Sommarsession: tredje veckan

En tredje vecka är avklarad och rent träningsmässigt vill jag säga att det känns om en fullpott. 40 minuters plankande klarade jag av och fem träningspass. Det pass som inte blev som planerat var lördagens kettlebellpass som jag hade tänkt genomföra. Det blev istället hemmaträning i trädgården i stugan som jag befann mig i under helgen, men all träning som blir av är bra träning. Att träna utomhus behöver sannerligen inte vara sämre och jag satte ihop ett pass med en omgång On the minute där jag körde 10 benböj – ass to the grass och 20 mountainclimbers varje minut. Desto hårdare man jobbar desto mer får man vila. Därefter satte jag klockan på ytterligare 10 minuter och körde en as many rounds as possible där jag körde:
5 burpees
10 utfall/ben
10 armhävningar (på tå!)
20 goblet squat
20 crunches
25 höftlyft
10 dynamisk planka

Jag jobbade på hårt och intensivt och hade riktigt skön puls när mina 20 minuter var avklarade. Därefter avslutade jag passet med sex minuters plankande: statiska planka och sidoplanka barfota i gräset. En tämligen trevlig naturupplevelse och självförtroendet fick sig en rejäl skjuts eftersom jag kände mig stolt över att faktiskt genomföra träningen trots att jag inte hade tillgång till gym. Bra så!

20130616-213611.jpg20130616-213615.jpg

Vad gäller kosten har jag varit bättre på att mellanmåla mig och därmed inte blivit så där panikhungrig eller sötsugen på kvällarna. Däremot har det varit studentfirande och hejdåfika med mina elever under veckan. I det stora hela har jag inte gjort större utsvävningar än att jag tycker att veckan har varit bra, men det är klart att vin och kladdkaka är sådant som inte riktigt hör hemma i ett försök att formtoppa. Den här fjärde veckan i sommarsession sammanfaller med midsommarfirande och därför känns det extra viktigt för mig att göra en bra start på veckan. Till helgen finns inga som helst förbud, men jag stävar efter att göra så bra val som möjligt. Till skillnad från förra året kommer jag helt att släppa det där tänket att jag ska passa på bara för att tillfälle bjuds och det är ju ett framsteg i sig.

Jag fortsätter att köra lite mer cardio den här veckan för att få upp pulsen rejält och hoppas på att svettas järnet. Planen är att försöka springa och träna utomhus i den mån det går under midsommarhelgen men jag tränar på rejält innan jag åker iväg. Det blir som det blir under Ölandsvistelsen men jag har siktet på att få till träning trots att jag inte är hemma. Och som ni vet, den här veckan ska det samlas hela 50 minuter i #plankan2013. Det blir tufft, men jag ska ge mig fasiken på att jag klarar det.

Måndag: Biceps, rygg
Tisdag: Ben, rumpa
Onsdag: Bröst, axlar, triceps
Torsdag: Morgonpromenad och yoga
Fredag: Löpning
Lördag: Morgonpromenad
Söndag: Löpning

Kommentera

