PCOS: goda nyheter

Här råder fortfarande flyttkaos. Igår städade vi ur Musslans rävlya och bar på saker. Vi bar och bar och bar och jag tackade mig själv innerligt för alla timmar jag lagt ner på gymmet. Jag kunde ha betydligt mer ont i kroppen idag än vad jag har. Det visade sig att jag är tämligen stark. Inte för att vara tjej. Bara stark. Punkt. Dessutom satte vi ihop sängen igår kväll och det tackade ryggen för.

20130701-175333.jpg

Idag har Musslan och jag varit i Västervik. Dels för nytt cellprov som jag får ta var åttonde-tionde månad eftersom jag har haft cellförändringar. Man vill ha kontinuerlig uppföljning för att se hur det utvecklar sig. Eller snarare hur det inte utvecklar sig kanske. Det finns ju trots allt risk för cancer och med tanke på att många i min släkt har gått bort i cancerhelvetet vill de hålla mig under uppsikt. Cancer. Jag tycker inte om det ordet.

När vi ändå var och rev i det allra heligaste ville jag också undersöka ägglådan med tanke på att jag fick mens trots min tidigare hormonella obalans och PCOS. Goda nyheter! Min ena äggstock består fortfarande av flera småägg som inte riktig har kraft att växa till sig men de är färre och större än tidigare. Den andra äggstocken bestod av ett ägg. Ett riktigt ägg. Det är stort. Kanske så stort att jag inte riktigt kunde ta in det. Sist jag var hos läkaren fick jag omtalat för mig att min PCOS var av den svåra graden och att mina kvinnliga hormoner var låga. Jag kände mig som en man i en kvinnas kropp. Nu verkade värdena vara bättre och jag har en äggstock som ser normal ut. Det är fantastiskt! Kanske överfantastiskt med tanke på att jag själv har jobbat mig dit jag är idag. Med rätt kost, träning och mer balans i tillvaron har min kropp fått möjlighet att läka och hamna i fas. Eller åtminstone på rätt väg. Läkaren gratulerade och menade att hon inte såg det alltför ofta hos PCOS-patienter. Jag är glad! Dessutom fick jag ta fler prover än vad jag tidigare fått. Sköldkörtelprover och andra hormonella prover jag inte fått göra tidigare. Läkaren menade att dessa prover borde ha gjorts vid tidigare besök och jag förstår inte varför jag inte har fått göra dem. Om ni visste vad jag har legat på och tjatat om detta. Jag antar att den tidigare läkaren uteslöt det för att hon ansåg att min PCOS var så ”svår” att det inte var nödvändigt men jag kan tycka att man bör ge patienter den behandling som är lämplig. Oavsett vad man själv tycker. Nu får jag vänta några veckor, kanske mer, på både svar på cellprover och de andra proverna på grund av semestertider. I väntans tider ni vet. Och jag är så tacksam för att Musslan tog ledigt från jobbet för att följa med mig. Han stöttar mig så fint i allt det här.

20130701-181508.jpg
Efter läkarbesöket stannade vi kvar i Västervik ett par timmar och firade de glada nyheterna med lunch på Tant Grön och shopping. En riktig mysig dag och vi behövde sannerligen det efter renoveringsvecka och flytthelg. Och jag fick med mig en underbar klänning till min brors 25-årsfest på fredag. Ni vet en sån där klänning som är så fin att man inte vill ta av sig och bara måste ha.

20130701-181710.jpg

I morgon är det dags för mig att besöka gymmet igen. Om ni visste hur jag längtar. Yogan har sannerligen hållit mig på banan de senaste dagarna men nu suktar jag efter hantlar och svett. Och jag får förtydliga mig från senaste inlägget: jag menar inte att yoga inte är träning. För det är det i allts högsta grad. Det är utmanande och ansträngande och tungt. Det är frigörande och utvecklade. Jag menade bara att det inte är den typ av träning jag brukar hålla på med. Inte enbart så där. Men #yoga30d fortgår och jag ser till att få min dagliga dos. Och vet ni? Aj löv it.

20130701-182203.jpg

3 thoughts on “PCOS: goda nyheter

  1. Åh, vad glad jag är för din skull Cilla! Blev riktigt tårögd… Jag är helt säker på att din hälsosamma livsstil med träning och bra mat har gjort under för din kropp. Fina du! Kram!

Kommentera

