Vårfokus: tredje veckan

20130422-085907.jpgTredje veckan i det jag kallar för vårfokus är avklarad. Jag vet nog inte riktigt hur jag ska sammanfatta den för samtidigt som den gick fort och kändes kort har veckan också känts evighetslång. En vecka som inte alls blev särskilt fokuserad, men som ändå får betyget godkänt. Jag tränade inte efter nya upplägget utan valde istället, med tips från coachen, att gegga lite. Skönt måste jag säga, samtidigt som det också har känts lite förvirrat att inte riktigt ha en plan. Förr, när jag började planera min träning för att över huvud taget få till den hade struktur och planering en helt annan innebörd än vad det har nu. Mycket har hänt de senaste två åren och för mig är struktur och planering ett sätt att få överblick över varje vecka och ett sätt att få ihop mina träningspass med variation och nytta. Jag tillhör nämligen den skara människor som gärna gör en och samma sak hela tiden när jag tycker att något är roligt. Att planera ger mig bättre helhetsperspektiv. Samtidigt som att jag ser att det är bra att gegga och bara göra lite ibland. Veckan bjöd på två styrkepass, ett löppass och ett yogapass. Ganska lite träning sett till hur det brukar se ut, men ja så blev det helt enkelt den veckan.

Vad gäller kosten har det nog också varit lite mer geggit. Inte så fokuserat faktiskt. Det mesta går på rutin och jag gör bra val i de flesta situationer jag ställs inför. I helgen har jag varit på kalas hos pappa på landet men struntade kex till ostbrickan trots att det är något jag tokälskar och avstod tårta till kaffet. Jag lät bli dessert på festen vi var på i lördags men drack rödvin. Jag åt dessert på mammamiddagen i går eftersom det var en efterrätt som innehöll bra råvaror (mycket mörk choklad!) men åt morot och ägg till filmen Musslan och jag tittade på igårkväll. Det är ju lite så det är. Vi ställs inför sådana här val hela tiden och jag inser att jag mår bättre och bättre i mig själv genom att inte ha nolltolerans. Den här helgen blev mer festlig än vanligt och de flesta veckorna behöver inte bli fullt så geggiga och gråzoniga som den här veckan. Men jag ser det som att det finns potential till utveckling och känner ändå att jag hanterar livet och de utmaningar som bjuds på bättre sätt nu än tidigare. För inte så länge sedan hade en sådan helg kunnat bli en bäst att passa på att äta allt jag ser på en och samma gång nu när jag ändå håller på och förstör den här helgen- helg. Nu passar jag inte på. Jag lever och njuter och ser till att vara sams med mig själv i de val jag gör. Eftersom det ändå finns ett fokustänk och ett viktminskningsperspektiv med i bilden är det klart att varje veckan inte kan vara så liberal som föregående. Jag gör en notering i min minnesbank och ger mig själv en spark i baken för en bättre vecka fyra. Eyes on the goal!

Först tänkte jag skriva att den här veckan är en helt vanlig vecka, men nej. Det är utvecklingssamtal och nationella prov och på onsdag åker jag och några kollegor till Linköping för att gå på Torkild Skölds föreläsning – Strategier för livet. Det ska bli sjukt spännande. Helgen däremot, den är vanlig! Det har varit en rad aktiviteter på helgerna för oss ett tag och allt roligt tar ju också på krafterna även om det är roligt. Så jag ser fram emot att gå på massage och laga god middag med Musslan. Mer än så har jag inte planerat.

Den här veckan kör jag alltså igång med nya upplägget från coachen och kroppen kommer nog vara ytterst tacksam för att jag geggade lite förra veckan. Det kommer att bli en ansträngning av rang. Uthållighet och mycket puls. Intervaller och lite distanslöpning. Jag misstänker att de här lördagsdejterna i löparskorna kommer att hålla i sig och den här veckan ska jag försöka samla på mig lite mer kilometer i Tajtsens vårrusutmaning minsann.

Måndag: Vila
Tisdag: Rygg, biceps
Onsdag: Löpning – intervaller
Torsdag: Yoga
Fredag: Bröst, triceps, axlar
Lördag: Löpning
Söndag: Ben, rumpa

2 thoughts on “Vårfokus: tredje veckan

  1. Åh herregud, jag vill veta vad du tyckte om den där föreläsningen sen. Jag hamnade på en av ”misstag” för några veckor sedan och gick efter 45 min. Först satt jag och funderade på om det var någon slags satir över ”överentusiastisk föreläsarstereotyp” men sen förstod jag att det var på riktigt (jag visste inte alls vad det var, blev inbjuden efter ett annat möte och tänkte att jag kunde fördriva tiden tills mitt tåg skulle gå). Det kanske är bra om man står ut hela föreläsningen… 😉

Kommentera

