Gluten och mejeri i kosten eller inte?

Jeanna skrev förra veckan om sina erfarenheter efter att ha uteslutit både gluten och mejeriprodukter i sin kost. För henne kändes det tämligen meningslöst eftersom hon varken kände sig friskare eller piggare. Jag tycker att det är spännande det där, hur vi påverkas och reagerar så olika på vad vi äter. Tydligt för mig är att vi alla är olika och att det i n t e finns ett rätt sätt att äta. För vissa människor är gluten och mjölk klippt omöjligt att äta och för andra fungerar det tvärtom riktigt bra. Varje människa måste prova sig fram och göra upptäcker i vad som fungerar för dem.

Jeanna menar dock att hon gjorde intressanta upptäckter genom att återinföra gluten och mjölk i sin kost. Hon noterar smak, mättnad och energi på annat sätt. Framför allt när det kommer till frukost. Havregrynsgröt mättade inte särskilt och gav ingen energi. Bovetegröt gav skönare känsla i kroppen, men hungern kom tillbaka fort. Turkisk yoghurt gjorde henne däremot mätt och nöjd men gav lite av en obehaglig känsla i magen. Lite fullproppad känsla. Hon avslutade med att fråga sina läsare vad de äter till frukost och om de noterar hur de mår av den.

Eftersom jag har provat många sätt att äta och nu kommit tillbaka till en balans som gör att min kropp fungerar och mår bra har jag verkligen lärt mig att notera hur jag mår av vad jag äter. Jag tillhör den skara människor som inte mår särskilt bra av att äta gluten. Jag är inte glutenintolerant enligt de undersökningar som har gjorts, men min IBS gör att vete, korn och råg fullständigt stoppar upp tarmverksamheten och får mig att svullna upp. Havre däremot, det har jag inget problem med. Jag är också laktosintolerant och klarar därför inte heller mejeriprodukter i större utsträckning men har genom åren provat mig fram och vet ungefär vad jag klarar av och inte. De senaste veckorna har jag ätit mejerifritt – så gott det går. Det innebär att jag har försökt att äta mindre av de mejeriprodukter jag klarar av, men har inte alls satt upp något förbud. Istället för kvarg har jag till frukost haft kokosmjölk som bas i mina smoothies eller yoghurtvariant och det fungerar verkligen bra. Magen gillar det, jag blir mätt och får bra energi. För att inte tumma på proteinhalten ser jag till att ha i äggvitor. Ibland också lite proteinpulver, men jag förvånas över att jag föredrar den rena smaken framför den lite mer sliskiga proteinpulvret ger. Jag använder bär, kiwi, banan (om jag har tränat på morgonen) och ibland vaniljpulver, ingefära eller kanel. Det blir både sött och syrligt och smakar helt ljuvligt. Kokosmjölken är ju fet och mättar bra men för att ge ännu bättre energi och mättnad toppar jag sedan med lite müsli och/eller lite nötter.

För mig är kokosmjölk ett riktigt bra alternativ. Vill jag äta kvarg gör jag det, men de senaste veckorna har jag inte känt något behov av det. Ibland äter jag gröt till frukost, på havregryn eller bovete och för att höja proteinhalten har jag alltid två äggvitor i och brukar även där toppa med lite nötter och äta ett ägg vid sidan av. För oss som har IBS är det kanske så att just gluten och mejeriprodukter kan ställa till mer än vad det gör för människor som inte har en känslig tarm. Det handlar precis som jag sa tidigare om att lära känna sig igen kropp och att våga prova sig fram. Att utesluta allt enbart för att andra människor gör det känns ju lite onödigt. Om din kropp mår bra av att äta gluten och mjölk, gör det. Mår din kropp däremot inte bra av det, hitta andra alternativ. Det går ju att göra precis som Jeanna har gjort: uteslut vissa produkter under en period och återinför dem sedan lite i taget och känn efter hur kroppen reagerar. Att återinföra saker i lugn takt ger dig möjlighet att hitta det som ställer till det i kroppen och då kan du lättare få svar på frågor i vad du bör och inte bör äta för att må bra.

Vill du prova att äta mindre mejeriprodukter och tycker att frukosten är svår att få till utan mejeriprodukter så prova kokosmjölk och mixa din egen yoghurtvariant. Slurp!

9 thoughts on “Gluten och mejeri i kosten eller inte?

  1. Väldigt intressant det här om gluten och mejeri/laktos!
    Jag är helt inne på både din och Jeannas linje med att prova sig fram.
    I våras körde jag fem veckors ”paleochallenge” (riktigt strikt och jag tror inte jag ”fuskade” en enda gång under de veckorna) Samtidigt tränade jag hårdare än aldrig förr. Resultaten på kroppen var jättefina, kroppen kändes grymt stark och min mage mådde toppen. Men efteråt, när jag smög in lite bröd och mejerier så blev det smått kaos. Det är ju så himla svårt det där, mentalt sett, att hoppa på kostutmaningar och strama åt kosten. Man mår kanske perfekt, men jag vill inte att resten av mitt liv ska vara en paleochallenge. Jag vill kunna äta allt, men inte alltid och i lagom mängder. Jag tror det är bättre att göra som du, att känna efter, att lära sig vad som funkar och inte. Filmjölk kanske funkar, men inte kvarg, knäckebröd kanske funkar bättre än mjukt bröd osv. Istället för att utesluta hela grejen så kan man prova först. Släppa det där ”allt-eller-inget-tänket”.
    Sen tror jag att både kombinationer och mängder spelar roll. Tex om jag sveper ett glas med oboy så får jag kramp i magen och ser gravid ut. Men om jag gör gröt på samma mängd mjölk händer ingenting. Choklad i andra former är heller ingen fara. Så det är kanske kombon mjölk/choklad/socker som blir too mutch liksom

    Jag tror också att det här med att helt utesluta grejer sätter griller i huvudet på oss mer än vad vi kanske märker. Om man då som jag redan är lite halv-fuckad i tankarna sedan gammalt så kanske man ska ta det lite lugnt med experimenten ;D haha

    Kram!

    • Det är ju som du skriver: hela livet kan inte vara en paleochallange. Det gäller ju att hitta ett sätt att äta som passar under lång tid. Man ska må bra av det men det ska också vara hållbart. Risken är ju annars, att man som jag, hamnar i äta i fatt-perioder och det slutar aldrig bra. Så ja, man får släppa det där allt eller inget-tänket och hitta sin egen version av kosthållning. Jag är helt med dig när du säger att mängd och kombination av saker också spelar roll. Och samma där, man får prova sig fram och komma underfund med vad man kan hantera och vad man inte kan hantera.

      Sedan är det ju så att många är lite halv-fuckad i tankarna eller har någon störd relation till mat. Man måste ju inte ha haft en renodlat ätstörning eller ha varit sjuk för att ha en relation till ätande som inte har varit sund. Så jag tror att det är just allt eller inget-tänket som behöver jobbas med och att man hittar sitt sätt att äta. Det finns ju troligen lika många versioner av kosthållning som människor 🙂 Kram!

  2. Jag har oxå provat olika varianter och nu har jag ätit paleo och min mage funkar mycket bättre. Men som du skriver passar det inte alla och det är bra att få prova sig fram och lär känna sin kropp

    • Det handlar ju om att testa sig fram och se vad man klarar av och inte. Vi är ju alla olika och mår bra av olika saker. Det är viktigt att komma ihåg. Min mage gillar den kosthållning jag har just nu även om min IBS ibland ställer till det trots att jag äter rent och naturligt. Sedan äter jag inte alltid på det sättet, jag gör så klart undantag och mår bra av det. Men det är ju det man äter ofta och mycket av som spelar störst roll och jag tror att det är viktigt att lyssna på kroppen. Inte på vad andra säger.

  3. Vad använder du för kokosmjölk? Alltid intressant att testa nya saker. Här hemma har vi använt mycket Havredryck till smootis, men dottern tål inte längre vanligt havre, utan måste ha glutenfritt havre pga sin celika. Och ingen av de havredrycker som jag har hittat är godkända som glutenfria.

    • Det där med gluten är ju himla svårt. Jag är som sagt inte glutenintolerant men jag reagerar negativt på vete, korn och råg. Lyckligtvis kan jag äta havre. Tråkigt för din dotter att havre inte heller tål havre, det underlättar ju i vissa fall. Bovete kan ju vara ett alternativ där. Har ni provat det? Vet du hur det är med mandelmjölk eller sådant? Sojamjölk? Jag skrev ett inlägg om kokosmjölken men i fall att du har missat det så använder jag Santa Marias krämiga variant på tetra. Den innehåller inga tillsatser och jag tycker att den är supergod!

  4. Jag håller helt med om att man ska prova sig fram, vi är alla olika och lever olika, vilket gör att vi har behov av olika sorters mat. Dock så är min åsikt att kroppen mår bäst av människomat, vi ger ju inte hästar köttfärs… Och om människan hade existerat i 1 år hade vi ätit spannmål sedan igår, så vi har ingen bra anpassning till det och gluten skadar i princip alla människor oavsett om man är intolerant eller ej. Men som alltid finns det ju undantag och det finns människor med supermagar som kan äta taggtråd i princip utan att något händer. Men gluten skadar tarmen, försämrar vårt näringsupptag och när vi äter det bildas glutenexorfin och gliadorfin i kroppen, vilket ger oss ett kemiskt beroende i hjärnan. Vissa av glutens skador på tarmen visar sig först efter 30-40 år, därför är det lätt att säga att man inte påverkas om man utesluter det under några veckor.

    Alla gör självklart sina val, och mängd osv spelar såklart in och allting annat runt omkring. Men det är många som mår dåligt pga gluten utan att veta om det eller vilja ta till sig det, vilket gör mig ledsen, och därför önskar jag innerligt att denna kunskap kommer spridas så att fler kan få bli friskare och må bättre!

    • Jag håller helt med dig om att vi ska äta människomat och sådant som vi på något sätt är avsedda för att äta. Exakt var den gränsen går kan man så klart diskutera, men mat är det vi behöver. Allt annat är ju egentligen sådant som har skapat för annat bruk än det nödvändiga.

      Med tanke på att jag inte är glutenintolerant men ändå mår oerhört dåligt av det har det inte varit särskilt svårt för mig att ge upp det. Jag har också läst mycket av det du skriver så för mig känns det som en mer eller mindre självklarhet att inte äta gluten. Tyvärr är det många som inte riktigt tror att gluten är farligt om man inte är intolerant på papper, men mycket handlar nog om insikt och att man faktiskt inte är riktigt intresserad av att avlägsna det som gör en sjuk. Eller hur? Jag menar, jag skulle ju aldrig äta socker över huvud taget eftersom jag vet vad det gör med kroppen och min hjärna men då och då gör jag det ändå. Tillfällena kommer allt mer sälla och jag tycker inte heller att det smakar lika gott längre men ändå finns det dagar när jag vill ha socker. Det är ju dumt. Jag håller verkligen med dig i att kunskapen om just spannmålsprodukter behöver öka hos människor. För många tror ju att de gör rätt i att äta fullkornspasta t.ex. istället för vanlig pasta. Så som jag har lärt mig är fullkorn ännu värre för tarmarna och liksom river sönder ännu mer. Stämmer det?

      KRAM!

      • Visst är det så, vissa saker vill man inte veta och jag önskar ibland att jag visste mycket mindre om kost än vad jag gör 😉 Mat ligger nära hjärtat på de flesta av oss och därför känns det som en uppoffring att inte kunna äta allt som man vill när man vill. Det är en process att ändra sina matvanor och jag är inte färdig på långa vägar trots att det gått 2,5 år sedan jag lade om kosten. Men desto mer jag lär mig ju mindre sugen blir jag ju också på det där som jag vet inte är så bra, som gluten och socker t ex. Men för många är mackor, pasta, kakor och annan fika en del av vardagen som man inte vill släppa, och jag tror också att man har svårt att förstå att något som finns i naturen skulle vara dåligt. Men allt i naturen är inte människomat, vi äter t ex inte gräs. Jag tror också att man har svårt att förstå att även små mängder kan vara skadliga, och att det man själv tycker är en liten mängd är en stor mängd för kroppen att hantera. Det är inte lätt att veta vad som är ”rätt” och ”fel” i kostdebatten, det finns många som starkt propagerar för rakt motsatta saker och är man inte insatt blir man såklart förvirrad. Och jag tror inte att någon av sidorna sitter på det absoluta svaret heller, för facit är nog olika för olika människor.

        Personligen tror jag det största problemet är att vi gjort för stora förändringar på för kort tid. Vi har på kort tid drastiskt ökat vårt intag av spannmål, socker och mejeriprodukter, samtidigt som vi på samma tid modifierat dessa produkter till i det närmaste oigenkännlighet, i en miljö som också blir mer och mer onaturlig genom tillsatser, kemikalier, miljögifter osv. Hade vi ätit samma sorts spannmål som för 100 år sedan hade vi kanske inte haft de problemen vi har idag, och hade vi ätit samma mängder som för 100 år sedan kanske vi inte heller haft problem. Men våra kroppar har inte hunnit anpassa sig.

        Just det du skriver om att man ändå äter saker fastän man vet att de är dåliga, är nästan det läskigaste tycker jag. Det bevisar att både socker och gluten är beroendeframkallande. Mycket annat skulle vi klara att avstå, varför? Socker är lika beroendeframkallande som alkohol (eller värre, har läst lite olika) och ger en kick i hjärnan, gluten ger gliadorfiner i kroppen vilket är kroppens morfin, inte konstigt att så många tycker att det känns otänkbart att ge upp frukostmackan! Men av någon anledning är denna information svår att få ut, och en gissning till varför är väl pengar, det är mat som är billig att framställa…

        Du har helt rätt med fullkornsprodukter, tyvärr är de ännu sämre än de vanliga produkterna just för att skaldelarna river på tarmen. Men så finns det ju de med supermagar som inte reagerar, och när människor reagerar olika slår man fast att teorin är fel, istället för att inse att reaktionen blir olika på olika människor…

Kommentera

