Vårfokus: femte veckan

Ännu en vecka är genomförd och jag hinner knappt med. Det var ju en vecka med fredagskänsla två gånger om, Valborgsfirande med kära vänner och finbesök av Maria. En rolig vecka! Tränat har jag gjort: ett lugnt löppass, två rejäla och svettiga styrkepass på gymmet, yoga, kettlebell-workshop och cirkelträning. Härlig, härlig träningsvecka!

20130505-201758.jpgJag vill inte säga att jag får påbackning på kosten, men jag känner mig lite konfunderad. Får jag de resultat jag strävar efter och är det viktigt? Både ja och nej. Det är lite nytt för mig att tänka så, och jag antar att det handlar om utveckling. Det är oerhört spännande att lära sig så mycket om den egna kroppen och mitt sätt att fungera på den här resan. För jag tycker att hela livet är en resa, inte bara mitt vårfokus, och jag älskar den här resan. Jag älskar att lära mig om mig själv och acceptera hur mina förutsättningar ser ut. Jag älskar att jag inte jämför mina resultat med andras resultat. Fem veckor har gått sedan jag satte mitt smarta mål och ville take it to the next level. Det känns nästan som fem månader, eller åtminstone som en lång, lång tid för jag har utvecklats mycket. Kanske inte på fem futtiga veckor, men tankar och insikter som legat ut pyrt i glöden har tagit form och blivit mer verkliga. Om jag tränar och äter och njuter av livet är jag lycklig. Om jag tränat och äter och njuter av livet kommer de resultat jag strävar efter att uppnås. Inom tid. Ska jag då avbryta mitt vårfokus för att bara träna och äta och njuta? Nej, inte alls. Men de resultat jag får efter de här åtta veckorna är början på något större. Jag har skrivit det tidigare och jag skriver det igen: jag vill ha en stark, frisk och välmående kropp som jag trivs att bo i. Min kropp. Min kroppsform. Mitt ideal. Fanny skrev ett sådant bra inlägg igår där hon pratade om kroppsideal. Hon menar att vi måste hylla en kroppsform, ett ideal som står sig for ever and ever: size me. En realistisk och fin och hälsosam kroppsform för alla.

Jag är stolt över min kropp. Jag kan springa och göra massa (för mig!) burpees och lyfta och svinga och stå på händer och göra kullerbyttor och massa annat roligt med den. Om jag nu inte riktigt får de resultat jag strävar efter så här långt in i mitt vårfokus ligger svaren i kosten. Det är bara det att jag inte vill att växlarna från en vecka till en annan ska vara alltför stora. Jag vill inte göra de misstag jag tidigare gjort och liksom komma till en punkt där jag måste börja om. Nej, jag vet mer nu. Min in- och utsida har förändras alldeles jättefint och resultaten som uppstår efter dessa åtta veckor är inte slutet på något, utan snarare början på något större. Jag eftersträvar inte perfektion, mitt sätt att leva är ett långsiktigt projekt. Det är for life, for ever and ever. Det innebär att jag fokuserar vidare. En vecka, tre veckor, arton veckor. Målet är detsamma: att bo i en kropp som jag trivs med. Min kropp.

Men det är klart, jag är ändå ute efter vissa kroppsliga resultat och som sagt ligger svaren i kosten, inte i träningen. Som helhet äter jag naturligt och bra och det fortsätter jag med. Det handlar i mångt och mycket om tålamod och att finjustera sina proportioner är svårt. Ni vet, att bli av med det där sista som kroppen gärna behåller är en utmaning och det kräver givetvis större insats av mig. Men! Den insatsen måste inte komma på åtta veckor och sedan aldrig mer. Jag är inte på något sätt intresserad av att hamna i något äta för lite och träna i fatt-träsk igen utan jag tränar och äter och njuter och provar mig fram och ser hur kroppen reagerar. Den här veckan gör jag små justeringar och fortsätter att lära mig om mig själv. Hej klok tjej!

Träningen för veckan ser ut som följer:

Måndag: Välbehövlig vila
Tisdag: Biceps, rygg
Onsdag: Löpning
Torsdag: Morgonpromenad/yoga
Fredag: Bröst, axlar och triceps
Lördag: Löpning
Söndag: Ben, rumpa

2 thoughts on “Vårfokus: femte veckan

  1. Du är som vanligt klok vännen! Jag är lite i samma läge, jag vet vilka förändringar jag skulle behöva göra för att få de resultaten jag (tror att jag) vill ha. Men när man inte är beredd/sugen på att göra förändringarna, så kanske det där resultatet inte är så viktigt ändå. Inte tillräckligt viktigt åtminstone. Jag tror att det är viktigt att hitta en acceptans i det där. Att antingen så vill jag göra en förändring, och då gör jag det. Eller så vill jag inte göra förändringen, men då måste jag också acceptera att resultatet inte heller kommer förändras.

    Om målet är att skala av lite fluff från kroppen och du känner att det går för långsamt, så kan en ganska enkel åtgärd vara att minska på mängden fruktos i kosten. Fruktos minskar leptin (mättnadshormon) och ökar ghrelin (hungershormon), dvs fruktos gör att man blir mer hungrig och mindre mätt vilket är en dålig kombo om man vill tappa fett. Så att minska frukt eller byta frukt mot bär t ex kan vara ett alternativ. Om man vill göra en förändring vill säga 😉

    Kram på dig!

    • Jag tror att man kan få till sin önskade förändring med tid och tålamod. Det är svårt att göra en helrenovering (eller vad man strävar efter) under kort tid, och det är troligen så att resultaten blir mer bestående om man låter det ta tid. Det handlar så klart om att acceptera att det är jag som måste göra förändringen och att det är mitt ansvar att se till att få vad jag vill ha. Ett steg i taget, lite förändring i taget och resultaten kommer att infinna sig. Så vill jag jobba 🙂

      En liten förändring kan helt klart vara att minska ytterligare på frukten. Jag äter i det stora hela inte särskilt mycket frukt och vill nog inte behöva ta bort det helt. Däremot kan jag lägga just frukten på bättre tidpunkter om jag nödvändigtvis vill äta det och också byta ut det mot bär. Det är lite samma där, lite i taget så behöver jag inte komma till någon äta i fatt-period. Att utesluta något jag gillar så mycket leder bara till att jag vill ha det ännu mer, och man får hitta sin liberala variant av det som känns bra 🙂 Men jag ska absolut tänka på den biten lite mer den kommande tiden. Tack för dina tips!

      Kram!

Kommentera

