Lilla Fröken Perfekt och Fullkomlig part IV

För att avsluta den här serien om min egen resa från Lilla Fröken Perfekt och Fullkomlig till den jag är idag (lite mindre perfekt och lite mindre fullkomlig men mycket lyckligare!) tänkte jag dela med mig av några saker jag har jobbat med och våga förändra i mitt liv.  Som tidigare nämnt är det saker som har gjort skillnad för mig. Det kanske fungerar även för dig, men först och främst tror jag att det handlar om att våga vara den man är. Vi är unika individer och det finns ingen som helst mening med att försöka vara någon annan. Du är den viktigaste människan i ditt liv och du behöver uppskatta dig själv och älska dig själv för den du är.

Tankens kraft: det jag tänker spelar roll. Hjärnan har förmåga att skapa föreställningar och bilder av sådant som inte har hänt. Det innebär att hjärnan inte kan skilja på vad som är verkliga upplevesler och vad som enbart är fantasi. Vi kan ju fantisera och känna njutning av det, eller hur? På samma sätt kan vi oroa oss för sådant som inte har hänt men som skulle kunna hända och det kan leda till ångest. Det kan göra att vi bygger scenarion och föreställningar som kan bli vår valda verklighet.

Den inre dialogen: min inre dialog har inte alltid varit särskilt trevlig och upplyftande. Vad jag tänkte och sa till mig själv var elakt. Att tänka att jag inte var tillräckligt bra och att jag inte dög för den jag var påverkade min självkänsla och mitt välmående. Det vi tänker är det vi får. Om jag tänker elaka saker om mig själv är det också på det sättet jag uppfattar mig själv. Vi är få som kan tänka oss att säga nedvärderande saker till våra vänner, varför ska vi då säga det till oss själva? Tala till dig själv på samma sätt som du talar till andra människor.

Mental träning: jag tränar den jag är, inte det jag presterar. Ibland måste givetvis prestationer också få ta plats och det går att träna mental för att prestera bättre. Det gör jag också. Det får inte bli fult att vilja prestera och göra bra, men vi måste skilja på vilka vi är och vad vi gör. Jag har haft oerhört svårt att särskilja min person från det jag presterar. Jag har också haft svårt att göra saker för min egen skull, och mycket har bottnat i hur jag vill att andra ska uppfatta mig. Nu presterar jag för min egen skull, inte för andras skull. Jag bekräftar mig själv när jag tränar mental istället för att ideligen sträva efter andras bekräftelse. Det har varit svårt för jag har i många år varit en bekräftelsehora och liksom gått sönder lite inombords om jag inte fick höra från andra att jag var bra.

Yoga: sedan jag började med yoga har jag blivit bättre på att ta mig in i kroppen och bort från huvudet. Lilla Fröken Perfekt och Fullkomlig har tusen tankebanor påkopplade samtidigt och känner sällan inåt. Jag yogar inte varje dag, men jag gör det då och då och det hjälper mig att stressa mindre och koppla bort sådana tankar som är onödiga och rentav negativa. När jag är i min kropp och inte i mitt huvud kan jag lättare få kontakt med min magkänsla och där finner jag ofta svaren.

Bekräftelseboken: Som ett led i att träna mental skriver jag också. Jag har en bok där jag lyfter den jag är, inte det jag presterar. Jag skriver ner det för att det ska bli mer verkligt och för att jag lättare ska förstå vikten av mina egenskaper. Jante: nej han existerar inte i min värld. Jag är bra på många sätt och jag talar också om det för mig själv. Självgott? Jajamän, jag är självgod och då också god mot mig själv.

Acceptans: ta bort skygglapparna och acceptera problem och motgångar för vad de är. Acceptera situationen och gör någonting åt den. Lägg inte energi på sådant du inte kan förändra, utan lägg istället din dyrbara energi och tid på sådant som spelar roll i ditt liv. Här och nu. Alternativet är ju att stoppa huvudet i sanden och låta dagarna passera bäst fan de vill. Det kanske är enkelt, men blir du tillfreds och lyckligt av det? Knappast.

Det finns inga quickfixes: du vill må bra – bra! Då måste också du göra någonting åt det. Om du inte är beredd att göra något kommer ingenting att förändras. Börja i det lilla, ta en sak i taget. Plocka bort valda sanningar och föreställningar om att du inte kan. Att tänka som så att det måste vara på ett visst sätt för att det alltid har varit så är oerhört begränsande och bottnar troligen i rädsla. Du har makt att förändra det som sker i ditt liv. Du har makt att se till att du mår bra, men du måste också vara den som gör jobbet. Vill du gå ner i vikt, upp i vikt, få muskler, hitta glädjen i att träna? Make it happen, day by day. Vill du må bra och lära dig att tycka om dig själv? Make it happen, day by day. Det är bara du som kan skapa en förändring. Make.It.Happen.

Ha tålamod: förändring tar tid och även om blixten slår ner från klar himmel tar det tid att lära sig att leva med det nya. People don’t change over night. Nya beteendemönster tar tid. Ovanor tar tid att bli nya goda vanor. I ett senare inlägg om Mitt moment 22 kan du läsa om varför en orimlig målsättning och en strävan att komma i mål snabbt satte krokben för mig.

Sluta jämför dig med andra: ni vet att vi inte blir annorlunda förrän vi jämför oss med andra. Det är ofantligt tröttsamt att hela tiden jämföra sig med andra. Du är du. Jag är jag. Du är unik och värdefull. För att kunna vara tillfreds och lycklig behöver du må bra i dig själv. Det innebär att du behöver acceptera hur dina förutsättningar ser ut och jobba utifrån dem.

Träna på att var glad! Ingen människa vaknar upp varje dag och känner sig entusiastisk. Entusiasm är något vi alla måste arbeta för att uppnå. Ibland får man fake it til you make it. Att vara positiv är att välja att lägga energi på rätt saker och det får man träna på. Det kan ju låta tufft men ingenting kommer gratis här i livet. Man får träna på att vara glad och uppskatta de små sakerna här i livet.

Nöj dig inte med kaksmulor när du kan få hela kakburken! Här menar jag inte att bra är dåligt och att bäst är rätta vägen till lycka. Nej, jag menar att många människor ger upp för tidigt. Man vill inte kliva ur trygghetszonen och offra något. Om man inte är nöjd med sin kropp, sin relation eller hur man mår får man göra något åt det. Att leva med en kropp man inte trivs med eller i en relation där man inte mår bra för att man är rädd för det som finns på andra sidan är inte en väg till välmående. Du formar ditt liv och om du nöjer dig med kaksmulor när du kan få hela kakburken får du inte gnälla. Acceptera situationen och gör någonting år det. Antingen har du skygglapparna på eller så väljer du att agera.

Hitta goda förebilder: apa efter. Det handlar inte om att jämföra sig med andra eller att sträva efter samma resultat utan att inspireras av människor som har gått samma väg som du vill gå. Det innebär också att du behöver omge dig med och fokusera på människor som vill det du vill. Välj människor som får dig att må bra och som fyller ditt liv med mening.

Bestäm dig för att må bra! Att inte bestämma dig är också att ta ett beslut, det är ett beslut att bestämma sig att inte göra någonting. Det är besluten som tar oss närmare det vi vill göra. Skillnaden mellan framgång och ingen framgång är just att ta beslut.

Lär om! Allt som går att lära går att lära om. Att tänka nytt är att lära nytt. Livet är ju en resa där vi får utmana oss själva och våga göra förändringar. Jag vill inte att livet ska vara en transportsträcka. Vi är ständigt på resande fot och kan alltid lära oss mer om oss själva. Det är många knoppar som ska brista, och det är klart att det gör ont.

Alla kan! Sluta för Guds skull att tänka: det gäller inte mig. Jag kan inte. Glöm inte att alla är vi barn i början och allting börjar från ruta ett. Jag brukade tänka att det där med att bli utmattad och vidbränd är bara för andra. Det händer inte mig. Jag har kontroll. Nja, så mycket kontroll över kroppens sätt att fungera har vi inte om vi inte lyssnar på signalerna.

Motstånd ger större muskler! Se motgångar och utmaningar som ett sätt att växa. Vi bryter ner våra muskler när vi tränar och bygger sedan upp dem med näring och vila. Precis så är det med insidan. Motstånd gör att vi växer som människor. För att kunna njuta av nerförsbackarna måste vi också ta oss upp för backarna. Det är ju härligt att åka pulka, eller hur? För att åka nerför den branta backen måste vi dra pulkan uppför den branta backen först.

Agera! Att tänka positivt är viktigt, men för att förändring ska ske krävs också positiva handlingar. Dina positiva handlingar. Att tänka att man vill vinna på lotto är en sak, att köpa en Trisslott är en annan. Att vilja någonting är inte samma sak som att göra någonting. Många gånger fastnar vi i att tänka för mycket och göra för lite. Din vilja är din gaspedal och din vilja kan ta över dina rädslor. Frågan är bara: gasar du eller bromsar du? Tänk inte så mycket, bara gasa!

9 thoughts on “Lilla Fröken Perfekt och Fullkomlig part IV

  1. Så klok, så peppande!! Du är awesome!!
    Man är så medveten om vad man bör göra för att förändra saker till det bättre, och som du skriver så är det enbart man själv som kan förändra, inte någon annan.
    Jag har jobbat i flera år med mig själv, men känner ibland att jag inte kommer någon vart. Dock ger jag inte upp. Om andra kan, så kan jag!
    Kram!

    • Tack snälla för dina fina ord 🙂 Det uppskattas! Det tar ju tid att göra varaktiga förändringar i livet, eller hur? Har man tänkt och agerat på ett sätt under stor del av sitt liv behöver man acceptera att det tar tid att bryta tanke- och beteendemönster. Ibland står man kanske lite stilla i sin utveckling, men de perioderna behövs ju också eftersom man behöver tid att reflektera över de val man gör och hur det påverkar livet i stort. Jag är säker på att du utvecklas och tar dig framåt även de dagar när det inte känns så. Kram på dig Jennie!

    • Brutal resa, ja men så är det nog. Jag känner ändå stor tacksamhet över den resa jag har gjort och skulle inte vilja ha den ogjord eftersom den har tagit mig framåt i livet. Motstånd gör ju att vi växer. Jag delar gärna med mig och hoppas och tror att det kan göra skillnad för andra människor.

  2. Ping: iHerb rabattkod | Veronica Jäderlund

  3. bokmärker detta inlägg DIREKT. Så jäkla bra på alla sätt och vis, och jag kommer läsa detta ofta. För det behövs! Det är så lätt att glömma, och lätt att låta tankarna harva runt där dom harvat allt för länge. Det kräver mycket jobb men det är SÅ värt det ju. Kloka Cilla. Du är bäst!

  4. Tack för fina och tankeväckande ord. Jag vill ha vänner som pratar om sig själva istället för om andra. Precis så är det för mig.

    Namaste Amanda

Kommentera

