Veckans inspirationskälla: Björn

Den här veckan är det Björn som står för inspirationen i motivationsserien Människor som inspirerar. Björn började träna i tidig ålder och har länge levt och andats en hälsosam livsstil. Han har nog under ”sin ungdom” avstått mycket som andra i hans ålder inte gör. Man kan säga att han har gått sin egen väg och gjort sin egen grej utan att bry sig om vad andra tycker. Björn är kompis med min bror och de är lite lika: lite av ett hårt yttre men mjukisar inuti. Ni vet, riktigt fina killar. Läs och inspireras av Björns historia.

björn2björn

Mitt namn är Björn och jag är en 21 år gammal, glad och energifylld kille som till vardags jobbar som rörmokare. På min fritid lägger jag den mest tiden på träning och har gjort det under flera års tid. Som ung testade jag på de flesta bollsporter som jag senare tappade intresset för när jag hittade styrketräningen.

När jag först började med styrketräning visste jag egentligen ingenting. Jag gick till gymmet för att rycka lite i hantlarna och kollade på hur de ”stora killarna” tränade för att se och lära mig tekniker i olika övningar. När jag hade tränat i cirka sex månader började resultaten komma. Jag såg mig själv växa och bli starkare. Jag blev som besatt och ville hela tiden ha mer och tränade hårdare och hårdare för varje pass. Under cirka 18 månaders tid var styrketräning hela mitt liv och jag började känna mig stor och stark.

Men, så kom den perioden när allt med träning var jobbigt. Jag kom hem från skolan, somnade och sov till dagen därpå och så fortsatte det. Något kändes fel och jag gick till läkaren och fick veta att jag hade fått körtelfeber. Jag hade hört talas om denna körtelfeber och tyckte inte att den verkade vara något speciellt… Under sex-sju månaders tid var jag helt utan träning och var trött, hade feber, ont i halsen och så vidare. Under denna period gjorde jag inte exakt allt som var rekommenderat och fick ett slag i ryggen när jag ställde mig på vågen och såg att jag hade gått ner cirka 20 kilo. Det var då ett lyse tändes och jag tog tag i allt igen. Jag började snabbt återhämta mig och byggde upp min kropp igen. Det är inte så svårt, bara man tar tag i problemet och ger allt. Jag fortsatte träna styrketräning och har alltid hittat de bästa träningskamraterna så att jag har haft bra förutsättningar att göra bra ifrån mig när jag tränar.

I början på 2011 började jag med MMA vilket jag har fortsatt med och tränar än idag. Jag tränar MMA tre-fyra pass i veckan och sedan tränar jag styrketräning tre pass som komplement till MMA. Det tycker jag fungerar bra för mig och jag trivs med min träning.

MMA2MMAMina tre bästa tips till den som vill komma igång och träna och hålla motivationen uppe:

  • Hitta någon form av träning som du trivs med, som du helt enkelt tycker är rolig att utföra.
  • Sätt upp långsiktiga och kortsiktiga mål så att du har något att träna för.
  • Få fingrarna ur röven och kom inte med bortförklaringar.

Kommentera

