Jag känner mig nästan lite som ny

Hej kompisar.

Som jag skrev tidigare mitt i ett euforiskt tillstånd ägde jag idag. Hell yeah, bye bye Jantefjante. Det var ett pass när kropp, själ och hjärna var i symbios. Allting stämde och jag tycker att det är en sådan fenomenal känsla. Ni vet: när man kan ge allt och lite, lite till. Dagens pass var mycket intensivt. Superset för axlar, bröst och triceps. Mycket core på köpet. Armhävningar, dips, svingar, burpees och andra lite smått döjobbiga övningar. Vila, nja det gjorde jag inte särskilt mycket och jag lovar er att jag dog svettdöden när jag äntligen var i mål. Jag gillar ju faktiskt det där med att svettas och ser det många gånger som ett bevis på att min kropp jobbar.

Jag gillar också hur galet häftigt när man lär känna sin kropp och förstår hur just den fungerar. För vi är ju alla olika. Du är du och jag är jag. Och det är förbannat lätt att jämföra sig med hur andra fungerar. Förbannat lätt och förbannat dumt. De här månaderna när jag har varit kund hos Helena har jag lärt känna min kropp och mitt inre på ett helt nytt sätt. Jag förstår helt plötsligt signaler från kroppen som jag mest bara ignorerade tidigare. För att jag faktiskt inte riktigt förstod vad de betydde. För mig fungerar det här med uthållighetsträning väldigt bra. Inte bara det att uthållighet har varit en genomgående trend de här månaderna så har också variationen varit viktig för mig. Jag tenderar att fastna i saker jag tycker är roliga och gör man samma sak hela tiden blir det ju ganska tråkigt i längden även om det var roligt från början. Det är ju lättare att hålla motivation och lust vid liv om man faktiskt vågar förändra sin träning mellan varven. Om man förändrar sitt upplägg med jämna mellanrum hinner det aldrig bli enformigt eller dötråkigt. Eller hur?!

Jag vet inte hur det är för er andra, men för mig var det nog tidigare så att jag gjorde väldigt mycket samma hela tiden. Kanske för att jag inte hade rätt kunskap men också för att det är lite så jag fungerar. Hittar jag en tröja eller ett par jeans jag tycker om köper jag dess i flera färger. När jag tänker efter är det kanske lite märkligt, men säkerligen inte ovanligt. För det finns ju många snygga tröjor och jeans man kan matcha tillsammans istället för att använda samma bara för att ha en försäkran om att bli nöjd. För det är vad jag tror att det handlar om: köper jag en tröja jag tycker om i flera färger vet jag att jag kommer att bli nöjd. Att prova andra tröjor och matcha de med andra jeans innebär ju att man kommer att prova en och en annan tröja som inte sitter särskilt passande och resultatet blir då inte vad man förväntade sig. Å andra sidan kanske jag provar en tröja som jag inte trodde skulle passa särskilt bra men som sitter hysteriskt snyggt. Fullträff och ny favorit i garderoben! Om jag aldrig vågar bli lite missnöjd mellan varven går jag också miste om att bli alldeles jättenöjd också.

Slutsats: utanför bekvämlighetszonen kan man bli både missnöjd och nöjd men det leder till utveckling och i längden kan man bli mer nöjd och tillfreds än om man hade använt samma tröjor i olika färger hela tiden. Våga förändra och göra nytt!

Jag kommer att köra det här sista upplägget i fyra veckor och sedan ska jag stå på egna ben. Vad ska jag göra då kan man undra? Det tar jag då tänker jag. Jag funderar inte så mycket på vad som ska hända sen. Nu fokuserar jag på mitt vårfokusupplägg och på att äta naturligt och bra och på att pussla med den hektiska vardagen slutet på vårterminen innebär och att krama Musslan och träffa mina vänner. Jag tränar och svettas och njuter av de framsteg jag har gjort de senaste månaderna. För på något sätt, jag känner mig nästan lite som ny.

20130426-082049.jpg

2 thoughts on “Jag känner mig nästan lite som ny

    • Visst är det så, att jag är inne i en period när jag har flyt. Och jag är oerhört tacksam för det! Det går ju alltid lite upp och ner och det är oerhört lätt att glömma bort att uppmärksamma när det går bra. Så yes, Jantefjante kan dra 😉 Trevlig helg och kram på dej!

Kommentera

