koll på ugnen för muffinsarna ska vara riktigt kletiga när du tar ut dem. Det ska bara vara som en hinna över och kakorna stelnar när de svalnar. Ställ in muffinsarna i kylskåp i minst en timme. 

20130416-222946.jpg

10 thoughts on “Paleo: Kladdkakemuffins med lakritssmak

    • Gört 🙂 Det är ljuvliga! Jag ska ge mig på min kaka snart också. Jag har ju inte ens svarat och tackat för receptet. Så tack, gulliga du!

      • Jag gjorde utan lakrits eftersom det bara är jag som gillar det här hemma. Men det var ingen som var speciellt förtjust i de ändå. Min man tyckte de var ok. Jag tyckte de var mkt goda så nästan gång tar jag med lakritsen 🙂

  1. mmm.. har redan gjort kladdkakan och den var heaven!
    Men dessa sma godingar med TJOCKT med hasselnötssmör och kakaonibs maste ju bli 7th heaven…!
    Tack för att du finns! ❤

  2. Ping: Happy happy friday! | Mrsmetal's doing Rock 'n' Roll squats

  3. Ping: Dagens nyttigheter – plättar och muffins | Life of Lisa - feat. Stella By Stardust & Miracle Max

Kommentera

