PCOS: en kropp i balans

Ni som följer mig vet att jag är diagnostiserad med PCOS. Tidigare inlägg om vad det innebär kan du läsa här. Det är många kvinnor som lider av PCO eller PCOS och därför känner jag att det kan finnas ett visst värde av att skriva det här.

Någonstans har jag accepterat att jag kanske aldrig kan få egna barn. Det blir som det blir, och finns det inte möjlighet eller förutsättningar för mig att någon dag bli gravid går det att få barn på andra sätt. Det innebär alltså inte att jag nödvändigtvis kommer att bli barnlös. Det har givetvis tagit tid för mig att komma till den punkten eftersom det tidvis har känts hårt att redan i förväg veta att barnskaffande kan bli problematiskt för mig. Fördelen är så klart att jag har vetat om det här sedan 2008 och har fått god tid att bearbeta vad PCOS innebär. Att leva med PCOS handlar sannerligen inte enbart om vetskapen att man kanske aldrig kan bli gravid utan för mig har symtomen varit besvärliga. Vilka symtom man lider av är olika från person till person men för mig har det främst handlat om smärta i mage och ägglåda, oönskad fettlagring trots träning och hälsosam kost samt ett sötsug from hell. På senare tid har jag också fått lite problem med behåring och risken att jag på äldre dar blir en skäggig tant är stor.

Mycket av det här har jag ändå kunnat kontrollera eftersom jag har valt att ta kontroll över symtomen och idag är smärtorna inte alls lika vanligt förekommande. Ibland händer det och då lyssnar jag på kroppen och gör vad den ber mig om. När jag är stressad och äter lite mer slarvigt blir problematiken värre, men ibland spelar det inte större roll vad jag gör. Att jag dessutom har IBS gör det svårt för mig att skilja på vilka symtom som är relaterade till PCOS eller IBS eftersom de kan vara snarlika.

Vad som då är stort i min värld och har känts lite chockerande är det faktum att jag förra veckan fick mens. Japp, så personligt kommer det här inlägget att bli. Jag har inte fått mens på naturlig väg sedan 2008 utan har enbart fått det att fungera de perioder som jag har ätit p-piller eller Diane. Diane är ett läkemedel som vanligtvis används för att behandla akne, men det fungerar också som p-piller med ökat östrogen och leder då till att man får regelbundna blödningar. För mig har problemet varit att jag blir nedstämd, blir svullen i kroppen och mår i största allmänhet dåligt när jag äter dessa preparat. I början av året tog jag beslutet att inte äta p-piller utan ville ge kroppen en möjlighet att självläka. Jag vet faktiskt inte vad jag förväntade mig av det här beslutet, men jag kände att det var det enda beslutet. LE, kinesiologen, som jag går till med jämna mellanrum har förklarat för mig att det finns stor chans att kroppen kommer igång på egen hand om man ger den möjlighet att komma i balans. Jag har ätit ett antal tillskott under det senaste året som sägs vara lämpliga vid just hormonella rubbningar och problem med PCOS. Tämligen dyra preparat, det sticker jag inte under stol med, men jag har resonerat som så jag ville ge det hela en ärlig chans. Att jag har gått på andra behandlingar på Alterna hos Erika och Mona-Britt har också varit i självläkande syfte och vi har jobbat mycket med sådant som ”sitter fast” i min kropp.

Nå väl. Förra veckan fick jag alltså helt oväntat mens och det känns givetvis stort. Jag har ingen aning om huruvida den kommer att återkomma eller om det är en engångsföreteelse. Jag har ingen aning om mensen kom för att kroppen på riktigt är i balans efter allt jag har gjort det här året. Jag har ingen aning om det är så att mina hormoner är mer kvinnliga och lite mindre manliga eller hur det egentligen står till i de nedre regionerna. Om två veckor ska jag på läkarbesök i Västervik, men med tanke på det bemötande jag har fått där tidigare förväntar jag mig inte någonting. Hur det än blir och hur det än är känns det fantastiskt stort och på något sätt vill jag skriva det här till alla er som också lider av hormonella rubbningar och/eller PCOS. För om jag kan få min kropp att fungera lite, lite bättre med olika åtgärder som gör att jag mår bättre så kan du. Jag har gett min kropp kärlek, haft tålamod och gett den tid att må bättre i hopp och tro om att den ska komma tillbaka på banan. Det här kan vara ett steg i rätt riktning. Och jag vill verkligen säga till er som lider av samma sak som jag gör att det finns hjälp att få. Den vanliga sjukvården har kommit betydligt längre idag än för trettio år sedan. Man vet mer nu. Men jag vill också stark poängtera att det troligen inte är med hjälp av den vanliga medicinska vården som min kropp mår bättre. Jag har letat andra mer alternativa vägar och jag tror faktiskt att det är inom den mer alternativa läkarkonsten som jag har fått bäst hjälp och vägledning. Främst vill jag också poängtera att den inre balansen tar tid att nå och att det krävs just tid och tålamod för att komma dit. Jag är inte på långa vägar i hamn, men jag vågar hoppas att min kropp säger någonting till mig just nu: att jag är på rätt väg och att jag behöver fortsätta med de insatser jag har påbörjat. Efter det som hände förra veckan känner jag mig mer motiverad än någonsin att fortsätta ta hand om min kropp och leva det liv som jag lever.

Och hörrni, tänk att man kan bli så glad för lite mens!

10 thoughts on “PCOS: en kropp i balans

  1. Hej! Tänk att det är så många som uppemot 30% av alla kvinnor som har PCOS, och att vi ändå vet så lite om det! Jag har också PCOS och tänker inte på det alls ibland – men märker absolut av det ibland. Fördelarna är ju en stark kropp. Nackdelarna, ja de vet vi om. Jag slutade med Yasmine för ett tag sedan och har de senaste 2 åren fått tillbaka min regelbundna mens. Det känns som ett bra tecken! Det här med barn kanske inte ser så mörkt ut ändå – kolla det här t.ex.: https://www.facebook.com/photo.php?fbid=524695654230191&set=a.521248854574871.131878.256601051039654&type=1

  2. Jag blir glad av att du delar med dig! Så mycket som vi borde våga prata om, som kan bli skuldbelagt och skamset om det hålls dolt. Här finns ju inget att skämmas över och mycket som är intressant! Jag vill säga grattis till att du väljer att ta dig själv på sås tort allvar att du prioriterar att ge dig själv rätt ”vård” även om den är svår att få til , alternativ och/eller dyr. Du tar dig på allvar och det tycker jag är fantastiskt fint!

  3. Åh vad fint att läsa. Blir så glad för din skull. Hade aldrig hört talas om det här innan jag läste det här hos dig. Kram

  4. hej tjejen!! det var riktigt längesedan jag gav mig tillkänna på din mail (Matilda w) men jag har följt din blogg slaviskt ändå… Du vet ju att jag har levt ungefär som du vad gäller kosten och precis samma problematik som du, men jag vill bara tala om att jag går in i vecka 24 snart 🙂 med lite hjälp från sjukvård, en jäkla vilja och ett sunt leverne m.m. så gick det vägen tillslut (hoppas jag, peppar, peppar:) so keep up the good work Cilla!! så skickar jag ett längre mail snart

  5. Tack för att delar med dig. Alltid lika skönt att läsa att man inte är ensam med PCOS problem.

    Vad är det annars för kosttillskott du tagit?
    Det finns goda chanser att bli gravid trots PCOS. Vår son blir snart 3 och nu försöker vi med hjälp av hormonbehandling få ett syskon.

    • Då jag läser det här väller en känslostorm över mig, jag blir lättad, glad och samtidigt sorgsen. Jag har också PCOS tyvärr tar den allmänna sjukvården inte mig på allvar, har ätit gulkroppshormon till och från i ett par år och nu blir det att testa om det börjar funka av sig själv. Än så länge ser det rätt mörkt ut… Jag tycker det är rätt så kämpigt med fettlagring (trots rikligt med motion), extra hårstrånd på hakan, utebliven mens (man känner sig inte så kvinnlig). Ditt inlägg gav mig iallafall hopp om att det kanske kommer att lösa sig men att det förstås kan ta tid.

  6. Åh grattis till mensen!! Eller kanske snarare ”Bra jobbat!”! Jag är helt övertygad om att det är ditt leverne som hjälpt din kropp till bättre balans. Inom sjukvården är man duktig på sjukdomar och mediciner, men i de fall där mediciner inte kan bota behandlar man bara symtom med mediciner utan att lösa orsaken, vilket jag tycker är väldigt tråkigt. Som i ditt fall, sjukvården kan bota symtomet ingen blödning, men VARFÖR är mensen oregelbunden eller utebliven och VAD kan man göra åt det? När jag hade magkatarr fick jag medicin som dämpar symtomen men på sikt ger större problem, jag slutade ta dem och läkte min kropp/mage/tarm istället. Alternativa metoder som akupunktur, kostomläggning, mindfulness och vad det nu kan vara är inget humbug – det fungerar! Personligen skulle jag gissa att det för dig dels handlar om kosten, men också om att du är i mycket bättre balans med dig själv och inte låter fröken duktig ta så stor plats längre. Du lär ha minskat din inre stress massor, och stress påverkar ALLT i kroppen!

    För att dra en parallell som inte riktigt går att jämföra med problem som PCOS så har jag nästan botat min allergi. Från att ha varit allergisk mot damm, kvalster, alla sorters pollen osv har jag nu nästan inga besvär kvar. Från att ha ätit allergitabletter varje dag hela året, samt kortisonnässpray hela sommaren (ca mars/april-augusti/september), utan att ens vara helt symtomfri, så bestämde jag mig i år för att låta bli att förnya mitt recept. Jag har tagit ca 10 tabletter hittills och nässpray några dagar, den receptfria varianten som är hälften så stark som den jag hade innan. Min allergi startade när jag gick i gymnasiet och jag är nu 32, det är alltså ingen barnallergi som ”växt bort”. Jag började med LCHF för 2,5 år sen och för varje sommar haft mindre problem. Det är ingen slump, min kropp är i bättre balans och behöver därför inte angripa ofarliga ämnen längre.

    Grymt bra jobbat och grymt att du delar med dig!

  7. Hurra för mens! Du är stark Cilla! Vilken resa du gjort. Glad att få läsa om det du varit och är med om. Kram

  8. Så hemskt! Vi som pratade på om barn och förlossningar( du vet orgasmförlossningen). Jag visste inte om din problematik. Förstår om det är jobbigt men vad jag förstår så finns det hopp. I övriga kommentarer finns det små bebisar som har blivit till även PCOS. Jag håller tummarna att ni får en liten bebis när ni känner er redo:)

  9. Hejsan! Jag fick reda på för ca 5 år sedan när jag slutade äta o piller att jag hade pco och lätt höjning av androgyner i blodet och oregelbunden mens! Jag har alltid varit smal 54 kg till 168 cm, men fick acne och oregelbunden mens så jag gick till en gynekolog! Hon sa att jag hade oregelbundna äggstockar med blåsor,Hon sa att behandlingen va p piller men jag är helt övertygad om att det är p pillerna som ställt till det i kroppen! Jag åt p piller i 14 år:( har hört från ett flertal väninnor att de efter att ha slutat med p piller ha fått pco och jag tror faktiskt att det har med användandet av p piller att göra(egen terori dock)!!Jag gick på zonterapi för att balansera hormonbalansen därefter fick jag mensen en gång i månaden, började med lchf och äter inte strikt men helt utan spannmål och socker,mycket grönsaker och mer nyttiga fetter som avocado, kokosolja, nötter, olivolja kokosmjölk och inland mejeriprodukter, föredrar mejerifri lchf eftersom jag även har ibs!!jag har blivit gravid direkt när vi börjat försöka och har fött två barn tätt, en flicka på 1,5 år och en flicka på 3 mån! Min mens har kommit tillbaka för jag har slutat amma och var hos gynekologen igår och hon tittade på mina äggstockar och sa att de va helt normala och kunde inte förstå att jag fått diagnosen pco för några år sen!!För det hade jag definitivt inte nu och hon sa att det kan faktiskt gå och ändra sitt pco tillstånd, vilken härlig gynekolog, så nu ska hag ha en kopparspirsl!Jag har redan gått ner till 56 kg med lchf och periodisk fasta, mår så otroligt bra av att fasta!tror lchf är oerhört bra för kvinno kroppen och hormonbalanserande!Känns helt underbart och hoppas min historia kan ge lite positiv energi och hopp, för jag fick höra att jag skulle få svårt för att bli gravid och att jag skulle börja äta hormon preventivmedel igen men tänk så fel de hade! Mitt tips, lyssna inte på allt de säger och jag personligen tror att det går att bli hjälpt utan en massa läkemedel utan det finns mer alternativa behandlingar som är bättre!! hör gärna av er om nivill veta något!ha det gott!!

Kommentera

