Naturlig mat + Cilla + lite dubbelmoral = sant

Jag har lite av en crush på Träningstajtsen. Man kan ju få sådana ibland. På andra människor alltså, inte bara Jeanna. Eller jag får det på människor ibland. Hon är så klok den där donnan. Och rolig! Love the way hon bjuder på sig själv och sin klokhet.

Anyway. I höstas var det en period när hon utmanade sig själv om naturlig mat i fyra veckor. Det var under samma period som jag åt en mer strikt variant (men ändå Cillastyle) av paleo och mådde ofantligt bra av det. Man kan ju undra vad som gick fel där när jag mådde så bra. Jo, jag krånglade till det lite för mycket skulle jag säga och gick lite för mycket allt in. Att äta naturligt och förhållandevis rent behöver inte vara likställt med stenålderskost eller paleo. Såvida man inte vill det förstås. Det blir ju helt vad man gör det till. Jag gjorde en lite för stor grej av det hela.

Eftersom jag, med hjälp av klokaste coachen, har kommit underfund med att jag går igång på förbud och därmed får för mig att jag måste ha en äta igen-period behöver jag ju inte göra samma misstag igen. Right? När Jeanna nu utmanar om naturlig mat i fyra veckor tänker jag att det är tid för mig att hänga på. Jag vill liksom ha lite mer struktur även om jag också älskar den här balansen som finns i mitt kosttänk. Lite, lite mer fokus helt enkelt för att jag ska nå mitt smarta mål att komma i form for life.

Istället för att förbjuda massa saker som jag ändå inte äter har jag funderat i termer som minska på och äta mer av. Det finns inget förbudtänk i det och det passar mig bättre. Eftersom jag sällan eller aldrig äter sådant som innehåller gluten, äter lite mejeriprodukter eftersom jag är laktosintolerant och att halvfabrikat mer eller mindre är obefintligt i mitt kök behöver jag inte ens fundera över de bitarna. Det är ju en vardag för mig. Jag väljer dessutom allt oftare egengjort och naturligt gotte än köpegotte innehållande en cocktailbomb av socker, tillsatser och kemikalier. Jag föredrar att äta clean and pure i de flesta fall och när jag vill ha the real deal, ja då äter jag the real deal. Det låter så lätt men ni ska veta att resan hit har varit gigantiskt, fruktansvärt megalång.

Vad ska då fyra veckor av naturlig mat innebära för mig?

Så ren och naturlig mat som möjligt. Mat som har kort innehållsförteckning och helst mat som inte har någon sådan alls. Mitt vanliga tänk kring mycket protein och lagom mängd långsamma kolhydrater och bra fetter kvarstår. Där experimenterar jag inte nämnvärt utan väljer helt enkelt bra råvaror. Vi har alla akilleshälar och sådant som jag tidvis äter som inte så naturligt är: ost, kvarg, keso och proteinpulver. Kanske också jordnötssmör beroende på hur man tänker.. Är jag villig att offra dessa saker? Både ja och nej. När jag känner för det helt enkelt. Jag vet att matmonstret i mig skulle hoppa jämfota och växa sig lite större om det fick tillfälle att börja se på mat som svart och vit, bra och dåligt igen. Så jag är villig att äta mindre av dessa saker – när jag känner för det. Ingen av dessa produkter är sådant min kropp egentligen behöver, men det handlar ju också om att underlätta sin vardag och göra sin själ glad och nöjd.

Inget av ovanstående är på något sätt förbjudet. Vill man kalla det dubbelmoral? Shoot! Vi har nog alla lite till mans dubbelmoral och det här handlar ju om vad jag äter och hur jag mår av det. Vill du inte äta proteinpulver för att det är onaturligt? Gört inte. Jag kör helt enkelt en liten dos av dubbelmoral och äter mindre av vissa saker och mer av andra rena och naturliga grejer. Jag förbjuder inte heller sådana där saker som jag annars inte äter heller. Jag satsar helt enkelt på att göra bra val de flesta dagar och är säker på att kroppen kommer att tacka mig när de bra dagarna är bättre än de lite sämre. Om fyra veckor kanske jag har ätit så lite av vissa produkter att jag inte är intresserad längre. Who knows?!

Utmaningen pågår alltså i fyra veckor, men jag ser det egentligen inte som en utmaning som påbörjas för att sedan avslutas. Jag ser det som ett pretty naturlish steg i min utveckling och tänker att naturlig mat + Cilla = sant i längre än fyra veckor. Eller ja naturlig mat + Cilla + lite dubbelmoral = sant for life.

Puss på er!

3 thoughts on “Naturlig mat + Cilla + lite dubbelmoral = sant

  1. Vad klok du är! Jag är likadan, förbud gör mig bara sugen på det som är förbjudet. Men att istället sträva till att alltid göra så bra val som möjligt funkar mycket bättre. Ha en fin dag!

  2. Jag är likasammadan. Får se hur jag gör framöver men så fort jag tänker ”nu ska jag inte…” så gör jag helt tvärtom.

    Så med andra ord borde jag bara kunna säga ”nu ska jag inte sluta äta chips” och så löser det sig själv… Eller?! Nähä, så lättlurad var jag inte 🙂

Kommentera

