Plus size-modeller i Ellos

20130421-165126.jpgJag uppmärksammade på Instagram att Elbe lagt ut en bild på en plus size-modell från Elloskatalogen. Precis som Elbe skriver till bilden: what the fuck? Kvinnan på bilden är en ytterst smal och helt normalbyggd kvinna. Hon är inte en kvinna i större modell. I n t e. I mina ögon är det fruktansvärt sorgligt att den här kvinnan framställs som om hon vore något annat än smal. Och jag skriver inte det för att säga att det är viktigt att framställas som smal eller muskulös eller någonting annat utan just för det faktum att om modellen är storlek större skapas en sådan skev kroppsbild hos oerhört många kvinnor. För om den här modellen är plus size, då kan man ju undra vilken size modellerna som inte är modell större är? Size zero?

Jag har kvinnliga former. Jag är stolt över mina kvinnliga former. Jag har en ganska stor byst, en trevligt fyllig rumpa (Mr säger att den är klämvänlig) och ganska rejäla lår. Jag använder oftast kläder i stl 38. Ibland större, ibland mindre. Men jag anser inte att jag är en stor tjej. Fast om man ska se till annonsen till borde jag och många andra kvinnor placeras i plus size-facket. Jag köper inte det. Jag köper det inte för att varken jag eller modellen ovan är stora tjejer. Jag kan köpa mina kläder i ordinarie sortiment och jag tycker att något vore hemskt fel om jag skulle bli förvisad till plus size-avdelningen. Vilket jag borde bli, sett till vad annonsen, i mina ögon, förmedlar. För mig handlar det inte om vilken storlek jag har i kläder. Det är ointressant vilken siffra som gömmer sig i mina jeans. Det är också oväsentligt vad som är stort eller litet. Egentligen. För en och samma storlek, ett och samma plagg kan ju sitta helt olika beroende på vilken typ av kropp man har. Eller hur? Det handlar om att det är förbannat sorgligt om den här modellen anses vara plus size i dagens samhälle. Det skapar helt fel och skeva uppfattningar om våra kroppar. Det är sorgligt och fel att många kvinnor aldrig känner sig bekväma med sina kroppar. Det är sorgligt att många, många kvinnor (och män!) får jobba och kämpa med att tycka om sig själva och att så många människor faktiskt upplever att de inte är vackra som de är.

Jag vet, av egen erfarenhet, att det kan vara svårt att tycka om sig själv och den egna kroppen. Kroppsuppfattning kan vara något riktigt otäckt och alla som har haft någon form av störning till den egna kroppen vet hur man kan se på sig själv på ett förvrängt sätt medan andra människor runt omkring ser någonting helt annat. För vi blir matade precis klippt hela tiden med hur vi ska se ut och vad som är normalt och inte normalt. Vi blir placerade i fack och tänker, tänker, tänker alldeles för mycket på hur vi ser ut. Och det gör mig ledsen. Jag blir ledsen för att modellen om den här kvinnan idag klassas som plus size. För det innebär att fruktansvärt många kvinnor kommer att ifrågasätta sin egen kropp och kanske omvärdera den egna kroppsuppfattningen. För det innebär att många kvinnor kommer att tänka, tänka, tänka på hur de ser ut.

Det är bara så förbannat sorgligt.

6 thoughts on “Plus size-modeller i Ellos

  1. Bra skrivet och Åhléns verkar vara bättre på storlekarna, de har tagit fram ”vanliga” skyltdockor. Ha det bra och en söndagskram till dig, Karin

  2. Bra skrivet !! Visst blir man arg och ledsen!! Har ju själv tonårsdöttrar som ofta jämför sig med andra och tycker de är ”stora” trots de är jättefina i kroppen. Tjejen på bilden ser ”smalare” ut än mig och själv kan jag ibland handla på barnavdelningen .. ( beror iof på att jag är ganska kort med).

Kommentera

