Dagens tips: smiska dig själv!

Hej kompisar.

Vad är det för en dag? Nej, jag fyller inte år alltså jag känner mig bara lite dagsvill. Fredag it is, men finfredagskänslan är kanske inte helt lika påtaglig som i onsdags men den finns. Absolut!

20130510-101111.jpg

Den här dagen inleddes med ett riktigt svettpass på gymmet för bröst, axlar och triceps. Jag hade svårt att somna igår och vände och vred ett bra tag innan jag kom till ro. Därför började jag lite försiktigt för att försäkra mig att kroppen var med på noterna. Att den var! Det här passet är väldigt intensivt och mellan styrkeseten ligger det pulshöjande övningar som burpees och kettlebell-svingar. Många burpees och många svingar och jag fick pusha mig framåt hela tiden. Fokus, jajamän. Vad som är härligt är att jag verkligen orkar mer nu än för några månader sedan. När Helena först la in alla dessa burpees i mina pass fick jag alltid dela upp dem i omgångar. Jag orkade kanske fem i taget och fick sedan pausa lite innan nästa fem. Nu kan jag ta i på ett annat sätt och orkar 10-15 stycken utan vila. Framsteg.

Jag avslutade passet med teknikträning med kettlebell för clean och snatch och lite benböj. Jag har lagt till med en liten ovana att vicka på tårna när jag svingar, men idag klarade jag av att vara mer stadig i hela kroppen vilket givetvis ger mer kraft i lyften.

20130510-101719.jpg

20130510-101707.jpgNågot jag har tagit fasta på från de workshops jag har varit på med Betty är just hur viktigt det är att aktivera rumpan. Det gäller egentligen i alla övningar man utför, inte bara vid ketttlbellträning. Jag märker stor skillnad i övningar som exempelvis armhävningar om jag har kontakt med rumpan. Jag blir mer stabil, stadig och stark i kroppen och orkar helt enkelt mer. Tipset är att alltså väcka rumpan och därmed aktivera både core- och rumpmuskler genom att smiska sig själv. När du smiska opp rumpan och även magen förstår kroppen att den ska vakna till lite extra och ja, det går liksom att spänna musklerna på ett helt annat sätt. Så det gör jag, jag smiskar opp rumpan inför varje övning och fokuserar sedan verkligen på att ha kontakt med den under tiden jag utför övningen. Prova får ni se, det fungerar verkligen!

20130510-101736.jpg

Smiska opp lilla rumpan och se till att kroppen vaknar. Kroppen + hjärnan = sant!

Kommentera

