Vårfokus: sjätte veckan

Sjätte veckan har varit den bästa veckan av dessa hittills passerade veckorna i mitt vårfokus. Det finns nog ingen egentlig anledning mer än att jag har gjort små justeringar och att jag faktiskt har jobbat målmedvetet i fem veckor tidigare. Små resultat börjar synas rent kroppsligt och jag orkar mer vid träningspassen. Det är en sådan härlig känsla när kroppen är med på noterna. Förr, när jag hade bra perioder brukade jag ofta gå och vänta på att allt skulle vända. Jag var inte särskilt bra på att njuta av flytet. Det är tacksamt att inte fungera på det sättet längre. Jag njuter av nuet och jag uppskattar saker som händer utan att lägga vikt vid hur det kan bli sedan. Just nu har jag flow. Veckan innehöll tre pass på gymmet och två löppass: ett distanspass på 10 kilometer och gårdagens backintervaller som slutade på cirka 8 kilometer. Förutom det har jag promenerat och cyklat lite när jag känt för det i det vackra vårvädret förra veckan erbjöd. En vecka med mycket motion och som jag skrev igår slutade vårrusutmaningen förra veckan på 22 kilometer löpning. I like.

20130513-083018.jpgKosten då? Välplanerat och tämligen balanserat. Lite mindre frukt och mer eftertanke kring när jag äter vad. Under helgen istugan lagade vi bra mat och Sandy hade bakat proteinmuffins och jag hade med mitt gottebollar. Ibland kan det ju lätt bli för mycket av det goda när man åker bort, men den här helgen var det verkligen inga problem för mig att äta på mitt sätt.

20130513-115943.jpgDen här veckan är det sista veckan med upplägget från coach Helena. Det känns lite konstigt att den här tiden är förbi. Så fort det har gått och så mycket jag har lärt mig! Jag tror inte att det blir som att släppa ut en ko på grönbete utan jag tror att jag är helt redo för att stå på egna ben. Jag misstänker dock att det kommer att kännas lite märkligt att inte ha veckorna planerade. Det har varit en sådan trygghet att ha någon som planerar upplägg och pass och bara kunna köra på. Nu ska jag stå för den biten helt själv, men jag tror att det blir bra. Jag tror att jag är redo.

Träningen för veckan ser ut som följer:

Måndag: Aktiv vila/morgonpromenad
Tisdag: Rygg, biceps
Onsdag: Löpning
Torsdag: Yoga
Fredag: Ben, rumpa
Lördag: Bröst, axlar, triceps
Söndag: Löpning (backintervaller)

 

6 thoughts on “Vårfokus: sjätte veckan

    • Jag tror mig vara redo nu 🙂 Jag kommer sakna att inte få planerade pass för det har varit både smidigt och roligt. För att inte tala om utmanande. Men jag har en uppsjö av bra övningar att mixtra ihop pass med så jag borde ro hem den här sommaren undan att köra i diket 😉

    • Jag hoppas det. Jag gillar det här med att planera veckorna. Det underlättar för att kunna ta sig i mål. För en del fungerar det inte alls, men för mig är det till stor hjälp.

    • Ja, jag har verkligen flow just nu 🙂 Och jag hoppas och jobbar framåt för att det ska hålla i sig. Din tid kommer Sara. Du ska inte vara avis, vi skulle ju inte jämföra oss med andra, eller hur?! 🙂 Kram!

Kommentera

