Sommarsession vol. 1: the end

De fyra veckorna som ingick i mitt sommarsession vol.1 har nått sitt slut. Det är märkligt hur fort fyra veckor kan gå. Det sa liksom vara vroooom! Dessa fyra veckor skulle vara en förlängning på den fokusperiod jag hade under våren och skulle innebära ännu lite mer fokus. Lite mera ös och lite mera kvalitet i både kost och träning. Vad gäller träningen har det verkligen varit ösigt och mer kvalitet. Jag har kört hårt, medvetet och fokuserat. Att #plankan2013 hamnade inom ramen för de här veckorna har lett till mer medveten coreträning och det har gjort gott för bålen. Jag har helt klart bättre hållning. Jag känner mig både starkare och mer uthållig när jag plankar och även i vardagen har jag känt mig mindre som en hösäck och mer upprätt och stolt. Fördel plankan. Jag har fått frågan om jag verkligen plankar åtta minuter utan uppehåll och givetvis inte. När jag har samlat mina minuter har jag vanligtvis gjort det i samband med träning, men jag har inte stått och plankat allt i ett svep. Jag har delat upp mina plankor i tabata eller kört en minut statisk planka varefter jag har vilat en stund och därefter kört en minut sidoplanka på vardera sida, vilat och sedan upprepat till det att jag har samlat på mig mina minuter. Ibland har jag kört plankor på boll och ibland har jag kört sidoplanka med omvända flyes. Jag fokuserar på att köra med rätt teknik, se till att få kontakt med rätt muskler under kortare tid snarare än att stå och stå och stå. Det blir alldeles för tråkigt och risken är att man tappar tekniken, vilket givetvis inte är bra. Jag misstänker starkt att jag inte skulle klara av att planka i åtta minuter utan avbrott 😉

När det kommer till kosten under de här fyra veckorna har det varit både fokuserat och bra, men också en del sådant som inte var tänkt. Gör det något? Inte det minsta. Jag äter i det stora hela bra och balanserat och tidvis slarvar jag lite. Min vardag är balanserad och jag mår väldigt bra. Min kropp talar om för mig när den inte är nöjd och då lyssnar jag. Däremot kanske jag inte helt och fullt har uppnått de resultat jag hade önskat när jag körde igång för fyra veckor sedan rent utseendemässigt, men jag vet också att min kropp är lite mer segdragen än andras kroppar. Det är mina förutsättningar och det är något jag har accepterat. Jag har aldrig varit ute efter någon quick fix utan jobbar för att må mitt bästa jag och hitta ett sätt att träna, äta och leva som är hållbart i längden. Jag är på god väg. Jag hittar mer och mer vad som är mitt sätt och vad som fungerar för mig, även om jag absolut har saker att jobba med. Min IBS är under kontroll de flesta dagar och som jag skrev förra veckan fick jag mens för första gången på naturlig väg sedan 2008 vilket också kan innebära att min PCOS har blivit bättre. Jag tror att jag är på rätt spår.

Jag är väldigt nöjd med de insatser jag har gjort under både vårfokusperioden och sommarsession. Jag har tränat mycket och varierat. Jag har provat roliga saker rent träningsmässigt och klivit ur bekvämlighetszonen många gånger. Jag har hittat en balans i mitt sätt att äta och jag har skapat goda vanor och rutiner den här våren. Det är mycket bra som har hänt. Både på insidan och utsidan. Jag klappar mig själv på axeln och blickar framåt.

Vad händer nu?

Jag är tämligen säker på att jag inte kommer att göra samma misstag som förra sommaren och förlora fotfästet. Jag kommer alltså inte att skena ut som en ungkalv på grönbete. Jag kommer att fortsätta att planera min träning efter målsättningen att komma i bättre form och vara mitt bästa jag, men jag kommer troligen också att njutningsträna lite då och då. Jag kommer att äta på mitt sätt. På det sätt som gör att jag mår bra och som gör att min kropp mår bra. Däremot kommer jag inte att sätta upp något specifikt mål under sommaren. Just nu behöver jag bara vara lite och är säkerligen sugen på att utmana mig själv lite mer medvetet och specifikt till hösten igen. På onsdag kör vi igång med #sommarfighten2013 och det ska bli riktigt roligt. Ett pass i veckan där jag tränar tillsammans med andra och för mig är det också ett sätt att kliva ur trygghetszonen. Ensamvarg i skogen som jag brukar vara.

Jag sätter härmed punkt för sommarsession vol 1. och ser fram emot en sommar med rolig, varierad och utmanade träning.

Annonser

6 thoughts on “Sommarsession vol. 1: the end

    • Tack! Det känns inte som att jag kommer att förlora fotfästet. Jag befinner mig i en helt annan sits nu än för ett år sedan och jag har lärt mig väldigt mycket om mig själv och min kropp. Det ska nog bli bra det här 🙂

  1. Under den här tiden (sedan i början av förra hösten) som jag har följt dig tycker jag att du bara har verkat må bättre och bättre. Inte minst sen du hoppade av det där skenande tåget i rättan tid i vintras. Det är superkul att se.

    • Tack Jeanna! Jag mår väldigt mycket bättre och känner själv en stor förändring. Det är mycket som har hänt sedan jag hoppade av det skenande tåget. Där måste jag också hålla just yoga och meditation. Det har hjälpt mig mycket i min inre utveckling.

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s