Dagens lunch: plocksallad

20130531-123528.jpgNär jag öppnade kylskåpet innan jag skulle iväg till jobbet i morse låg det ett litet ensamt kycklinglår och stirrade på mig i min lunchlåda. I ärlighetens namn såg det där lilla låret inte särskilt smakfullt ut och jag hade inte heller tid att skära sallad och grönsaker till det lilla låret där på morgonkvisten. Jag är ju nämligen i princip aldrig i tid till jobbet på morgonen och ja, jag hade liksom inte tid att styra opp matlådan. Planering är oerhört viktigt för mig och 9 dagar av 10 ser jag till att lunchlåda och mellis är förberett. Men ibland äter Någon upp det man har tänkt att ha som matlåda och då får man tänka om.

Dagens lunch blev alltså en plocka själv-sallad från Konsum. Jag tycker att det är himla bra det där när man själv kan välja vad man vill ha i sin sallad. Och hur mycket man vill ha. Jag kan satsa på mycket av proteiner och sedan ha bra blandning av kolhydrater och fett. Färdiga sallader innehåller sällan mycket av det proteinrika utan brukar baseras på kolhydrater och det passar helt enkelt inte mig. För mig är salladsbaren numera en räddare i nöden de dagar jag inte får ihop planeringen. Eller ja, min planering är det inget fel på det är snarare på det viset att det äts mer i hemmet än vad jag planerar.

Vimmerby är inte stort, men numera finns det salladsbar i tre livsmedelsbutiker och en sådan satsning gillar jag. Jag menar hey, det går lika fort att plocka ihop en smaskig sallad som att beställa pizza. Med andra ord torde fler kunna äta något mer hälsosamt i den här staden numera.

 

2 thoughts on “Dagens lunch: plocksallad

  1. Visst är det underbart! Under våren har det vart min ”fredagslyx” att äta plocksallad till lunch. När det är sådant man unnar sig mår man bra 🙂 Går hela veckan och är sugen på salladen istället för sug efter sötsaker

Kommentera

