Hälsolistan Cillastyle

Jag älskar listor! Förra veckan körde jag fem punkter för en underbar dag. Här kan du läsa vad Lina är tacksam för, här kan du läsa vad Annie är tacksam för och här kan du läsa vad Fanny är tacksam för. Idag kör jag Hälsolistan. Jag har sett den florera runt på olika bloggar under åren, men här kommer min version.

Min idrottsbakgrund: Som liten och ungdom var jag hästtjej. Jag var inget större fan av skolgympa. Vi sysslade mest med fotboll, basket och innebandy och jag blev alltid vald sist eftersom jag inte tillhörde de sportiga tjejerna. Dessutom har jag ingen som helst bollkänsla. På högstadiet gillade jag inte att röra på mig nämnvärt heller, jag trodde att jag var lite för cool för det. På gymnasiet hade jag bra idrottslärare och började alltmer att gilla att röra på mig. Min egen träning kom jag igång med i slutet av gymnasiet och har sedan varit periodare fram till för ett par år sedan när jag fann den riktiga passionen och glädjen.

I mina öron när jag tränar: Allt! Min bästa musik för häng på gymmet hittar du här. När jag springer lyssnar jag helst på den här listan.

I min träningsväska: Ett par barfotaskor och ett par Nike Free. Vattenflaska, träningshandskar och handduk. Jag bor två minuter från gymmet och behöver aldrig släpa på duschgrejer eller ombyte.

Favoritmuskel: Periodare, men just nu axlar och biceps. Jag tycker att det är snyggt med vältränade axlar och jag gillar att träna biceps. Biceps är en muskelgrupp jag får bra pump i, men vill bli starkare.

Mål med träningen: Att ha roligt, må bra, känna mig fin och bekväm och utvecklas. Just nu är jag glad för att jag har hittat glädjen i att springa igen och vill hålla det vid liv.

Favoritövning
: T-bar rodd. Tycker mycket om att träna på att snatcha med kettlebell.

Favoritmat
: Kyckling är en stående favorit. För själen: getost.

Mina inspirationskällor: Åh, så många! Jag inspireras av många hälso- och träningsbloggare men också av människor i min omgivning. Några av dem kan ni läsa om i motivationsserien Människor som inspirerar. Min mamma! En förebild för mig. Hon är en stark och fantastisk kvinna som alltid lyckas plocka fram det rätta virket i mig. Hon kan provocera mig som ingen annan kan, men våra samtal leder alltid till utveckling och fina insikter. En klippa i mitt liv. När det kommer till bloggar finns det så många att lyfta men några av mina stående inspirationskällor är: Pia, Jeanna, Fröken Drivkraft, Fanny, Träningsglädje, Annie, Maria, Lotta, Betty, Vevve, Beata och mina allra käraste coach.

Favoritkonditionsträning: På sista tiden har jag tittat till roddmaskinen och gillar, gillar det. Nygammal favorit som återigen får ta plats: utomhuslöpning.

Favoritidrott: Idrott, vad är det? ; -) Jag är ju ingen idrottare i traditionell bemärkelse utan mitt hjärta slår för träning i allmänhet. Skaka, lyfta och svettas.

Mitt bästa kosttips: Ät sådant du mår bra av. Bry dig inte så mycket om vad andra kan eller inte vill äta utan lyssna på din egen kropp. Ät inte saker bara för att det anses vara bra, utan njut av mat du tycker om och som är bra för din kropp. Se inte mat som en fiende utan som en vän.

Favoritlivsmedel
: Ägg, kyckling och kokosmjölk.

En fredagskväll unnar jag mig gärna: Något jag tycker är gott. En kväll kan det vara cocktailtomat, en annan kväll kan det vara naturgodis och en tredje ett glas rött.

Hälsa för mig: Att vara välmående både på insidan och utsidan. Att ha en fungerande och frisk kropp som jag trivs att bo i.

Därför tränar jag: För mer energi och ork i vardagen. Bättre självförtroende och självkänsla. För att träning utvecklar mig fysiskt och mental. Att träna hjälper mig att riva murar jag byggt upp under många år.

Min favoritfrukost: Min ”yoghurtvariant” på hallon/blåbär/kiwi, äggvita och kokosmjölk med ingefära och kanel toppad med hemmagjord crunchmüsli. Slurp!

Detta skulle jag vilja utöva: Dans! Jag saknar att skaka loss och bli lycklig och svettig till takten i musiken.

Så sover jag: Bra! 7-8 timmar per natt. Jag är noga med att komma i säng de flesta kvällarna eftersom klockan ringer tidigt för morgongym. Jag har lärt mig att inte tumma på sömnen.

Detta klarar jag mig inte utan
: Musik i öronen när jag tränar. Det ger mig rätt feeling och umpf i kroppen. Hårnålar att få upp hår som är i vägen. Givetvis sådant som för mig är livsviktigt för att fungera: familj, Musslan och vänner.

Glöm inte att: Hälsa kommer inifrån och ut. Det går att hänga ofantligt många timmar på gymmet eller i löparskorna utan att må bra rätt igenom om du inte tycker om den du är på insidan. Och! There is always a reason to smile.

20130506-075800.jpg

There is always a reason to smile.

Annonser

6 thoughts on “Hälsolistan Cillastyle

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s