Foccacia och tacokrydda

Ni kanske minns att jag skrev igår att jag skulle ta mig an rättningshögen på min lediga första maj? Det gjorde jag inte. Det fanns liksom ingen som helst lust i hela min kropp att jobba igår och jag struntade helt enkelt i att jobba på den lediga dagen. Istället ägnade jag mig åt avkoppling och återhämtning. Under halva dagen gjorde jag precis ingenting. Musslan och jag somnade på soffan mitt på dagen och det kan vara något av det mysigaste och mest avkopplande som finns. Jag menar, det är inte varje dag man kan ta sig en tupplur med sin kärlek mitt på dagen. Åh, härliga känsla!

Senare på kvällen ägnade jag mig åt fix i köket. Jag bakade två olika varianter av proteinostkaka och provade ett nytt recept på Foccacia. Receptet kommer från Åse som driver bloggen 56 kilo. Du hittar det här. Till kvällen styrde jag opp tacomiddag Cillastyle. Jag gör min egen tacokrydda utan socker och tillsatser. Jag tror att receptet ursprungligen kommer från recept.nu men jag minns inte riktigt. Googla, det finns massa bra kryddvarianter att mixa ihop istället för att använda den färdiga kryddblandningen som lätt gör oss sockerstinna.

1½ tsk salt
2 tsk chilipulver
2 tsk paprikapulver
1 tsk vitlökspulver
1 tsk lökpulver
1 tsk spiskummin
2 krm cayennepeppar

20130501-212859.jpg

Kommentera

