Krämig kokosmjölk på tetra istället för konserv

Stina skrev till mig och undrade vilken kokosmjölk jag använder. Jag har tidigare använt lite olika märken, främst Santa Maria och eller Kung Markatta. Nu använder jag mig enbart av Santa Marias kokosmjöl – den krämiga varianten på tetra.

Kokosmjölk i konservburk är inte att föredra av den anledningen att konservburkar kan utsöndra gifter som givetvis inte är bra för kroppen. Man ska ju aldrig förvara mat i öppnad konservburk av den anledningen och jag läste också hos Jeanna för ett tag sedan att just kokos kan dra ur gifterna från konservburkar ännu lättare. Därför är det inte helt bra att använda sig av kokosmjölk på konserv. Den krämiga varianten är en mer ren produkt (innehåller 80 % kokos + vatten) och den kokosmjölk som finns på konserv innehåller 60 % fruktkött från kokosnöt istället för ren kokos, emulgeringsmedel och stabiliseringsmedel. Innehållet är alltså inte riktigt detsamma.

Vill man inte ha det fullt så krämigt kan man spä ut med lite vatten. Än så länge finns det inte någon ekologisk kokosmjölk på tetra utan enbart på konserv (jag har inte hittat det åtminstone) och det är ju givetvis något man själv får välja hur man vill göra. Jag har valt att använda den krämiga varianten på tetra just för att undvika gifterna konservburken kan utsöndra men finns det inget alternativ när jag handlar väljer jag den ekologiska varianten i konservburk.

 

20130515-175950.jpg

3 thoughts on “Krämig kokosmjölk på tetra istället för konserv

  1. Vilken tur att vi har varandra! Jag har inte sett ngn annan än den på burk och den är lite…uschig men nu kan jag leta efter ngt annat och inge ge upp kokosmjölken!!

Kommentera

