Om 33 anledningar till varför feminism behövs

På Facebook uppmärksammade jag en länk som delats av många av mina Facebookvänner. En länk som först stoppades av Facebook. Varför verkar ingen veta. Sofia Zackrisson har skapat sidan 33 anledningar där hon radar upp just 33 anledningar till varför feminism behövs. Gå in och läs på sidan. Dela den vidare.

För mig är feminism i n t e likställt med att hata män, och det är troligen en oerhört vanligt förekommande fördom om feminism. Att om man är feminist avskyr man män och vill att män ska uppleva samma förtryck som kvinnor har gjort i århundraden och fortfarande gör i många länder världen över. Det handlar inte om det. För mig handlar feminism om jämställdhet och innebär att alla ska behandlas lika oavsett kön. Det handlar inte om att män ska behandlas sämre och kvinnor bättre, det handlar om att alla människor ska behandlas med respekt och värdighet. Det handlar om att kvinnor och män ska ha samma lön tack vare sin kompetens och erfarenhet, inte tack vare sitt kön. Det handlar om att dela på ansvar i familjen. Ekonomiskt sett ska inte en man behöva dra det tyngsta lasset och kvinnan ska inte behöva ta längre föräldraledighet än mannen på grund av just den anledningen. Hur man delar upp föräldraledighet och vab-dagar är ett val varje familj gör, men det ska inte behöva vara en nödvändighet för att samhällsstrukturen erbjuder män större ekonomisk fördel än kvinnan på sin arbetsplats. Det ska inte vara på det viset för att det alltid har varit så.

Män och kvinnor ska få ta lika mycket plats i alla instanser: skola, arbetsplats, organisationer och föreningar. På krogen, i tidningar, på nätet. I sitt eget hem. Kvinnliga egenskaper ska inte värderas sämre än manliga egenskaper oavsett om det är en kvinna eller en man som besitter dessa egenskaper. En kvinna ska inte behöva utså kommentarer för att hon ser manlig ut eller beter sig manligt, och män ska inte behöva utstå kränkande och nedvärderande kommentarer om att de är bögiga för att de visar känslor öppet eller föredrar något som är typiskt kvinnligt. Varje ungdom ska få ta plats i klassrummet. Killar ska inte tystas ner för att de alltid har fått ta plats, och tjejer ska inte behöva få omtalat för sig att de är gaphalsiga, kaxiga eller bitchiga för att de tar plats eller öppet står för sina åsikter. Tjejer ska få tycka att sex är dökul utan att det anses passande, oavsett om de är förälskade eller inte. Billig, lätt på foten och sexgalning – come again? Barn ska få leka med de leksaker de finner roligast och klä sig i de färger de gillar.

Feminism behövs. 8 mars är internationella kvinnodagen och jag brinner inombords varje gång jag hör någon säga att kvinnor kan få ha en dag som är deras när de resterande 364 dagarna är männens. Nej, nej, NEJ. De 364 dagarna är allas dagar och den internationella kvinnodagen behövs för att påvisa den mycket långa vägen vi har gått för att komma dit vi är i dag. En lång, lång väg och många återstående tusen mil kvar att vandra.

Stereotyper om vad som är kvinnligt och manligt i samhället gör att många människor inte vågar kliva ur sitt skal och vara den person de i sin natur är födda till att vara. Människor begränsas för att det sätts upp regler inför vad som är rätt eller fel beroende på om vi har en snippa eller en snopp. Förutom nedvärderande skämt om kvinnor, bögar och invandrare finns det ingenting som kan driva mig till vansinne så mycket som att höra: du är stark för att vara tjej. Nej, jag är inte stark för att vara tjej. Jag är människa och jag är stark. Mentalt och fysiskt. Punkt.

Jag tycker inte att våra kön ska värdera oss som människor. Jag har ju till exempel allt
man ska ha om man är kvinna. Jag har till exempel ingen snopp. Jag har kvinnliga attribut som en snippa med tillhörande ägglåga och en fin liten livmoder. Bröst har jag också, även om de börjar bli lite sackiga och tråkiga. Men det kan jag leva med. Jag har det som behövs för att vara kvinna, men det innebär inte att jag bara är helt kvinnlig hela dagarna. Och jag kan bli så förbannat trött på att förväntas vara på ett visst sätt för att jag är kvinna. Så jävla lagom hela tiden. För ibland känns det som att grejen med kvinnlighet är att vara lagom. Aldrig för mycket och aldrig för lite. Lite som biff. Inte för blodig och inte helt genomstekt. Jag är kvinna, men jag har sannerligen en mängd egenskaper som inte hamnar inom ramen för kvinnlighet. Jag kan vara söt och snäll och duktig, men jag kan också vara rättfram och prat-skrika högt på sociala tillställningar. Jag vet vad jag vill, jag är ball och svettig. Jag har skinn på näsan. Jag kan rapa högt eller prutta oberört. Om jag vill.

feminism

4 thoughts on “Om 33 anledningar till varför feminism behövs

  1. Tack för att du tar upp detta. Feminism är något jag tycker är oerhört viktigt, och feminist är något jag titulerar mig som. Det handlar om jämlikhet, lika rättigheter och lika möjligheter – oavsett kön, sexuell läggning, etnicitet, religion osv. Jämlikhet är ordet, och vi har en lång väg kvar att gå – både i Sverige och globalt sett. Dessa 33 anledningar är väldigt bra anledningar som tas upp, och de är dessutom många, många fler. Jag hoppas att fler och fler inser vad feminismen handlar om, det blir så mycket lättare att nå framsteg om jämlikhet om vi är många.

    • Jag tycker att det är tråkigt att så många förknippar ordet feminism med någon häxjakt på det manliga könet. För det handlar inte om det. Det handlar om jämlikhet och kampen för den. Alla människor ska ha rätt till lika värde oavsett vem man är och var man kommer ifrån. Det är viktigt och världen har en lång väg att vandra där. Tack för att du tar dig tid att kommentera!

  2. Detta är så sjukt viktigt. För mig som har en dotter och en son är det något jag tänker på mycket. Vad jag förmedlar till mina barn, vilka värderingar de får med sig. Det är en utmaning, varje dag, men jag antar den med glädje för det är så viktigt.

    • Jag förstår att det är en utmaning i sig att vara förälder och mycket vi ger vidare till våra barn kan vara omedvetet. Som du säger är det viktigt att tänka på vad man förmedlar och vilka värderingar barnen får med sig. Tyvärr tänker inte alla föräldrar på det sättet. Eller ja, man för väl vidare de värderingar man själv har fått med sig om man inte någon gång i livet har värderat om det man en gång lärde sig. Jag är säker på att du ger dina barn goda förutsättningar och en sund uppfostran som leder till att de får med sig fina värderingar i sitt fortsatta liv.

Kommentera

