Livet är inte de dagar vi minns, utan alla dagar

Alldeles för många människor lever ett liv som de inte mår bra av. Det livspusslas och stressas och brottas med sysslor och skyndas genom livet. Det är så många som inte upplever livet. Minns ni Fritidsresors semesterreklam? Där sägs det att livet är de dagar vi minns, men jag tycker inte att det stämmer. Livet ska vara alla dagar. För inte kan vi pausa livet och säga att vi ska ”leva sedan”?

Sedan? När är det? När vi har semester och är lediga? När vi har bytt jobb och sysselsätter oss med annat än det vi vantrivs med nu? När vi har gått i pension? Ska vi leva på ett sätt som gör att vi mår bra sedan? Och under tiden ska vi bita ihop och härda ut? N e j, det går inte. Vi behöver leva här och nu. I nuet kan vi styra och välja hur vi ska leva och hur vi ser på det som händer här och nu. Inte sedan.

Jag brukade inte leva särskilt mycket här och nu. Jag ältade det som en gång var, och fantiserade om framtiden. Om jag hade gjort så hade jag kunnat… När jag blir så ska jag… Det blir ju inte så mycket av det. Eller hur?! För livet pågår hela tiden. Varje dag, varje timme, varje minut. Jag brottades ofta med frågor som Ska livet verkligen kännas så här? Ska det vara så här svårt? Är det värt det? För mig var livet svårt att leva. Jag såg allting som svart eller vitt. Lätt eller svårt. Roligt eller tråkigt. Allt som oftast valde jag att se tillvaron som svår. Det var svårt att leva. Det var svårt att tycka om sig själv.

Jag levde med ständiga krav. På mig själv och på andra. Jag tog åt mig av andras åsikter och formade mig själv efter hur andra såg på mig. Eller åtminstone hur jag trodde att andra såg på mig. Det var inte en väg till välmående. Insatsen var min hälsa och jag var nog väldigt, väldigt nära att köra slut på mig själv med alla dessa krav på hur jag skulle leva mitt liv – sedan. Att inte leva i nuet får konsekvenser. Att alltid, alltid fokusera på vad man ska göra sedan leder till att vi drabbas att utmattning, depression eller ångest. I mitt fall ofantligt, onödigt och jävligt mycket ångest. Jag var sårbar, liten och rädd.

För mig har det blivit en verklighet att jag behöver ta hand om mig själv för att må bra. Själsligt. Inifrån och ut. För livet handlar om att leva. Varje dag, här och nu. Livet är inte en tävling om vem som gör det bäst. Livet måste levas för vår egen skull och för att vi hela tiden ska utvecklas. När vi tar oss igenom hinder och motgångar stärks vi, och vi kan stärka oss själva varje dag. Om vi vill. För livet är inte bara de dagar vi minns, utan alla dagar.

10 thoughts on “Livet är inte de dagar vi minns, utan alla dagar

  1. Bra och tänkvärt. För mig gäller det verkligen att aktivt hela tiden jobba med att uppskatta nuet istället för att älta dået eller längta till något längre fram. Nuet är ju faktiskt ganska så gött 😉

    • Tack! Jag tror att man hela tiden behöver jobba för att vara här och nu och fokusera på det som händer nu. Det går ju inte att förändra det som en gång har varit och om man enbart lever i fantasin om det som kommer sedan glömmer man bort att uppleva och uppskatta livet. Nuet är jädrans gött tycker jag 😛

  2. Mycket bra skrivet Cecilia. Dö-älskar din blogg och ditt skrivande!
    Undrar lite över hur det vände för dig? Från att, som du skriver, levt med ständiga krav och att ta åt sig av andras åsikter till att inte göra det. Kan du inte berätta mer om hur du vände det till där du är idag? Förstår att det är en lång process och resa, men finns det någon särskild vändpunkt för dig? Stora kramar härifrån! 🙂

    • Åh, tack för din fina kommentar. Det värmer! Jag har skrivit ett inlägg i dag som en början på din fråga och uppföljning kommer när jag har lyckats sätta ord på mina tankar. Det är ju lite av en lång process så att säga. Kramar!

  3. Vilka härliga insikter du kommit till. Det måste vara helt underbart att släppa de negativa känslorna, starkt jobbat!

    • Ja men visst, här kommer härliga insikter på löpande band 😉 Det är underbart att ha kommit vidare i utvecklingen och känna en skillnad i hur jag är på insidan. Det ligger hårt arbete bakom, men jag antar att det är så att hard work pays off!

  4. Åh som jag känner igen mig, jag levde mitt liv i väntan förut, väntan på att ngt skulle hända, att mitt liv skulle komma igång…helt knas egentligen
    Nu har jag blivit bättre på att leva NU och har skapat mig det liv jag vill ha – idag

    • Jag levde verkligen inte så mycket här och nu. Bara sen eller då. Jag vet inte vad jag gick och väntade på egentligen eller vad jag trodde skulle hända. Vem tar tag i mitt liv om inte jag gör det liksom? Vi får själva skapa våra liv och se till att saker och ting sker.

Kommentera

