Sommarsession: gör om, gör rätt.

Vevve skrev i veckan om ett samtal hon haft med någon och det diskuterades om det här med hur vi visar upp oss från vår bästa sida i sociala medier. Vevve har befunnit sig i dalen (aka haft en svacka) och kände på något sätt att hennes vanliga Positive Mental Attitude hade bytts ur till Negative Fuck You Attitude och den ville hon liksom inte sprida till någon. Att hon har bloggat lite mindre intensivt en period är inte för att hon inte vill visa upp sin svacka utan för att hon inte orkar gnälla. Det är viss skillnad.

Min dag började fantastiskt bra med ljuvlig frukost och bootcamp men sedan gick något fel. Eller fel, men dagen utvecklades till en sådan dag när jag liksom får jobba med mig själv för att inte bli självkritisk. Ni vet, man får anstränga sig för att cut sig själv some slack. Jag gillar inte de dagarna men jag vet att sådana dagar också utgör livet. Man kan inte vara glad och uppåt och on top of the world varje dag. Jag är inte Lilla Fröken Perfekt och Fullkomlig längre men vissa dagar får jag givetvis jobba med både självkänsla och självförtroende och aktivt se till att vända skutan åt rätt håll för att vara kapten på min båt.

Vissa dagar är det betydligt lättare att stirra sig blind på sådant vi inte gillar. Idag var en sådan dag. Men istället för att tänka nedvärderande saker om mig själv och bli alldeles för självkritisk tog jag och bitchslapade opp mig själv lite och styrde mitt sätt att tänka åt rätt håll. Så jag la mig på gräsmattan i solen i Törnrosdalen och reflekterade över det som kändes så ofantligt fel. Det var inte särskilt svårt att komma fram: jag har slarvat för mycket de två senaste veckorna.

20130606-190114.jpgJag är oerhört tacksam över det träningsflyt jag har haft i många veckor och jag är tacksam för den balans jag har jobbat mig till. Men, de två sista veckorna har varit lite för liberala. Det är ju så olika det där, vad liberalt innebär för olika människor. Men för mig som har PCOS och en känslig IBS-mage behöver undantagen hållas i schack. Det är mina förutsättningar och det är något jag accepterar med mig själv.

När jag är i balans kan jag utan problem ha en kanske två dagar när jag äter lite mer fritt. Det är bara det att balansen rubbas lätt och det behöver jag vara medveten om. De här undantagen som har skett de sista veckorna är absolut inte någon big deal, men ibland är det lätt att undantag avlöser undantag och oftast lite utan att man tänker på det. Fast jag ser snabbt mönstret och reflekterar därför över det för att inte tappa fotfäste och fokus.

Så här i slutet på terminen är det mer stressigt än vanligt, och stress rubbar lätt mina rutiner. Därför är det viktigt för mig att motarbeta det stressätande som lätt uppstår. En näve nötter vid datorn en eftermiddag blir lätt fem nävar nötter. Det är ett ätbeteende jag har jobbat mycket med och behöver fortsätta att jobba med. Det finns där och poppar lätt  upp när jag har mycket att göra. För mig har ätande varit väldigt känslostyrt. Ett sätt att trösta mig när jag har varit ledsen och ett sätt att fira när jag är glad. Stressade dagar kan handen per automatik röra sig mellan nötpåse och mun utan att jag riktigt reflekterar över det. Därför sätter jag ner foten och säger: stopp och belägg Cilla. De två senaste veckorna har inte varit på så sätt som du vill ha dem. Gör om, gör rätt.

För att knyta an till inledningen om det faktum att många människor enbart visar upp sig från sin bästa sida i sociala medier vill jag poängtera jag har många fina sidor att visa upp men minst lika många lite sämre sidor. Jag har jobbat hårt den här våren för att komma i bättre form, hitta balans i livet och jobba med insidan. Det har inte varit lätt alla gånger. Sannerligen inte. Men till skillnad från tidigare ger jag inte upp när jag möter motstånd. Jag tar mig igenom de dålig dagarna och fokuserar på att må bra även om de där dåliga dagarna tenderar att göra mig liten, ledsen och skev. Fast det fina är att varje dag är en ny dag och med rätt mental inställning och positiva handlingar tar jag mig längre fram i livet.

3 thoughts on “Sommarsession: gör om, gör rätt.

  1. Ibland känns det lite som att vi är samma person, för jag känner igen mig själv så mycket. Den där balansen är svår, men väldigt värd att kämpa för. Och som du skriver så handlar det om att hela tiden hitta sin egen väg. Man lär sig hela tiden mer om sig själv!

    Kram 🙂

    • Det är spännande det där, hur man känner igen sig så mycket i vissa människor. Balansen är svår men väldigt värt att kämpa för, precis som du skriver. Man måste ju alltid hitta sin egen väg och det är också viktigt att lyssna inåt när något inte känns rätt. Det fina med livet är ju ändå att man lär sig hela, hela tiden!

  2. Ibland försvinner luften ur mig bara vid tanken av att jag för resten av livet kommer behöva tänka på allt hela tiden.
    FAAAST ritkigt så är det nog inte, vi har spenderat några år på att fukka upp kroppen, det blir inte rätt efter någon månads bra beteende.

    Heja kaptenen och chauffören – vi fixxar det här!

Kommentera

