Sommarsession: andra veckan

Andra veckan i det jag kallar för sommarsession är över. En bättre vecka än första veckan rent kostmässigt, helt klart. Ibland tar man sig i kragen och sätter ord på det som inte riktigt fungerar och sedan är det lättare att hålla skutan på rätt köl igen. Till den här veckan har jag planerat bättre mellanmål, vilket jag anser är den stora boven i dramat. När jag slarvar med mellanmålen äter jag för lite under dagen och blir istället sötsugen och/eller döhungrig på kvällen. Ser jag till att hålla blodsockret jämt och stabilt över dagen behöver jag inte våldföra mig på skåpsluckor hemma eller fantisera om att smyga förbi Konsum och köpa något gott varje dag jag går hem från jobbet. Mellanmål is the shit och den här veckan ser jag till att mellanmåla mig ordentligt. Gör om, gör rätt.

I övrigt har veckan känts intensiv. Den har gått ofantligt snabbt samtidigt som den har känts lång. Att ha långhelg ger utrymme att fylla dagarna med roliga aktiviteter och det måste jag säga att jag har gjort. Svettigt bootcamp, läst bok i trädgården i Törnrosdalen, varit på tjejkväll och på middag med vänner och haft hudvårdsklass och grillkväll med Musslans föräldrar. Jag har gjort mycket roligt! Känslan av att tiden går så fort har givetvis med allt annat omkring att göra: betyg, uppgifter som lämnas in i sista sekund och studentfirande. Det är mycket just nu och det speglar hela min tillvaro. De kommande dagarna lägger jag fokus på jobbet för att se till att bli färdig med allt som behövs. Snart kan jag vara ledig, snart.

När det kommer till #plankan2013 hade jag en sådan intensiv dag igår att jag helt glömde av att planka. Jag sprang intervaller i backe och diskade diskberg och hade en supermysig hudvårdklass och grillade med Musslans föräldrar och bakade kladdkaka med creme cheesefrosting till mina elever och vips var det dags att sova. Jag checkar av 24 minuters plankande i andra veckan och känner mig helt nöjd med det. Den här veckan har Annie ökat utmaningen till 40 minuter. Yes, you heard me: 40 minuter. Det innebär att jag behöver planka nästan sex minuter om dagen, varje dag. Min mage behöver dock någon vilodag och jag får försöka att få ihop närmare sju minuter under sex dagar istället. Jag är nöjd med de minuter som genomförs den här hektiska studentveckan. Den här utmaningen är inte något måste för mig utan jag blir glad och nöjd med det jag lyckas åstadkomma. Blir det 36 minuter är jag supernöjd med det och blir det 20 minuter är jag minst lika nöjd med det. Plankutmaningen håller ju inte på for ever utan sträcker sig över fyra veckor av mitt liv. Jag jobbar på så gott jag kan helt enkelt.

20130610-083317.jpgTräna ska jag göra som vanligt den här veckan. Så klart. Den här veckan kommer upplägget att se lite annorlunda ut. Man kan säga att jag rör om lite i grytan. Jag satsar på att höja pulsen rejält den här veckan och köra mer kondition än tidigare. Min kropp är ganska musklig efter den här våren, men målet är fortfarande att locka fram musklerna genom att loosa på fluffet. Min plan är att köra mer intensiv cardio de här två kommande veckorna för att se om kroppen kan svara lite mer på det.

Måndag: Morgonpromenad
Tisdag: Hiit-pass
Onsdag: Ben, rumpa
Torsdag: Morgonpromenad & yoga
Fredag: Helkroppspass á la Fitnessfighten
Lördag: Kettlebell – cirkelträning
Söndag: Löpning

Annonser

One thought on “Sommarsession: andra veckan

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s