Galet benpass!

Den här dagen har varit en sådan bra dag! En del dagar flyter liksom bara på helt utan motstånd och den här dagen har varit sådan. Det gillas. Jag har varit effektiv med rättningshögen i ett par dagar och jag känner mig tillfreds och nöjd. På fredag har jag fått ännu en dag till rättning och jobbar jag på bra ikväll, imorgon och på fredag kan jag med gott samvete ta jobbfri helg och njuta av mina vänner och öltältshelg. Värt!

20130522-083601.jpgJag har så klart glatt mig åt den där Kråkan hela dagen. Jag har övat lite varje dag sedan ni gav mig tips och med tiden får jag till den helt rätt. Min fina vän Fröken Drivkraft kommenterade på Instagram i morse att jag ska in i armhålorna också. Så det ska jag öva vidare på. Ibland blir man ju lite kär i en övning och just nu är jag kär i Kråkan. Samtidigt är jag också stolt över att kunna kontrollera min kropp och ta mig igenom sådant som först verkar klippt omöjligt. Practice makes perfect.

Förutom att öva på yogaställningar körde jag ett galet benpass på gymmet i morse. Jag känner redan av träningsvärken och jag misstänker att jag får svårigheter att ta mig upp från toalettsitsen i morgon. På onsdagar börjar jag lite senare och hinner därför hänga på gymmet lite längre vid behov. Idag fick passet ta sin lilla tid och jag njöt av att inte stressa. Jag kunde helt enkelt köra igenom mitt pass och mosa benen rejält.

20130522-183953.jpg

Jag la upp passet på så sätt att jag körde samtliga övningar med 15 reps och 3 set. Mellan varje set körde jag 1 min kettlbellsvingar. Jag har slutat svinga med 8 kilo och håller mig nu till 12 kg. Det var svettigt vill jag lova! I övningen för framsida lår med benspark i maskin svingade jag inte mellan seten utan där körde jag dropset istället. Satan i gatan vad det bränner gött i låren. I den sista övningen med good mornings och goblet sqats körde jag superset med de två övningarna och sedan svingar innan jag började om igen. Jag skriver ut passet så får ni testa eller modifiera som ni vill och behagar:

Uppvärmning
Rörlighetsträning

Utfall i smithmaskin – här står jag still och kör ett ben i taget
1 min svingar

Benspark i maskin – dropset

Rulla in boll under rumpan
1 min svingar

Benböj med fri stång fram på axlarna/Front squat
1 min svingar

Rumpkick med gummiband
1 min svingar

Good mornings
Goblet squat, kb mot bröstet
1 min svingar

9 thoughts on “Galet benpass!

  1. Mycket snyggt jobbat min vän! Du har ju kommit jättelångt bara nu med den här positionen. Visst är den kul! I like it! I den nuvarande MOJO yoga sekvensen är peakpositionen vi jobbar mot sidokråkan. Den får bli din nästa utmaning sen 🙂 Nu är det bara jobba vidare med den här, jobba in knäna i armhålorna och ihop med fötterna sen är du hemma. Tjoho! Heja dig! Grymt!

    • Den är superrolig! Främst är det så att jag triggas av att bemästra min kropp och liksom kunna kontrollera den i alla dessa märkliga positioner. Jag är en bit på väg 🙂 Den där sidokråkan ser galen ut så den får jag avvakta lite med 😛 men jag hoppas att du kan komma hit (eller jag till dig!) och yoga snart. Det vore roligt att få yoga med ett sådant proffs!

  2. Hejsan! Jag gläds verkligen åt dig då du skriver att du får tid till rättning!!!! Vad gör eleverna när du rättar? Vi får inte en minuts ledighet för rättning…., de har ej råd att sätta in vikarier då vi vill rätta, och de menar att det e lagbrott att inte vara med eleverna.. Arg? Yes!! Stressad? JAAA!!

    Kul!!! att träningen rullar på fint!!! 😀
    KRAM
    /Tessan (PT)

    • Hej du! Jag är tacksam över att våra rektorer har lyssnat på oss och gett oss tid till rättning i år. Med fem språklärare som gått in i väggen det senaste året behövdes förändring ske och jag måste säga att det har blivit till det bättre. Lektioner kan ju vara lärarledda även om man som lärare inte är närvarande. Åtminstone är det så på gymnasiet. Vi har fått vikarie om det inte har varit klasser som klarar av att arbeta på egen hand och förra veckan var det en schemabrytande dag med musikal och teater – då fick alla svensk- och engelsklärare jobba hemifrån. I morgon är min lärarkandidat vikarie och han får betalt också. Nöjd! Som vi har tolkat skolverket ska det ger tid för rättning och samrättning. Vi tog det med facket och fick uppbackning där.. har ni gjort det?

      Jag är väldigt glad över hur bra träningen känns just nu 🙂 Hur går det för dig? KRAM på dej!

      • Vi har försökt att få facket att verkligen pusha för att ledningen ska ge oss tid, dock utan resultat. Vi har också försökt f skolledningen att förstå att lektioner inte alltid behöver vara just det du skriver – dvs. lärarledda. Men nej, det är såååå viktigt att de är de, för annars ringer elevernas föräldrar och klagar, vilket i sin tur kan leda till att kommande elever väljer en annan skola (finns typ en miljard att välja på i Malmö..)…. Jag tror att de hoppas på att lärarna håller.. Men de gör de inte. Det indikerar väl ändå på något, när ett flertal lärare nästa år kommer att gå ner i tjänst, bara för att klara av att jobba. Jag har bara två klasser i svenska i år (och en drös fs-klasser :D), så jag är inte en av de som är värst drabbad. Liiiider med de som har både engelska o svenska. Jag tror inte heller att folk kan förstå att det tar minst en timme per elev att rätta NP i svenska – och sedan ska medbedömning till… Just nu är jag ganska så bitter – jobbar gratis lite väl mycket..

        Gällande träningen: ja, det just denna vecka har varit bra (för jag har skolkat lite från rättningen, kände att det kokade lite för mycket i huvudet för att vara gott för hälsan..), men i övrigt har det varit svårt att hinna med träning då jag jobbar en hel del på gymmet också. Men snart är sluträttat och betygen satta, och då börjar Tessans nya (eller gamla..) liv. Jag trodde i min enfald att jag skulle träna mer då jag blev PT, men det har pga tiden minskat med ca. 75 %.. ÄNDRING – det håller ej att ha två jobb på den nivån som jag haft de senaste åren. Så i sommar kommer jag att planera min jobbframtid, det kommer mest roligt innebära att jag går ner i tjänst på skolan.

        Idag har jag träningsvärk så in i helvete. Jag har inte varit i gymmet för egen träning på ett tag, men jag var där i tisdags för ett snabbt lunchpass. Körde marklyft och knäböj, dock betydligt lättare än vanligt + bara 2 set (70 kg på båda) – men det känns som att jag blivit överkörd. Min rygg – FAN vad träningsvärk. Rubbat!! MEN ändå SKÖNT! Fyra pass än så länge denna vecka, men jag hoppas på fler, vill hinna springa när jag är hos mina föräldrar i Karlskrona i helgen. Där finns det skogar, och det är, precis som du skriver, mer än nice att kuta i sådan miljö!

        KRAM

    • Det är roligt att klara av att göra saker med sin kropp man inte kunde göra innan 🙂 Det är häftigt hur mycket starkare jag har blivit. Hard work pays off! Varför vill jag bemästra Kråkan? För att jag vill kunna göra dessa coola positioner med min kropp som kräver både fokus, inre och yttre styrka. Just Kråkan har nog bara blivit en grej för att den kändes omöjlig för mig först. Ett sätt att utmana mig själv tror jag. Det finns ju många positioner som är svåra och jag gillar det där med att tänja gränser 🙂 Du kanske har någon position du vill utmana mig med?! 😉

Kommentera

