Fokuserat pass för ben och rumpa. Och ett tack till er!

Hej kompisar.

Musslan och jag somnade tidigt igår. Min kropp var trött på ett skönt sätt efter morgonens löpning och huvudet var trött efter några timmars rättning av nationella prov. Men somnar man tidigt vaknar man också tidigt, utvilad och pigg. Det är faktiskt något av det bästa jag vet, att vakna tidigt på helgen och gå till gymmet. Det är folktomt och jag får ta hur mycket plats som helst.

Det pass jag hade kvar för den här veckan var ben och rumpa. Coachen har sagt att jag ska undvika att lägga just det passet innan eller efter löppassen, men jag får inte riktigt ihop det om ben och rumpa-passet inte får ligga innan eller efter löpning eftersom jag gärna vill springa just på lördagar. Så jag tänkte att jag provar och ser hur det går, och jag tror inte att hon blir alltför ilsk på mig.

20130428-105737.jpg

På papper kändes det här passet som en stor utmaning. Jag insåg att det skulle bli mycket svett och pannben. Passet är uppbyggt i stegar, superset och på tid. Innan Coach Helena har jag inte tränat särskilt mycket i superset och stegar, men jag älskar det! Det är effektivt och svettigt, och jag gillar det faktum att det inte blir så mycket gå runt och såsa mellan övningarna. Helt klart Cillastyle. Med fokus arbetade jag mig igenom övningarna och svetten rann. Nästa vecka kan jag lägga på mer vikter redan från början. Jag mesade inte, men jag vill alltid hålla en lagomnivå första gången jag kör igenom ett nytt pass för att vara säker på att inte tumma på tekniken.

Passet avslutades med ett par minuter snabb cykling och därefter cyklade jag vidare i cirka 15 minuter för att trampa ut slaggprodukter i benen. Jeanna tipsade för ett tag sedan om det där med att springa eller cykla ut slaggprodukter och minska träningsvärk i benen just efter ett benpass. Jag kände mig faktiskt oväntat ostel i benen när jag lämnade gymmet efter nedvarning och rörlighetsträning. Det återstår att se hur det känns i morgon när jag ska sätta mig på toaletten.

Och hörrni mina söta sötnosar, jag vill skicka i väg en stor puss och mycket kärlek till er. Tack för att ni kommenterar, skickar mail och ställer frågor. Det är roligt att blogga tack vare er respons och komplimanger. Ni gör bloggen levande och jag vill verkligen att ni ska veta att det värmer långt ner i tårna. Tack och puss på er!
make a gif at gickr.com

3 thoughts on “Fokuserat pass för ben och rumpa. Och ett tack till er!

  1. Blir så inspirerad av all passbyggnad och känner mig själv som en mes på gymmet där jag går och försöker bygga pass själv. Känner du att det skett stor förändring med en coach? Vad fick dig att välja att just ha en coach och vad har det givit dig?

    • Jag har lärt mig jättemycket om passbyggnad genom att ha en coach. Min bror har hjälpt mig en del tidigare och han är verkligen duktig. Så ja, det har skett stor förändring efter att jag blev kund hos Helena. Jag har förstått mig på min kropp och vad den reagerar på men jag har också lärt mig att kombinera övningar och framför allt muskelgrupper på annat sätt. Anledningen till att jag valde att börja med en coach var att jag kände att jag hade kört fast lite. Dels i träningen men också med kosten och helheten. Jag behövde någon som kunde sammanlänka delarna och hjälpa mig framåt. Jag kan inte nog understryka att det har varit ett av de bästa beslut jag har tagit. Det har gett mig så mycket. Jag har lärt mig mer om kroppen och om träning, om kost och om balans och har ett helt annat helhetstänk än vad jag hade för några månader sedan. Om du är sugen rekommenderar jag dig verkligen att prova. Det är utvecklande och nyttigt. Absolut jobbigt ibland att ha någon som pillar och säger saker man vet men inte riktigt vill inse, men det är just det som har gjort att jag har utvecklats.

Kommentera

