Kärlek och respekt – ska det vara så jävla svårt?

We waste time looking for the perfect lover,
instead of creating the perfect love.

En gång för inte särskilt länge sedan sa min mamma till mig: ”om du tror att det finns en man som ska stämma på alla punkter på din kravlista är risken att du förblir ensam”.

Jag hade en checklista för hur min drömman skulle vara, men jag lyckades givetvis aldrig hitta honom. Det var alltid något som inte stämde. Något som störde. Något på listan jag inte kunde checka av. Mina nerkokade krav och önskemål var troligen ofantligt svårt att leva upp till eftersom punkterna på kravlistan mest sannolikt enbart stämde in på ett fåtal människor på jordklotet. Att ha sådana högt satta krav leder till att man sätter krokben för sig själv och gör kärlek mycket svårare än vad det är. Man går ju miste om chanser och spännande möten på vägen genom att utesluta många människor som liksom inte passar in på kraven. Snacka om att begränsa sig själv!

Det finns människor som tillbringar hela livet med att leta efter den perfekta partnern. Precis som min kloka mamma antydde är det troligen så att dessa människor förblir ensamma. För det finns varken den perfekta mannen eller den perfekta kvinnan eller det perfekta förhållandet. Man kan lätt tro det när man fantiserar om den rätte, men egentligen är det ganska tråkigt med en perfekt partner. Inga brister, inga charmiga skavanker. Så egentligen – att leva med en perfekt människa är troligen både tråkigt och odynamiskt. Fast som perfektionist är det kanske svårt att förstå det. För mig var det åtminstone det.

Min syn på kärlek och de högt uppsatta krav jag hade på drömprinsen handlade givetvis om de krav jag hade på mig själv. Det handlade om hur jag såg på mig själv och hur jag försökte uppleva kärlek genom att alltid vara till lags. Den perfekta flickvännen. Min strävan att leva upp till krav jag trodde att andra människor hade på mig gjorde att jag ideligen såg förbi mina egna behov. Det ledde till att jag inte bara försökte ge en bild av mig själv som inte riktigt var sann utan jag missade också att lägga märke till egna mina brister och skavanker. Herre Gud jag hade fullt upp med att räcka till och vara till lags och glad och kåt och tacksam hela tiden. Det fanns liksom inte särskilt mycket tid att hinna med någon personlig utveckling eftersom vad jag la ner min tid på att fundera över hur jag skulle få mitt förhållande att gå ihop. Så ung och redan så förstörd.

Det som tog längst tid för mig att bearbeta och faktiskt acceptera var det faktum att jag hade en syn på tillvaron att om bara jag träffade rätt kille skulle jag må bra. Mitt liv skulle bli enklare och roligare. Jag skulle bli snyggare och lyckligare och allting skulle kännas perfekt. Fast ni förstår, allting börjar med sig själv. Det är kanske världens mest utslitna klyscha men ack så sann att man behöver älska sig själv innan man kan älska någon annan. Att tro att en riddare på vit häst ska läka sår och skapa god självkänsla är inte särskilt realistiskt. Om du inte mår bra i dig själv blir det ofantligt svårt att må bra tillsammans med någon annan.

Personlig utveckling, Ylva Sandström, Cecilia StålhandskeMan ska givetvis inte lägga energi på människor man egentligen inte passar ihop med och man ska inte nöja sig med en relation som inte är sund. Men, jag talar av egen erfarenhet när jag säger att många människor har en bild av kärleken som är orealistisk. Mänskliga relationer är inte statiska utan befinner sig alltid i förändring. En relation kan inte alltid vara ”all time high” utan relationer går i dur och moll om vartannat. Lilla Fröken Perfekt och Fullkomlig hade svårt att acceptera det. Hon ville gärna skapa en relation där allting gick i dur och aldrig i moll. Det är en fin tanke, men klippt omöjligt eftersom mänskliga relationer innebär att man har med just människor att göra och dessa varelser går liksom inte att kontrollera hela tiden. För att försöka skapa den perfekta relationen genom att vara den perfekta flickvännen blev jag både intolerant med andra människors brister (nu har kanske mina fd killars brister tidvis varit sådana man bör vara intolerant med men ni förstår säkert mönstret). I skapandet av rollen som den perfekta flickvännen ville Lilla Fröken Perfekt och Fullkomlig dessutom gärna ha koll på allting. Intolerans och kontrollbehov. Supersexigt, inte sant?!

När jag träffade Musslan stämde han inte in på den bild jag hade av mannen i mitt liv. Han stämde inte in på min mentala checklista över hur den rätte skulle vara. Jag tyckte att det var komiskt att en kille som han och en tjej som jag kunde vara attraherade av varandra. Från olika världar. Det kändes förbannat rätt och pirrade överallt men på pappret såg det fel ut.

Så där stod han då, min Musslan, utan många rätt på min kravlista. Hade han inte varit så angelägen om att charma mig hade jag gått mista om en stor kärlek. Han var fyra år yngre än mig (tantsjuk?), blond istället för mörk och hade inte skogshuggarskägg (not my cup of tea), innebandynörd istället för gymråtta, betongarbetare istället för akademiker. I min värld verkade han inte som en man för mig. Full med fördomar hade jag kunnat strunta i honom bara för att jag hade just det: fördomar. Och en kravlista på the perfect man.

Som tur var lyssnade jag inåt och tillät till slut mina innersta känslor ta överhand. För till en början lyssnade jag enbart på hjärnan. Dumt. Så förbannat dumt. Och ja, Musslan är en stor kärlek och en människa som har berikat mitt liv. Tänka sig att en ung, blond, oskäggig, betongarbetare och innebandynörd kunde ge livet sådan färg.

4 thoughts on “Kärlek och respekt – ska det vara så jävla svårt?

    • Det har varit en resa för mig, det där med kärlek. Och jag har lärt mig så ofantligt mycket om mig själv sedan jag träffade Musslan. Lycklig!

Kommentera

