Vårfokus: sjunde veckan

Sista veckan med Helena som coach är genomförd. En vecka där jag avslutade med flaggan i topp. Träningen har verkligen flutit på bra och jag är stolt över den utveckling som skett. Inte bara under den här sjunde veckan, utan under hela våren och den tid jag har tillbringat med Helena vid min sida. Vilken tid det har varit! Tiden med Helena kräver ett separat inlägg framöver, men jag kan säga att det är den bästa investeringen jag har gjort. Tillsammans har vi rätat ut frågetecken, hittat saknade pusselbitar och rört om i grytan.

Förra veckan genomförde jag tre pass på gymmet och två löppass. Helt enligt plan. Att jag inte la benpasset innan eller efter löpningen i helgen gjorde att gårdagens intervaller i skogen gick betydligt lättare än förra veckan. Förutom den planerade träningen har jag morgonpromenerat, yogat och cyklat. Vecka sju innebar en del tid utomhus och jag gillar verkligen den energi det ger.

20130519-172812.jpgWhat about the food then? Enligt plan. 80 – 20 skulle jag säga. 80% naturlig och bra mat och 20% slarv. Det mesta går helt enligt rutin och jag väljer sannerligen mina tillfällen för slarv på ett helt annat sätt än tidigare. Efter månader av fokus på balansen är jag där. I balans. Inifrån och ut. Det är inget jag tar för givet och lutar mig tillbaka i men jag har verkligen lärt mig något: don’t fix anything that aint broken. Att mecka med kosten och prova för många metoder rör till det i kroppen. Nu har jag ätit på mitt sätt under lång tid och kroppen svarar på helt annat sätt. En dag i taget och balansen har kunnat infinna sig. Det vill jag hålla fast vid.

Den här veckan ska jag alltså stå på egna ben. Det innebär att jag behöver planera träningen och få till bra variation. Jag har inte riktigt bestämt mig för om jag ska planera fyra veckor i taget och köra på samma upplägg eller om jag ska köra lite mer som det blir. Gegga lite ni vet. Troligen blir det en blandning så här i början och den här veckan ser ut som följer:

Måndag: Vila
Tisdag: Bröst, triceps, axlar
Onsdag: Ben, rumpa
Torsdag: Morgonpromenad/ aktiv vila
Fredag: Löpning
Lördag: Rygg, biceps
Söndag: Aktiv vila

Den här helgen är det öltältshelg här i stan och det innebär festligheter. Jag ska umgås med vänner och ta helgen som den kommer. Troligen tränar jag något pass, men det blir som det blir. Tanken är också att den kommande veckan sätter stopp för det som har varit mitt vårfokus. Målsättningen sträckte sig över åtta veckor och när veckan är över ska jag försöka sammanfatta det som har varit och sätta upp nytt mål fram till midsommar. Förändringen blir troligen minimal från vad jag sysslar med nu, men jag tycker att det är viktigt att stämma av ett mål och sedan sätta upp nya för att känna att man kommer vidare i sin utveckling.

Annonser

4 thoughts on “Vårfokus: sjunde veckan

    • Tack Pia! Att vara i balans är så underbart. Men det kommer sannerligen inte av sig själv. Man får jobba väldigt aktivt för det. Men underbart är det! KRAM

    • Visst är det så. När jag tänker tillbaka på hur det var när jag började med Helena vet jag inte hur jag hade hållit ihop. Det var verkligen på tiden att jag släppte in någon som kunde hjälpa mig med helheten. Och jag är väldigt stolt över arbetet. Jag har aktivt jobbat mig i balans. Så underbart 🙂

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s